aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
SILNIKI CIEPLNE
Klasyfikacja silników cieplnych:
1) Silniki spalania zewnętrznego:
a) Parowy
b) Stirlinga
2) Silniki spalania wewnętrznego
a) Rakietowy
b) Turbośmigłowy
c) Turboodrzutowy
d) Turbowentylatorowy
e) Tłokowy 2-suwowy
f) Tłokowy 4-suwowy
g) Gwiazdowy
h) Wankla
i) Atkinsona
Podział silników spalinowych wg rodzaju zapłonu, sposobu tworzenia mieszanki i rodzaju paliwa:
1) Silnik o zapłonie iskrowym (ZI)
2) Silnik o zapłonie samoczynnym (ZS)
Podział silników spalinowych wg sposobu pracy:
1) Silniki 4-suwowe
2) Silniki 2-suwowe
Podział silników spalinowych wg układu cylindrów i tłoków:
1) Rzędowe
2) Widlaste
a) V
b) Bokser
3) Specjalne
a) U
b) W
c) Gwiazdowy
d) Delta
Zastosowanie silników spalinowych:
1) Pojazdy drogowe i terenowe
2) Pojazdy szynowe
3) Lotnictwo
4) Energetyka
Podstawowe elementy silnika 4-suwowego:
1) Wał korbowy
2) Korbowód
3) Tłok
4) Zawory
5) Krzywka zaworu dolotowego/wylotowego
6) Świeca zapłonowa
7) Płyn chłodzący
Rozkład sił w układzie korbowym
1)
Silnik bezwodzikowy
p - ciśnienie spalin,
Fp - siła pochodząca od ciśnienia gazów (siła
gazowa),
FA - siła masowa (bezwładności) zredukowana
do punktu A,
N - składowa siły Fp i FA,
Fk - składowa siły Fp i FA skierowana wzdłuż osi
korbowodu,
K - składowa siły Fk skierowana wzdłuż osi
ramienia wykorbienia,
Fo - składowa siły Fk prostopadła do osi ramienia
wykorbienia,
FB - siła odśrodkowa zredukowana do punktu B.
2) Silnik wodzikowy (niestety nie udało mi się znaleźć)
Elementy wału korbowego:
1) Czopy główne
2) Czopy korbowe
3) Ramię
4) Przeciwwaga
5) Przedni koniec
6) Kołnierz do mocowania koła zamachowego
Elementy tłoka:
1) Denko
2) Część pierścieniowa
3) Część prowadząca
4) Piasta sworznia
Elementy korbowodu:
1) Główka
2) Trzon
3) Stopka
4) Pokrywa stopki
5) Śruby korbowodowe
6) Tuleja łożyska sworznia
Przebieg spalania w silniku ZI:
1) Okres wstępny (indykacja)
2) Okres właściwego spalania
3)
Okres dopalania
(I-III) - okres spalania
1 - wystąpienie iskry
2 - punkt zapłonu
3 - punkt maksymalnego ciśnienia
αz - kąt wyprzedzenia zapłonu
Przebieg spalania w silniku ZS (cechy charakterystyczne):
1) Przygotowanie mieszanki paliwowej odbywa się bezpośrednio w cylindrze
2) Zapłon mieszanki nie wymaga dodatkowego ciepła (świecy zapłonowej)
3) Tworzenie mieszanki palnej odbywa się w całym okresie wtrysku
4) Samozapłon następuje przed dodaniem do cylindra całej dawki paliwa i pojawia się w wielu miejscach równocześnie
5) Z powodu niedostatecznej jednorodności mieszaniny palnej konieczne jest stosowanie dużego λ (nadmiar powietrza)
TWORZENIE MIESZANINY PALNEJ
1. Główną rolę w przygotowaniu mieszaniny odgrywają:
1) Rozpylacz wtryskiwacza
2) Parametry wtrysku
3) Zawirowanie ładunku powietrza
2. Strumień paliwa określają następujące parametry:
1) Zasięg
2) Kąt wierzchołkowy
3) Dokładność i jednorodność rozpylenia
Przebieg spalania w silniku ZS
I Okres opóźnienia
II Okres rozprzestrzeniania się płomienia
III Okres końcowy
UKŁADY ZASILANIA SILNIKÓW (ZI)
1) Elementy gaźnika rzeczywistego pozwalające uzyskać wymagany skład mieszanki:
a) Urządzenie rozruchowe
b) Układ biegu jałowego
c) Oszczędzacz (ekonomizer)
d) Pompka przyspieszająca
2) Wtrysk:
a) Jednopunktowy (SPI)
b) Wielowtryskowy (MPI)
c) Bezpośredni (GDI)
d) Wielopunktowy ciągły, sterowany mechanicznie
Charakterystyka gaźnika elementarnego a wymagany skład mieszanki:
Układ wielopunktowego wtrysku benzyny (MPI):
1 Dopływ paliwa
2 Dolot powietrza
3 Przepustnica
4 Kolektor dolotowy powietrza
5 Wtryskiwacze paliwa
6 Silnik
Układ jednopunktowego wtrysku benzyny (SPI):
1 Dopływ paliwa
2 Dolot powietrza
3 Przepustnica
4 Kolektor dolotowy
5 Wtryskiwacz paliwa
6 Silnik
Układ wielopunktowego wtrysku ciągłego, sterowanego mechanicznie:
1 Dopływ paliwa
2 Dolot powietrza
3 Przepustnica
4 Kolektor dolotowy powietrza
5 Wtryskiwacz paliwa
6 Silnik
7 Rozdzielacz paliwa
Układ bezpośredniego wtrysku benzyny do cylindra (GDI)
1 Dopływ paliwa
2 Dolot powietrza
3 Przepustnica
4 Kolektor dolotowy powietrza
5 Wtryskiwacz paliwa
6 Silnik
7 Recyrkulacja spalin
Podstawowe odmiany systemów wtrysku bezpośredniego:
1 Spalanie prowadzone przyściennie
2 Spalanie prowadzone wirem powietrza
3 Centralne umieszczenie wtryskiwacza
Porównanie bezpośredniego wtrysku benzyny z wtryskiem pośrednim:
1) Bieg jałowy
2) Przy prędkości V=40km/h
UKLADY ZASILANIA SILNIKÓW SPALINOWYCH
a) Wtryskiwacz:
1 Obudowa
2 Sprężyna
3 Rozpylacz
4 Nakrętka
5 Popychacz
6 Śruba regulacyjna
7 Przewód
b) Pompowtryskiwacz sterowany mechanicznie:
...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plpies-bambi.htw.pl