aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Patologie społeczne - Mariusz Jędrzejko Nowa seria wydawnicza Wydziału Pedagogicznego Wyższej Szkoły Humanistycznej im. Aleksandra Gieysztora. W ramach serii będą się ukazywały monografie, skrypty oraz prace zbiorowe poświęcone współczesnym problemom patologii społecznej, w tym jej etiologii, zagrożeń oraz programom zapobiegania. W kolejnych numerach: • Prostytucja • Uzależnienia elektroniczne • Pułapki hazardu • Korupcja — ciemna strona władzy • Mobbing • Handel ludźmi - dżuma XXI wieku • Sekty — ucieczka od świata wartości • Wykluczeni i zmarginalizowani — polskie fawele • Terroryzm • Słownik młodzieżowego slangu • Zorganizowana przestępczość narkotykowa • Mechanizmy uzależnień Zapraszamy autorów do współpracy Wyższa Szkoła Humanistyczna imienia Aleksandra Gieysztora Patologie społeczne Pod redakcją Mariusza Jędrzejko PUŁTUSK 2006 Rada Programowa prof. dr hab. Kalina Bartnicka (przewodnicząca), dr hab. Ryszard Bera, dr Wiesław Bożejewicz, prof. dr hab. Czesław Cekiera, prof. dr hab. Brunon Hołyst, dr Mariusz Jędrzejko, prof. dr hab. Zdzisław Kosyrz, prof. dr hab. Wiesław Pływaczewski, prof. dr hab. Ryszard Stępień, dr Dariusz Sarzała Recenzent prof. dr hab. Zdzisław Kosyrz Projekt okładki Barbara Kuropiej ska-Przybyszewska Skład i łamanie Studio OFI © Copyright by Wyższa Szkoła Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora, Pułtusk 2006 Wszelkie prawa zastrzeżone. Każda reprodukcja lub adaptacja całości bądź części niniejszej publikacji, niezależnie od zastosowanej techniki reprodukcji (drukarskiej, fotograficznej, komputerowej i in.), wymaga pisemnej zgody Autorów i Wydawcy. Wydawca: Wyższa Szkoła Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora ul. Daszyńskiego 17, 06-100 Pułtusk tel./fax (48-23) 692-50-82 e-mail: rektorat@wsh.edu.pl www.wsh.edu.pl ISBN 83-89709-43-0 Realizacja na zlecenie Wydawcy Oficyna Wydawnicza ASPR-JR Spis treści Mariusz Jędrzejko Wstęp ......................................... 7 Rozdział I Marta Petrykowska Patologia społeczna - próba definicji problemu ... 13 Rozdział II Wiesław Bożejewicz Sekty - zagrożenia etyczno-moralne ............. 41 Rozdział III Józef Bednarek Zagrożenia w cyberprzestrzeni 83 Rozdział IV Dariusz Sarzała Podkultura przemocy w warunkach izolacji więziennej ................................... 149 Rozdział V Mariusz Jędrzejko, Roman Biskupski Narkomania - skala i charakter zjawiska ......... 187 Strona 1 Patologie społeczne - Mariusz Jędrzejko Bibliografia .................................... 239 Indeks nazwisk ................................. 251 Wstęp ISaedy na młodzieżowym rynku Stanów Zjednoczonych pojawili się bitnicy, znaczna, część Amerykanów przeżyła prawdziwy szok. Posądzani o narkomanię, awanturnictwo, rozwiązłość seksualną stali się dla niemałej części konserwatywnej społeczności Ameryki „zagrożeniem" nie mniejszym niż komuniści. Ta niezwykle interesująca subkultura młodzieżowa została uznana za patologiczną. Media, które szybko zainteresowały się bitnikami, upowszechniły obraz młodego niemyjącego się mężczyzny, słuchającego jazzu, niezmieniającego ubrań oraz namiętnie uczestniczącego w seksualnych