 |
   |
|
 |
Maria Janion - Kiedy wampir się skrada, Polonistyka, Teoria literatury, teoria-literatury
|
aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa
[ Pobierz całość w formacie PDF ] 05.01.2012 Kiedy wampir si skrada Kiedy wampir się skrada Rozmawiała: Katarzyna Bielas 2003-08-09, ostatnia aktualizacja 2003-07-31 13:56:29.0 Kobieta jest istotą płciową, męczyzna - duchem, który tworzy świat pojęć, eby uchronić się przed chaosem. To kobieta jest tym chaosem, a chaos to nicość, śmierć. Kobieta sama z siebie jest niczym, musi pić energię męczyzn, eby w ogóle istnieć. Jest więc wampirem, a męskie poądanie kobiety kończy się katastrofą, często nawet śmiertelnym zejściem. Wywiad z Marią Janion Katarzyna Bielas: Pani najnowsza ksiąka nosi tytuł "Wampir. Biografia symboliczna". Ale ju w wydanym w 1989 roku zbiorze esejów "Wobec zła" umieściła Pani tekst "Polacy i ich wampiry". Wampir był tam figurą tego, co zostało wyparte ze świadomości i do nas powraca. Dotyczyło to polskiego patriotyzmu. Figura wampira pozwalała poradzić sobie Polakowi-chrześcijaninowi ze złem, które mu nie przystoi. Maria Janion: Na okładce ksiąki jest Rejtan z pazurami i kłami zbroczonymi krwią. Pamiętam, e złoono doniesienie do prokuratury o zniewaeniu wartości narodowych. Miałam być ukarana razem z wydawcą i projektantem okładki, sąd odrzucił jednak skargę, prawdopodobnie z powodu nikłej szkodliwości społecznej czynu. Niewątpliwie ta okładka była prowokacją, chodziło o uświadomienie, e w figurze wampirycznej, którą w tym wypadku jest Rejtan - symbol polskiego patriotyzmu, przejawiają się ciemne, niedopuszczane do głosu cechy, np. mściwość, czy czynienie z ojczyzny Absolutu. Z tego punktu widzenia analizowałam m.in. pogańską, szatańską pieśń Konrada z III części "Dziadów": "Tak! zemsta, zemsta, zemsta na wroga, Z Bogiem i choćby mimo Boga!". Polacy jako chrześcijanie byli zawsze edukowani do bycia dobrymi, do zwycięania zła dobrem. U podstaw polskiego mesjanizmu tkwi idea ofiary, poświęcenia, cierpienia, które zbawi bez przemocy. Czyli wampir, w tym wypadku patriotyczny - pieśń zamienia się w ądającego krwi upiora - to wymaganie zemsty, przemocy odpowiadającej na przemoc. Zawsze, kiedy czytam tę pieśń, dreszcz chodzi mi po krzyu. A jak powtarzał Wacław Borowy - jest to kryterium prawdziwej poezji, być moe te tekstu wampirycznego. Czujemy dreszcz, jakby wampir się zbliał. Mona powiedzieć, e pieśń Konrada zwampiryzowała mnie. Co to znaczy, e tekst wampiryzuje? Hipnotyzuje, czytelnik czuje mu się podporządkowany, zniewolony, gotów jest iść za nim w sposób irracjonalny. Ma Pani inne takie teksty? Głównie romantyków, np. IV część "Dziadów". Oni zresztą mieli załoenie, eby pisać utwory działające właśnie w taki sposób. Niewątpliwie w dawnych czasach w ten sposób wpływały na mnie teksty o Polsce. Ale przestały działać. Dlaczego? Bo Polska przestała tak na mnie działać - po prostu. Kiedy? Niestety, po 1989 r. Tzn. jeszcze przez jakiś czas działała, ale przestała. Zresztą nie wiem, moe to dlatego, e nie było mi ju potrzebne to wampiryzowanie... Przedtem w jakimś stopniu byliśmy zaczarowani Polską; Polska była, mona powiedzieć, naszą jedyną kochanką. Pamiętam, jak czytałam w nieistniejącym ju miesięczniku literackim "Nowy Wyraz" wyznania młodego pisarza, który po raz pierwszy przyjechał do Warszawy. Wysiadł na Dworcu Centralnym, wynajął