aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Małgorzata Kwiatkowska
Czy zechcemy słuchać?
- konieczność uważnego słuchania uczniów przez nauczyciela, staranie się zrozumieć
- Wyzbycie się ambicji i przekonania , że wiem lepiej, robię to w imię wyższego dobra
- wspomaganie rozwoju asertywności
a) wyższy poziom poczucia bezpieczeństwa społecznego n.i
b) uczeń, który mówi nie , daje większe poczucie bezpieczeństwa nauczycielowi i łatwość pracy
c) n.i nie mają statusu społecznego bo pełnosprawni na to nie pozwalają
d) ludzie wysłuchiwani i potrafiący wyrażać siebie nie muszą uciekać w zachowania agresywne żeby się porozumieć
e) nabywanie przez n.i siły wewnętrznej, rozwój osobowości poczucie tożsamości i odrębności
- umiejętność wyrażania siebie jest uzależniona od :
· Poczucia odrębności i tożsamości
· Samoświadomości – umiejętności nazywania lub odróżniania swoich emocji, wyborów sądów
· Wysoki poziom samooceny w kontaktach z innymi
· Poczucie równoprawnego statusu społecznego
· Głębokie uświadomienie sobie prawa asertywności
- nie można stworzyć innych na swój wzór i podobieństwo (trzeba zaakceptować inność), nauczyć się relacji satysfakcjonującej obie strony
- istotnym kanałem poczucia odrębności jest bycie ;podmiotem, emocje i różne sygnały które je wyrażają
- CZŁOWIEK MA PRAWO DO AUTONOMII, DO CZUCIA SIĘ RZECZYWISTYM PODMIOTEM SWOJEGO ŻYCIA I W ZWIĄZKU Z TYM – DO PODEJMOWANIA DECYZJI TEGO ŻYCIA DOTYCZĄCYCH
- wspieranie autonomii od niemowlęctwa
- ignorowanie sygnałów niezadowolenia, walki o autonomię, uzależnia od pomocy blokuje rozwój dziecka w tej sferze
- zachowania agresywne traktowane są jako sprzeżone z innymi zaburzeniami
Zamiast dzielić osobowość n.i na części, może trzeba dostrzegać jako integralną całość?
Dlaczego dzieci są niegrzeczne?
- zachowania irytujące dorosłych są przejawem zaspokajanych w ten sposób potrzeb rozwojowych dzieci
- Metoda problemowa oparta na zainteresowaniach: wykorzystanie aktualnego zainteresowania do postawienia przed człowiekiem problemu, którego samodzielne rozwiązanie pozwoli mu się rozwinąć i jednocześnie utrzymać lub podwyższyć poczucie własnej wartości
Schemat nabywania umiejętności wg. M.Kwiatkowskiej
Cel np. jedzenia łyżką musi być celem dziecka (ja chcę, świat też tego chce)
Na przykładzie nauki korzystania z toalety
1. Zapoznanie z miejscem toalety
2. Modelowanie- inni uczniowie korzystający z toalety są modelami]
3. Wzbudzanie motywacji i zainteresowania – chwalenie uczniów
4. Poznanie przedmiotu z którego ma korzystać
5. Wskazanie korzyści płynących z korzystania z toalety
6. Wzmacnianie wszystkich objawów aktywności i chęci ucznia
7. Wykonywanie bez odpowiedzialności, (pozwalamy zrezygnować z pieluchy)
8. Przejęcie odpowiedzialności dzięki rzeczywistemu wzmocnieniu
9. Nazywanie określenie czynności (słowa symbol)
10. Rozwój i twórczość akceptacja samodzielności
[ Pobierz całość w formacie PDF ]zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plpies-bambi.htw.pl