orgiach. Trudno się dziwić, że bitnicy szybko stali się uosobieniem zagrożeń dla synów i córek z purytańskiej amerykańskiej rodziny. Rozpoczynając od bitników, których kultowe dzieło „W drodze" Jacka Kerouaca dotarło niedawno do polskich księgarń, wchodzimy w obszar problemowy określany przez jednych innością lub odmiennością, przez innych zaś patologią, dewiacją, wykluczeniem lub naznaczeniem. Obszar ten z jednej strony jest fascynujący, ukazuje bowiem dynamikę zmian społecznych i kulturowych, z drugiej zaś strony odsłania ciemną stronę życia człowieka. Jak wynika z badań społecznych, 9 000 000 Polaków jest uzależnionych od tytoniu1, niemal 660 000 eksperymentuje z narkotykami2, w roku 2005 stwierdzono ponad 59 000 przestępstw z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii3, ponad 800 000 rodaków uznaje się za alkoholików4, niemal 50% alkoholu wypija niespełna 8% populacji, wiek inicjacji alkoholowej zszedł już do 11-12 lat, a narkotykowej do 12-13 lat. Kilkaset tysięcy młodych ludzi działa aktywnie w subkulturach młodzieżowych, a kolejne kilkadziesiąt tysię- 1 Za: Fundacja „Promocja Zdrowia", 31.05.2005. 2 Za: Krajowe Biuro Zapobiegania Narkomanii, Warszawa 2005. 3 Skala zjawiska narkomanii w Polsce, Centralne Biuro Śledcze Komendy Głównej Policji, Warszawa 2005, marzec, s. 9. 4 Alkohol a twoje zdrowie, Warszawa 2003, s. 10. ____________________________ Wstęp cy pozostaje pod oddziaływaniem sekt i destrukcyjnych kultów. Problem nie jest tylko „polski", jest bowiem dostrzegany w wielu krajach Unii Europejskiej - Hiszpanii i Holandii (narkomania), Niemczech (skinheadzi, uzależnienia elektroniczne), Czechach (narkomania, prostytucja), jak i nienależących do Unii. W Rosji i na Ukrainie gwałtowanie narasta zjawisko młodzieżowej narkomanii i zorganizowanej przestępczości. Z kolei w Stanach Zjednoczonych 40 milionów ludzi regularnie odwiedza strony pornograficzne, w Internecie jest ponad 3 miliony stron pornograficznych, a średni wiek pierwszego kontaktu z pornografią wśród młodzieży wynosi 11 lat5. W krajach Unii Europejskiej 9-26% młodzieży w wieku 16-24 lata deklaruje ciągły kontakt z narkotykami. W Niemczech i Rosji rosną w siłę skrajnie nacjonalistyczne subkultury deklarujące (i wcielające w życie) wrogość do innych kultur, religii i narodów. Z kolei władze czeskie podkreślają gwałtowny wzrost zjawiska młodzieżowej prostytucji. Podobne zjawiska obserwuje się w Bułgarii, Mołdawii i na Ukrainie. Wracając na polski grunt, dodajmy do tego znaczący (sięgający w niektórych regionach nawet 30%) odsetek młodych ludzi zmargi-nalizowanych na skutek bezrobocia, szybko rosnącą liczbę osób uzależnionych od mediów elektronicznych (Internet, telefon komórkowy, gry elektroniczne), niemal 40 000 rzeszę prostytuujących się dziewcząt i chłopców, a także silnie rozwijający się rynek usług ho-moseksualnych6. Brunon Hołyst w swojej Kryminologii podaje, że według danych urzędowych 1,8% populacji uczniów to młodzież nieprzystosowana i zagrożona, a w badaniach wskaźnik nieprzystosowania społecznego dzieci w wieku szkolnym sięga 6,5%7. Z kolei Maria Jarosz8 i Andrzej Kojder9 przedstawiają zatrważające dowody patologizacji władzy i korupcji. Wskażmy również na narastające wśród młodzieży uzależnienia od hazardu, zjawisko mobbingu i szkolnego bullingu, niepokojące analizy dotyczące samobójstw, przestępczość zorganizowaną i ... otrzymujemy niepokojący obraz rzeczywistości otaczającej człowieka. Czy na podstawie powyższych liczb i danych można postawić tezę, że szybkimi krokami zmierzamy do masowego występowania zagrożeń patologią społeczną? 