taksówkę i powiedział: - "Na Cytadelę." Po prostu uwaał, e pierwsze, co ma zrobić, to pojechać na Cytadelę. To było właśnie wampiryczne działanie Polski. Ja go wtedy bardzo dobrze rozumiałam. Dzisiaj ju nikt nie jedzie na Cytadelę. No to gdzie teraz krąy Pani wampir? Co Panią wampiryzuje? Trudno powiedzieć. Chyba przeszedł w rejony dociekania naukowego. Ale co jest jego tematem, jeśli nie Polska? Tematem mojej najnowszej ksiąki jest seksualizm. Znowu coś wyrzuconego ze świadomości powraca pod postacią wampira. Tym razem porusza się wysokieobcasy.pl/…/2029020,96856,1601544.html?sms_c… 1/6 05.01.2012 Kiedy wampir si skrada Pani po obszarze literatury światowej, take filmu. Czy seksualność to główna "kondycja" wampira? Od pewnego momentu. Wampir jest tworem kultury ludowej, i to nie tylko w Europie. Gdy przyglądamy się podstawowym ujęciom folklorystycznym, widzimy, e wampir przedstawia jakąś alternatywną historię ludzkości. Mona by ją nazwać pogańską, niechrześcijańską wersją śmierci i zmartwychwstania. Bardzo często zresztą wampiry nazywano zmartwychwstałymi albo zmartwychwstałymi przed czasem, poza wykładnią chrześcijańską. W historii ludowej wana jest zawarta w figurze wampira myśl o nieśmiertelności. Nieśmiertelności niekanonicznej, nie ujętej we wzorce religijne. Zmartwychwstanie budzi grozę. Wampir musi być unieszkodliwiony, poniewa przedstawia coś obcego, innego, co wdziera się w uładzony, znormatyzowany świat. Niejednokrotnie wampir traktowany był jako trup oywiony przez diabła, eby mącić i szkodzić w świecie ludzkim. Był bluzniercą przeciw prawom boskim i ludzkim. W ludowych przekazach uderza lęk - połączony z fascynacją - przed czymś, co dzieje się poza społeczną normą, co łączy się z gwałtowną, "złą" śmiercią. Wampirem mógł zostać np. samobójca, ktoś, kto ma dwa rzędy zębów, a nawet siódme dziecko w rodzinie itp. Kiedy więc nastąpiła seksualizacja wampira? Wtedy, kiedy wampir pojawił się w literaturze, na przełomie XVIII i XIX w. Jest to związane z prądami romantycznymi. Ludowe wampiry wprawdzie przejawiały rozmaite - by tak rzec - dąności seksualne, często opowiadano np., e wampir wychodzi z grobu, eby sypiać ze swoją oną itp., ale moim zdaniem useksualnione w sposób dobitny zostają dopiero wampiry par exellence literackie. Np. wampir Varney ze słynnej angielskiej powieści brukowej drukowanej w odcinkach w połowie XIX w. - w Varneyu widzi się poprzednika Drakuli. Hrabia Drakula to archetyp wampiryzmu. Pisze Pani, e dla uwodzonych kobiet staje się katalizatorem ich seksualności, poądania. Wampir jest często promotorem inicjacji seksualnej, ale owa inicjacja jest zarazem intoksykacją, zatruciem. W opowieściach zarówno literackich, jak i filmowych pojawia się jakieś zaćmienie, upojenie, odurzenie i inne tego rodzaju stany, w które popadają osoby zwampiryzowane. Nieraz inicjacja seksualna dokonuje się w wyniku gwałtu, prawie gwałtu, lub czegoś na kształt. Stephen King, najsłynniejszy współczesny autor horrorów, mówi w "Dance macabre" - ksiące o mechanizmach opowieści grozy, e na filmach wampirycznych publiczność bezustannie chce oglądać pierwotną scenę gwałtu i dlatego tak często się ją powtarza. Tak jak znany jest obraz przedstawiający wampira niosącego na rękach omdlałą kobietę. Ona musi być nieprzytomna, śpiąca, być jego ofiarą. Poświęcam specjalny rozdział kobiecie lunatycznej, lunarnej. Wśród ofiar