5 www.pornografia.alleluja.pl/tekst.php?numer=10429. 6 Prostytucja jako problem społeczny, medyczny i moralny, red. M. Jędrzej-ko, Pułtusk 2005, s. 17. 7 B. Hołyst, Kryminologia, Warszawa 2000, s. 652. 8 Zob. M. Jarosz, Władza, przywileje, korupcja, Warszawa 2004. 9 Zob. A. Kojder, Przeciwdziałanie korupcji w krajach Unii Europejskiej, Warszawa 2003. Strona 2 8 Zeszyt nr l Wstęp Jak się wydaje, istota problemu tkwi nie tylko liczbach, choć one same muszą wzbudzać szerszą refleksję nad kondycją społeczeństwa oraz edukacyjno-wychowawczymi wyzwaniami. Patologie i dewiacje - w różnych swoich przejawach - od zarania dziejów towarzyszyły człowiekowi. Wśród Ariów powszechnie praktykowano odurzanie się „somą", która była najprawdopodobniej wywarem z maku bądź muchomora czerwonego Grecy okresu helleńskiego masowo nadużywali alkoholu, a prostytucja była częścią kultury Egiptu, Babilonii i Rzymu. Z kolei XVIII-wieczny Londyn był obszarem grasowania kilku tysięcy młodych bandytów, a warszawskie Szmulki okresu PRL to swoista współczesna „stajnia Augiasza". Analizując dzieje ludzkości, nie trudno dostrzec, że na drodze postępu zło, w różnych przejawach, zawsze towarzyszyło człowiekowi, a od czasu naukowej refleksji Emila Durkheima dostrzegamy problem anomii i dewiacji jako nieodłączną część życia człowieka. Przed 1989 rokiem na rozwój zjawiska patologii społecznej zwracało uwagę wielu polskich badaczy. Pierwszy z nich Adam Podgórecki już pod koniec lat 60. podjął się analizy tego problemu w Polsce Ludowej. Zauważmy jednak, że przed badaczami tego okresu stawało wiele barier, w tym i cenzura, która nie dopuszczała do pisania o zjawisku alkoholizmu, samobójstw czy narkomanii. Niezwykle interesującym studium patologii społecznej tamtych lat była praca prof. Marii Jarosz Problemy dezorganizacji rodziny. Determinanty i społeczne skutki, która ukazała się w niewielkim nakładzie w 1979 roku. Powołując się na badania, autorka wskazała, że już w 1976 roku ponad milion dzieci było zagrożonych wykolejeniem społecznym na skutek biedy10. Okres po 1989 roku przyniósł rozszerzenie się wielu zjawisk patologii społecznej, zwłaszcza narkomanii, przestępczości i agresywnych subkultur młodzieżowych. Obserwujemy także zjawisko, któremu można by nadać umowne określenie „zagrożenia wychowawcze przełomu XX i XXI wieku". Patologie wkraczają w życie społeczne i ekonomiczne. Korupcja i mobbing stają się nie tylko tematem wielu prasowych publikacji, lecz problemem w wymiarze ogólnopolskim, godząc w etos pracy, jakość wykonywanych usług oraz relacje interpersonalne. Prowadzą do dehumanizacji pracy i moralnego relatywizmu. Liczba ofiar tych patologii jest trudna do określenia, ale wynosi 10 Por. Polska, ale jaka?, red. M. Jarosz, Warszawa 2005 s. 34. Człowiek i zagrożenia Wstęp dziesiątki, jeśli nie setki tysięcy; z jednej strony mamy sławetną „Biedronkę", z drugiej korupcję w służbie zdrowia, administracji samorządowej, systemie zdobywania praw jazdy i polityce. W podkreślanej przez media coraz szerszej przestrzeni patolo-gizacji życia społeczno-gospodarczego dorasta niemała część młodego pokolenia. W atmosferze pędu do sukcesu dorosłych oraz materialnego spełnienia w coraz szerszym zakresie czerpie wzorce zachowań z kultury masowej. Ta zaś jest coraz bardziej pozbawiona humanistycznych treści. Z drugiej jednak strony zachowania części młodzieży są jej reakcją na kulturę „mieć" coraz częściej preferowaną przez dorosłych. W przeprowadzonych przez studentów Wydziału Pedagogicznego WSH badaniach dotyczących skali zjawiska patologii społecznej wśród mazowieckiej młodzieży, ponad 18% respondentów stwierdziło, że rodzice nie mają dla nich czasu, a niemal 30%, że nie rozmawia z rodzicami o problemach wieku dorastania. Prawie 26% deklaruje eksperymenty z narkotykami, a blisko połowa upiła się przynajmniej jeden raz w wieku poniżej 16 lat. Ale nie jest tak, że młodzi chłoną tylko złą stronę życia. Coraz częściej bunt przeciwko proponowanej im drodze życia pełnej materialnego „mieć" znajdujemy na „wlepkach" i w piosenkach hip-hop. Interesujące ruchy sprzeciwu wobec kultury „mieć" inspiruje duszpaterstwo akademickie. Jednak obraz znaczącej części młodego pokolenia budzi obawy. Współczesny język dziecięco-młodzieżowy jest pełen wulgaryzmów. Podwórka, podmiejskie pociągi, dzielnice biedy i popegeerowskie wioski pełne są wykluczonych i zestygmatyzowanych. Przywołajmy w tym miejscu uwagę jednego ze studentów naszej uczelni odbywającego praktykę w warszawskiej szkole gimnazjalnej: dostałem się na zajęcia do „zsypu" albo „śmietnika", gdzie zgromadzono repetują-cych chłopców i dziewczynki. Bardziej to przypominało slumsy niż 3. klasę gimnazjum. Rynsztokowy język, rzucanie wyzwisk, kłótnie i nieprzyzwoite uwagi wobec siebie. Horror. W przerwie nauczycielka powiedziała, że nie było źle, bo ...nie odzywali się do mnie wulgarnie... Czy obraz takich szkół i takiej młodzieży zdobywa przewagę nad szkołą jako placówką uczącą i wychowującą? Jak się wydaje, współcześnie niezwykle aktualna pozostaje sformułowana 20 lat temu teza prof. Marii Grzegorzewskiej dotycząca dziecka Strona 3 Patologie społeczne - Mariusz Jędrzejko Patologie społeczne - Mariusz Jędrzejko nieprzystosowanego społecznie. Mówi ona o nim w sposób następujący: „Odwrócenie zainteresowań od wartości pozytywnych i chęć wyżycia się w akcji społecznie destrukcyjnej. Podziw i zainteresowanie dla tzw. złych czynów. Cynizm i brawura w tym względzie. Nieżyczliwy stosunek do człowieka, do cudze- 10 Zeszyt nr l Wstęp go mienia..."u. Choć to ocena surowa, to oddaje postawy niemałej już części młodzieży. Niniejszą publikacją Wydział Pedagogiczny WSH inauguruje wydawanie prac poświęconych różnym przejawom patologii społecznej w ramach serii „Człowiek i zagrożenia". Dzięki wsparciu i naukowej poradzie prof. Kaliny Bartnickiej, prof. Zdzisława Kosyrza, prof. Brunona Hołysta i rektora uczelni prof. Adama Ko-seskiego prezentujemy cykl publikacji odnoszących się do problemów żywo obecnych w młodym