wampira często są kobiety, które szczególnie mocno reagują na księyc, wiadomo zresztą, e kobiety ze swej natury są istotami księycowymi. eby móc uprawiać seks, kobieta musi być pozbawiona świadomości?! Właśnie tak jest najlepiej. Kiedy wampir się skrada, wie, e moe nad taką kobietą zapanować. W tym przejawia się zresztą ogólniejsza zasada, o której pisze Georges Bataille w "Historii Erotyzmu" - przedmiot poądania powinien być nieruchomy lub jakoś martwy. Moment tej martwoty jest czymś najbardziej pociągającym, popychającym do czynu seksualnego. To sytuacja nie tylko z dawnej literatury czy horroru. W filmie "Porozmawiaj z nią" Pedra Almodovara - zadeklarowanego homoseksualisty - mamy dwie kobiety w śpiączce, którymi opiekują się męczyni. Jedna zostaje zgwałcona przez zakochanego w niej pielęgniarza. Uwaam, e jest to film nekrofilski, w którym kobieta musi być pozornie martwa, natomiast męczyźni niejako nad trupem tej kobiety, jej martwotą, zawiązują swoją homoerotyczną przyjaźń, przymierze. Jest to film o chęci absolutnego unieruchomienia kobiety. Zastanawiające, e tak wielu ludziom przypadł do gustu. Mówiłyśmy o Drakuli. Podobno jednym z prototypów tej postaci w powieści Brama Stokera była kobieta. Tak wynika ze znalezionych niedawno notatek autora, który budując postać Drakuli, zbierał informacje m.in. o yjącej w latach 1560-1614, pochodzącej z węgiersko-transylwańskiego rodu hrabinie Elbiecie Batory. Krwawa Hrabina wsławiła się praktykami odnowienia przez krew - kąpała się jakoby we krwi młodych dziewcząt i urządzała lesbijskie orgie. Bohater powieści Stokera take odmładzał się, pijąc krew. Cytuje Pani m.in. badaczkę Barbarę Creed, która dostrzega tu odwołanie do menstruacji jako "obrzydliwej, ale i godnej zazdrości regeneracji." Pada nawet pytanie, czy Drakula to "menstruujący potwór". Menstruacja w kulturze to oddzielny, wany temat. Krew menstruacyjna zawsze była - i bywa dalej - czymś przeraającym, świadczącym o nieczystości kobiety. Kobieta menstruująca jest - jak wiadomo - obłoona w rozmaitych religiach i obyczajach wieloma tabu. Lęk przed nią przekrada się i do współczesnej powieści, filmu. Weźmy choćby "Carrie" Stephena Kinga, gdzie bohaterka - brzydka, budząca wstręt nastolatka - właśnie wskutek menstruacji zyskuje taką siłę, e jest zdolna do zabicia dwustu osób i zniszczenia całego miasteczka. King przyznaje, e kiedy wymyślał postać wysokieobcasy.pl/…/2029020,96856,1601544.html?sms_c… 2/6 05.01.2012 Kiedy wampir si skrada Carrie, musiał przypomnieć sobie wszystko o dwóch najbardziej samotnych i prześladowanych dziewczynkach ze swojej klasy. To, co łączy kobietę z naturą przeraa i budzi wstręt. Wyklucza kobietę, a jednocześnie ujawnia jej przyrodzoną niszość. To chyba i ciąa. Oczywiście. Podam przykład opowiadania Ernsta Theodora Amadeusa Hoffmana "Vampirysmus" z 1821 r. ze słynnego zbioru "Serafiońscy bracia". Jest tam zuytkowana pewna fantastyka ciąy, tzn. tego, e kobiety w czasie ciąy mają róne kulinarne zachcianki. U Hoffmanna kobieta w błogosławionym stanie zjada po prostu kawałki trupów. Ten kanibalizm stawia ją ju całkowicie po stronie przeraającej, wszechpoerającej natury, która nie zna moralności ani adnych zakazów kultury. Zwracam uwagę, e ciąa - tak jak menstruacja - do niedawna w ogóle była wykluczona z kultury, nie uzyskała adnego wyrazu symbolicznego. Dopiero ostatnio kobiety