pokoleniu. Autorzy serii pragną, aby publikowane w kolejnych częściach opracowania z jednej strony przybliżyły współczesne zjawiska patologii społecznej, z drugiej zaś wskazywały, jak im przeciwdziałać. Zważywszy na ich skalę, rozległość problemową, a także różne aspekty (psychologiczne, społeczne, prawne, medyczne), publikacja została rozłożona na kilka zeszytów. Zwróćmy uwagę, że obszar pojęciowy, jaki będzie tu omawiany, odnosi się nie tylko do konkretnych przejawów patologii (np. narkomania, alkoholizm czy przestępczość), lecz także wieloczynnikowych i wielopłaszczyznowych problemów społecznych (stygmatyzacja, marginalizacja, wykluczenie, demoralizacja). Wszystkie one będą podejmowane w kolejnych zeszytach. Pierwszy zeszyt rozpoczyna rozdział opracowany przez dr Martę Petrykowską poświęcony istocie pojęcia „patologia społeczna". Autorka nie tylko w sposób przejrzysty wyjaśnia, czym jest patologia, lecz prezentuje poglądy wybitnych socjologów - Mertona, Durkheima, Podgóreckiego. Lektura tego rozdziału będzie szczególnie przydatna studentom rozpoczynającym studia ze specjalnością resocjalizacyjną, choć nie tylko. Dr Wiesław Bożejewicz, filozof i etyk, prezentuje z kolei niektóre problemy związane z funkcjonowaniem sekt i destrukcyjnych kultów. Jak sądzimy, opracowanie tego autora jest odpowiedzią na dynamiczny rozwój rożnego rodzaju destrukcyjnych kultów, które wykorzystując psychomanipulację, prowadzą do rozlicznych osobistych, jak i rodzinnych tragedii. Problem podejmowany przez dr Bożejewicza ma dwa wymiary - pierwszy to narastanie skali zjawiska ucieczki do sekt, drugi zaś to niebezpieczne mechanizmy psychomanipulacyjnego oddziaływania na młodych trafiających do sekt. W trzecim rozdziale dr hab. profesor APS Józef Bednarek, jeden ze znawców obszaru mediów, prezentuje złożoną problematykę uzależnień cyberprzestrzni, zwanych info- 11 M. Grzegorzewska, Pedagogika specjalna, Warszawa 1964, s. 71. Człowiek i zagrożenia 11 Wstęp holizmem. Zauważmy bowiem, że Internet, gry elektroniczne czy telefon stają się nie tylko narzędziami edukacyjnymi i ułatwiającymi życie, lecz także niezwykle silnymi środkami uzależniającymi. Przykłady opisywane przez prasę i czasopisma ukazują, że cy-berprzestrzeń „pochłania" wręcz setki tysięcy młodych ludzi. Problem ten ma już taką skalę, że w poradniach psychologicznych odnotowuje się coraz więcej wizyt młodych (i nie tylko) ludzi uzależnionych od Internetu czy gier komputerowych. Dodajmy do tego, że znacząca część współczesnych komputerowych hitów to gry pełne przemocy, brutalizmu, zabijania. W tej „kulturze" kształtują się wzory zachowań tysięcy nastolatków. Inną przestrzenią szerzenia agresji i przemocy są filmy rysunkowe dla dzieci, masowo emitowane w niektórych telewizjach komercyjnych. Poprzedzając rozważania profesora Józefa Bednarka, przywołajmy interesującą uwagę Piotra Tomasza Nowakowskiego, który wskazuje na telewizję jako „uprzywilejowanego" członka rodziny. Przy czym owo „uprzywilejowanie" zaczyna obsesyjnie determinować życie tysięcy dorosłych i dzieci, którzy muszą zdążyć przełączyć kanał na kolejny tasiemiec, talk-show czy inną telewizyjną wiwisekcję. W kolejnym rozdziale dr Dariusz Sarzała opisuje jedną z najbarwniejszych, a przy tym najbrutalniejszych subkultur - więzienną gry-pserę. Ten opis jest nieprzypadkowy, bowiem właśnie z tej subkultury coraz więcej wzorów czerpią nie tylko wojskowa „fala", lecz również subkultury wielkich blokowisk. Zeszyt pierwszy kończy analiza problemu narkomanii, uwzględniająca jej szczególnie niebezpieczne aspekty - rozwój przestępczości narkotykowej oraz społecznej destygmatyzacji tej patologii. W kolejnych zeszytach zostaną podjęte m.in. najważniejsze pojęcia i definicje z obszaru patologii społecznej, problemy hazardu, profilaktyki uzależnień, Strona 4 Patologie społeczne - Mariusz Jędrzejko agresywnych subkultur młodzieżowych, pornografii, alkoholizmu i nikotynizmu, prawnych aspektów funkcjonowania sekt, mobbingu oraz korupcji. Autorzy pierwszego zeszytu składają słowa szacunku i podziękowania prof. dr. hab. Zdzisławowi Kosyrzowi za cenne wskazówki, które pomogły przygotować zamieszczone w nim materiały. Mariusz Jędrzejko 12 Zeszyt nr l * Marta Petrykowska 8 1 ROZDZIAŁ I Patologia społeczna - próba definicji problemu definiowanie normy i patologii w zachowaniu ludzkim wydaje się zadaniem prostym i oczywistym. Większość z nas uważa, że wie, co jest złem, a co dobrem, grzechem i moralnością. Po głębszym zastanowieniu okazuje się jednak, że pojęcia normy i patologii nie istnieją w pełni obiektywnie, są relatywne, zależą od kręgu społeczno-kulturowego, w którym człowiek żyje, przemian cywilizacyjnych, związanych z rozwojem różnych gałęzi nauki, np. medycyny, inżynierii genetycznej, nowych technik audiowizualnych itd., a nawet od stadium rozwoju człowieka. Zauważmy na przykład, że co innego jest normą w okresie niemowlęctwa i dzieciństwa, a co innego w wieku dojrzałym. Już na wstępie należy też wskazać, że pojęcie i zakres zachowań patologicznych zmieniały się historycznie, przy silnym wpływie czynników kulturowych, obyczajowych, a nierzadko religijnych. Najprościej jest uznać za normalne zachowanie takie, które jest najczęstsze, powszechne, nie odbiega od przeciętności. Wszystko to, co jest odmienne, inne, odchylające się od miar przeciętnych, jest nazywane nienormalnym, anormalnym, patologicznym. Oczywiście będziemy mieli do czynienia z sytuacjami, gdy takie rozumienie normy będzie dalekie od humanizmu i tolerancji, a nawet szkodliwe, ponieważ bez ludzi wyrastających ponad przeciętność żadne społeczeństwo nie miałoby szansy rozwoju. Potrzebni są więc tak zwani dewianci pozytywni, ludzie wyprzedzający swoją epokę, ludzie patrzący dalej niż inni. Zwróćmy uwagę, że postrzeganie inności w kategoriach dewiacyjnych jest wpisane w rozwój pokoleniowy. I tak dzisiejszy ubiór podkultury hip-hop Człowiek i zagrożenia 13 Marła Pełrykowska czy punk wzbudza opór, a nierzadko zgorszenie u osób starszych, podczas gdy w ich młodości ich ubiór podobnie traktowały osoby starsze od nich o 30-40 lat. Dochodzimy więc do pojęcia dewiacji, które samo w sobie ma wymiar pejoratywny. Nazwanie kogoś dewiantem na pewno nigdy nie będzie komplementem. Termin dewiacja pochodzi od łacińskiego devio i oznacza zboczenie z drogi, odchylenie od kierunku. Maria Łoś definiuje dewiację jako pochowania lub stany rzeczy traktowane