pisarki zaczęły walczyć o wprowadzenie symboliki dotyczącej kobiecej fizjologii. Jest to na ogół źle przyjmowane, mówi się, e to niepotrzebny nikomu naturalizm. Fizjologia męczyzn istnieje, np. ejakulacja. Tak, jako rodzaj triumfu. To wszystko wynika z androcentryczności kultury. Wróćmy do kobiecości Drakuli. Niektórzy badacze uwaają, e Drakula ma nie tylko cechy kobiece, ale e jest w ogóle bardziej kobiecy. Tak. Moe być biseksualny, ale w tej biseksualności jest bardziej sfeminizowany. Zazwyczaj rozwaa się łącznie postacie wilkołaka i wampira. Figura wilkołaka to szalony wojownik, zdecydowanie męczyzna, w stanie szału bojowego. Wampir jest bardziej miękki, kobiecy. W najnowszych badaniach, zwanych genderowymi, które zajmują się kulturową tosamością płci, zwraca się uwagę na homoseksualne cechy wampira. W tym ujęciu ukrywanie wampiryzmu jest ukrywaniem, zakazem homoseksualizmu. Piszę o tym m.in. na przykładzie "Carmilli" Josepha Sheridana Le Fanu, odnowiciela fantastyki wiktoriańskiej. W wydanym w 1871 r. opowiadaniu przedstawił kobiece poądanie w postaci wampiryzmu lesbijskiego. Kobieta-wampirzyca łamie podwójny zakaz - aktywności seksualnej kobiety i normę heteroseksualną. Omawiam te opowieść przypisywaną Byronowi oraz utwory Anny Rice, autorki m.in. "Wywiadu z wampirem" - z opisem zdecydowanych homoseksualnych konotacji wampiryzmu. Częste jest wampiryzowanie męczyzny przez męczyznę, homoseksualizm ukazany jest wtedy jako zasadniczy sens nieśmiertelnej miłości wampirycznej. Nie trzeba sięgać daleko. W filmie "Wywiad z wampirem" z Tomem Cruise'em dominują wątki homoseksualne. Tworzy się tam niekonwencjonalna rodzina - dwa wampiry związane miłością homoseksualną i zwampiryzowana przez nie dziewczynka, którą oni przyswajają sobie jako własne dziecko. To daje wiele do myślenia w kontekście współczesnego ycia. Czy genderowe badania wywracają wcześniejsze odczytania? Nie, po prostu badania idą coraz głębiej. Nie wszędzie jednak wampiryzm staje się metaforą, wokół której tematyzuje się homoseksualizm. Mogą być zupełnie inne ujęcia. Np. kobiety fatalnej jako wampira. Rozrónijmy kobietę fatalną i wampirzycę. Moemy nie rozróniać, bardzo często kobieta fatalna jest po prostu wampirzycą albo ma cechy wampiryczne. Wampirzycą duchową, energetyczną, jak u Witkacego? Nawet taką, która zabija, zmierza do zamordowania męczyzny. U Witkacego widać pozostałości koncepcji płci i walki płci Weiningera. To było ju zresztą u Przybyszewskiego. Kobieta jest istotą płciową, męczyzna - duchem, który tworzy świat pojęć, eby uchronić się przed chaosem. To kobieta jest tym chaosem, a chaos to nicość, śmierć. Kobieta sama z siebie jest niczym, musi pić energię męczyzn, eby w ogóle istnieć. Jest więc wampirem, a męskie poądanie kobiety kończy się katastrofą, często nawet śmiertelnym zejściem. Kobieta uosabia zło i śmierć. To jest mizoginiczne ostrzeenie przed kobietą, które - zawsze to podkreślam - mówi więcej o męskich fantazjach seksualnych ni o kobietach. Femme fatale jest tylko projekcją męczyzn? Moim zdaniem tak. Kobieta fatalna pojawia się w sztuce europejskiej pod koniec XIX w., jest tworem fin de wysokieobcasy.pl/…/2029020,96856,1601544.html?sms_c… 3/6 05.01.2012 Kiedy wampir si skrada siecle'u. Potem co pewien czas znów wypływa, np. w czarnym filmie amerykańskim lat 40. Dlaczego tak się dzieje? Dlatego, e pod koniec XIX w. kształtuje