jako »odmieńcze« - nie spełniające stereotypowych oczekiwań - w sensie negatywnym bądź pozytywnym"12. Podobnie traktuje pojęcie dewiacji J. Kwaśniewski, określając je jako „wszystkie zachowania jednostkowe lub zbiorowe, które wykraczają poza obszar społecznej obojętności i wywołują potępienie (repul-sję) lub też silną aprobatę (apulsję). To pierwsze można nazwać dewiacją negatywną, drugie - mianem dewiacji pozytywnej"^. Pomimo więc pejoratywnego znaczenia dewiacji, spotykamy się także z dewiantami pozytywnymi. Są to ludzie, którzy łamiąc obowiązujące normy, burząc dotychczasowy porządek społeczny, kulturowy, religijny, ekonomiczny, ogólne pojmowanie piękna czy brzydoty, wprowadzają nowe wartości, pozytywne społecznie, które przyczyniają się do ewolucji i postępu społecznego. Wybitni naukowcy, pisarze, malarze, muzycy, działacze polityczni, uznawani w swoich czasach za co najmniej ekscentrycznych, obecnie są wyniesieni na piedestał, docenia się ich geniusz i postępowość. To dzięki nim świat ma możliwość rozwoju. Już ponad sto lat temu Emil Durkheim twierdził, że dewiacja jest nie tylko nieuchronna, ale i pożądana. Dewiacja negatywna, chociaż nie używał tego sformułowania, przyczynia się do integracji grupowej, wzrostu solidarności społecznej. Podtrzymuje także system wartości, przyczynia się do ewoluowania norm, tak aby społeczeństwo nie pozostawało w bezruchu. Dostrzegł on także istnienie dewiacji pozytywnej, różnych odmian inności, np. zbrodni i świętości, herezji i rewolucjonizmu. Według poglądów Durkheima dewiacja to objaw zdrowia, a nie choroby społecznej. Jej występowanie świadczy o rozwoju społeczeństwa, musi więc ona towarzyszyć zmianom społecznym, a jej brak świadczy o zastoju i tym należy się martwić: „wszystko, co normalne, jest 12 M. Łoś, Rola dewiacji w procesach zmiany społecznej, [w:] Zagadnienia patologii społecznej, red. A. Podgórecki, Warszawa 1976, s. 23. Strona 5 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plpies-bambi.htw.pl
|
|
 |
Odnośniki
Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.Metodologia badan Brzezinska, studia, Metodologia badań społecznychMalinowski Bronisław Sex i stłumienie w społeczności dzikich, Antropologia kulturowa, Malinowski, BronisławMalinowski-Antropologia, Antropologia społeczna EuropyMalgorzata Gasiorowska-Prostytucja jako zjawisko i problem spoleczno-wychowawczy, Studia, Pedagogika, pedagogikaMagdalena Szpunar Dziennikarstwo obywatelskie w dobie internetu, Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, Historia mediówMargaret Mead - trzy studia, Psychologia UŚ, Semestr IV, Psychologia społecznaMariusz Jakubek - sprawozdanie 2(1), PWR [w9], W9, 3 semestr, Spalanie i Paliwa, Laborki SiP, 17.10.2013 - Spalanie paliw ciekłych (2), sprawka przykładowe 2Mariusz Jakubek - sprawozdanie 2, PWR [w9], W9, 3 semestr, Spalanie i Paliwa, Laborki SiP, 17.10.2013 - Spalanie paliw ciekłych (2), sprawka przykładowe 2Marketing społecznościowy. Tajniki skutecznej promocji w social media Arkadiusz Podlaski DOWNLOAD, Biznes i ekonomiaMary Lucille Sullivan - Making Sex Work, USA społeczeństwo, historia, polityka
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plrodi314.opx.pl
|