się ideał męczyzny jako ojca rodziny i wydajnego pracownika. Co moe zgubić takiego człowieka? Niekontrolowana zmysłowość. To, e on dostaje jakiegoś bziuła fallicznego i udaje się zamiast do fabryki, firmy lub do rodziny nie wiadomo, a właściwie wiadomo, gdzie. Trzeba go nauczyć kontrolowania własnej zmysłowości. Jak to zrobić? Najlepiej pokazując kobiety fatalne: Widzisz, to są kobiety, które doprowadzą cię do stanu, kiedy będziesz miał tylko "własne łzy do picia i własne serce do ogryzania". Ona uwiedzie cię, porzuci, zniszczy, zabije. Duo było utworów na ten temat. Znakomitym przykładem jest tu np. "Puszka Pandory" Franka Wedekinda i oparty na dramacie film z 1929 r. po tyme tytułem Georga Wilhelma Pabsta z Louisą Brooks jako mityczną Lulu. Z "Puszki Pandory" dowiadujemy się, e kobieta została stworzona po to, aby uwodzić, kusić, rozsiewać nieszczęście. Zatruwać i mordować - tak jednak, by męczyzna tego nie poczuł - czyli tak jak wampir. Jest to czysta idea kobiety jako tworu fatalnego, a fatalne jest w niej to, e ona musi niejako z natury siać zniszczenie, ona inaczej nie moe. Chcę zwrócić uwagę, e bohaterką jest Lulu, ale utwór nazywa się "Puszka Pandory". Są dwie straszne postacie kobiece, które zaciąyły na kulturze europejskiej - Ewa - pierwsza kusicielka, i Pandora - wstrętna, kłamliwa, fałszywa kobieta, która otworzyła puszkę, uwalniając wszystkie nieszczęścia. Carrie Stephena Kinga i cięarna bohaterka Hoffmanna równie sytuują się w tym długim orszaku kobiet- potworów, niszczycielskich kobiet fatalnych. Aco z femmes fatales w filmie noir lat 40.? To zjawisko opisane jest w historii filmu. Kobiety w czasie II wojny światowej ruszyły do pracy. Po powrocie z wojny męczyźni tej pracy potrzebowali, więc trzeba je było wykluczyć. Dlatego pojawiła się kobieta fatalna, niszczycielka męczyzn. Kobiety do domu! A te, które ukazują się w jakichś nie domowych rejonach, są potworami, wampirami zagraającymi społeczeństwu anarchią seksualną. Trzeba się przed nimi bronić. To się zaczyna od "Podwójnego ubezpieczenia" z 1944 r. z Barbarą Stanwyck i Fredem MacMurrayem. Femme fatale pojawia się ciągle, ostatnio w filmie Briana de Palmy. No właśnie. Sama zastanawiam się, dlaczego. Moe nie mona wszystkiego tłumaczyć względami społecznymi. Warto przeczytać wydaną niedawno w Polsce ksiąkę Davida D. Gilmore'a "Mizoginia, czyli męska choroba" ukazującą mizoginię jako zjawisko globalne, wszechobecne, o podłou psychogenicznym. Ale te jako chorobę... Schemat z "Podwójnego ubezpieczenia" powtórzony jest w "Last seduction" Johna Dahla z 1994 roku z Lindą Fiorentino, który miał kilka polskich tytułów, a najlepiej brzmiałby "Fatalny romans". Kobieta okrada swojego męa, który zarobił na kokainie. Wyjeda, on ją ściga, a ona w tym czasie uwodzi rozmaitych facetów w samochodach. Mówi kademu: Na pewno masz małego fiuta. Kiedy on chce jej udowodnić, e tak nie jest, dochodzi do katastrofy, z której tylko ona wychodzi z yciem. Podobną kobietę mamy np. w "Nagim instynkcie" z Sharon Stone... Przypomina mi się "Fatalne zauroczenie" z Michaelem Douglasem prześladowanym przez kochankę - Glenn Close... To inny wariant - ona jest metaforą AIDS. Jest tam powiedziane: Nie rób skoku w bok, bo to się źle skończy. Zabawiasz się pod nieobecność ony, a potem się nie odczepisz od kochanki, ona jest jak wirus, jak AIDS. Pod koniec XIX w. kobieta fatalna niosła ze sobą zarazę syfilisu, teraz niesie AIDS. Ona jest AIDS. Mówi Pani, e femme fatale to owoc męskiej wyobrani. Czy adna nie staje się podmiotem? adna postać się nie wyłamuje? Owszem, na szczęście. Mamy np. Carmen z noweli Merimee'go, opery Bizeta, z filmów Saury czy Petera Brooka. Ona te gubi męczyznę, rozpętuje w nim namiętność i popycha do zbrodni. Wane, kogo gubi. Don Jose reprezentuje porządek armii i Kościoła. Carmen nie moemy traktować jednak jako postaci zbuntowanej przeciwko porządkowi społecznemu, bo ona - po pierwsze - jest "obca", jest Cyganką, a więc przychodzi z innej kultury, - po drugie - jest czarownicą. Ona chce mieszkać w górach, być wolna. Uwaa, e miłość to odrzucenie wszelkiego przymusu i prawo do rozporządzania sobą, do zachowania siebie. Niektórzy badacze postrzegają postać Carmen jako nieznaną, niekontrolowaną część psychiki Don Jose, którą on chce okiełznać, choć jest to niemoliwe. Co wane, dla Carmen nie ma - tak jak często bywa w micie romantycznym - zbawienia przez miłość. Mam wraenie, e same kobiety są często zafascynowane postacią femme fatale. e chcą być takie, tak się zachowywać. Dlaczego? Poniewa sądzą, e kobieta fatalna ma władzę nad męczyznami. Ta sztuczka właśnie na tym polega, e femme fatale przedstawiana jest jako postać władcza i kobiety to kupują, wyobraając sobie, e będą miotały po kątach męskimi sercami. Jest to oczywiście nieprawda. wysokieobcasy.pl/…/2029020,96856,1601544.html?sms_c… 4/6 05.01.2012 Kiedy wampir si skrada Femme fatale to wytwór wyobraźni, który grozi unicestwieniem, śmiercią. Jaka to władza? Ale ja te na to zwróciłam uwagę, e te kobiety fatalne ciągle przed nami paradują, to są nieszczęsne istoty. Czy ludzie teraz interesują się wampirami? Czy to tylko moda retro, stylizacja popkultury? W internecie są całe stowarzyszenia, które zajmują się wampiryzmem. Wielu sądzi, e wampiryczne fantazje seksualne robią wraenie na młodziey, bo to jest taki seks przez szyję, przez gardło, bez ciąy. Gdyby nie AIDS, byłby to rodzaj seksu bezpiecznego. Rozmnaanie wampirów to nie jest prokreacja, tylko kreacja. Nie powstaje nowy człowiek, tylko wcześniejszy zmienia tosamość. Drakula był hrabią. Potem - jak Pani pisze - do wampirów arystokratów dołączyły "demokratyczne". Na ile figura wampira jest dziś yteczna? Bardzo modne jest np. pojęcie wampira energetycznego, takiego, który wypija energię drugiej osoby: w związkach uczuciowych, w rodzinie, w pracy. Po kontaktach z kimś takim człowiek czuje się osłabiony. Takie osoby istnieją naprawdę, to nie są figury literackie. Tak, ale nazywamy je za pomocą figury symbolicznej. Mona napisać osobną ksiąkę o metaforycznych zastosowaniach figury wampira. Wampir - dewiant seksualny... Dzisiaj przede wszystkim jest to figura eksploatacji i przemocy. Wampir jest nam potrzebny, kiedy mówimy o podporządkowaniu, o czynieniu kogoś swoim podwładnym i zabieraniu mu jego osobowości, podmiotowości. W tej chwili duo pisze się np. o mobbingu, prześladowaniu w pracy. Takie zachowanie szefa wobec podwładnych to typowo wampiryczne działanie. Dawniej był wampir-krwiopijca kapitalistyczny, jakiś fabrykant, w dzisiejszych czasach te takich nie brakuje. Symboliki wampirycznej w stosunku do kapitalizmu uywał np. często Marks. Wolter uwaał, e krwiopijcami są bankierzy, ale i księa. Hitler te był przedstawiany jako wampir, tzn. on jako czerpiący energię z narodu niemieckiego, ale jednocześnie ten, który tworzy wampiryczne szeregi, hordy. A przemoc w rodzinie? Ojciec, który wypija energię, krew, podporządkowuje sobie resztę rodziny. Nie mówiąc ju o molestowaniu. To bardzo pojemne pojęcie. Jest jeszcze jeden wany wampir - choć moe nie powinniśmy tego drukować - wampir religijny. Jak on działa? Na pewno nasi księa zwalczający sekty uwaają, e sekciarze to są właśnie wampiry. Ale mnie chodzi o coś innego. Uwaam, e wampir religijny wpaja ludziom fanatyzm. Wpajanie to jednak nie wysysanie. Wampir wypija krew. Ale i hipnotyzuje. Tak jak mona np. hipnotyzować przemocą. Tu chodzi o ubezwłasnowolnienie. Zrobienie z kogoś kukły ideologicznej. A feministki? Te się załapują? Są wampirzycami? Tego nie mona im przypisać. Wprawdzie mówi się, e są agresywne, ale w wypadku kobiety wampirycznej agresywność musi łączyć się ze zmysłowością. Bez zmysłowości nie ma femme fatale, bo to jej zmysłowość jest tak niebezpieczna. Natomiast feministki - jak wiemy z propagandy antyfeministycznej - są właśnie brzydkie i niezmysłowe. A co - według tego schematu - z ładnymi feministkami? Słyszałam, e wielu męczyzn obawia się, e feministki "porwą" ich ony czy partnerki. Feminizm to wówczas rodzaj zarazy, która szerzy się za sprawą lektur, rozmów, spiskowania. "Wysokie Obcasy" ponoć rozpowszechniają ten niebezpieczny sposób myślenia, który sprawia, e podporządkowana kobieta staje się Inna. Jak piszą konserwatywni publicyści ta zaraza jest importowana, obca duchowi polskiemu. W ten sposób idee równouprawnienia płci czy orientacji seksualnych przedstawiane są jako sekciarskie, niszczycielskie, obce - i zaraźliwe. Czy feministki to wampirzyce? W tym sensie tak, bo mają być czarownicami, wiedźmami, diabolicami. Mnie równie przypisuje się cechy wampira. Dlatego niektórzy mówią, e trzymają się z daleka od mojego seminarium, bo boją się wciągnąć w ten świat. Niewątpliwie wszystkich zastanawia, skąd czerpię energię do pracy... Tekst pochodzi z portalu Gazeta.pl - www.gazeta.pl © Agora SA wysokieobcasy.pl/…/2029020,96856,1601544.html?sms_c… 5/6 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plpies-bambi.htw.pl
|
|
 |
Odnośniki
Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.Maria Pawlikowska - Jasnorzewska, Dwudziestolecie międzywojenne, Lektury, lektury, Pawlikowska - JasnorzewskaMaria Konopnicka - O krasnoludkach i sierotce Marysi (tekst), 2 PRZEDSZKOLE, O krasnoludkach i sierotce marysiMaria Brzozowska-OBSŁUGA GOŚCI W HOTELARSTWIE I GASTRONOMII, BHP, HCCP oraz GHP i GMP, HCCP oraz GHP i GMP, Towaroznawstwo produktów spożywczychMaria Montessori i jej system wychowania przedszkolnego, Pedagogika EPiW, Pedagogika przedszkolnaMaria Dąbrowska - Noce i dnie(1), Dwudziestolecie międzywojenne, Lektury, lektury, DąbrowskaMaria kielar-turska, psychologia rozwojowa, Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieżyMaria Mrukot. Kosmetologia. Książka, ZDROWIE-MEDYCYNA (HASŁO-112233), Medycyna, KosmetologiaMaria - Joe Dassin, karafun song, Karaoke, Pliki MIDI zespolami od a do z, Joe DassinMaria Mrukot. Kosmetologia. Receptariusz, Hollywood Beauty Secrets, Kosmetologia, różne wybrane receptyMetoda Paula Dennisona, terapia zajęciowa
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plszkicerysunki.xlx.pl
|
|
|
 |
Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.
|
|
|
|