Photo Rating Website
Strona początkowa Mateusz, Nowakowski, Bóg, Nauka
Metoda aktywizująca Patrycja Radomska, Studia, Dydaktyka, WYSLAC

aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa [ Pobierz całość w formacie PDF ]

I DOŚWIADCZENIE

Nauczyciel rozdaje karty pracy ze schematami do wykonywanych doświadczeń.

Uczniowie podchodzą do stolika nauczyciela i pobierają zestawy do doświadczeń, fartuchy oraz okulary

Nauczyciel przypomina krótko zasady BHP

N: Podczas wykonywania doświadczeń chemicznych należy przestrzegać zasad BHP, dlatego proszę założyć fartuchy oraz okulary ochronne. Należy pamiętać, aby podczas ogrzewania substancji w probówce poruszać ruchami okrężnymi oraz kierować wylot probówki w kierunku, w którym nikt się nie znajduje.

 

DOŚWIADCZENIE 1

„Badanie zachowania się tlenku magnezu, tlenku wapnia i tlenku żelaza (III) wobec wody”

 













             MgO                                                 CaO                                          Fe2O3             









                                                       

H2O + fenoloftaleina

 

Opis wykonywanego doświadczenia:

Do trzech probówek wlej około 5cm3 wody destylowanej i kilka kropel fenoloftaleiny, a następnie wsyp kolejno: do pierwszej probówki niewielka ilość tlenku magnezu, do drugiej probówki tlenku wapnia i do trzeciej probówki tlenku żelaza (III). Zawartość probówek wymieszaj bagietką.

 

              Nauczyciel prosi o napisanie obserwacji i wniosków na kartach pracy.

 

Po wykonaniu doświadczenia nauczyciel kieruje pytania do całej klasy:

N: Co zaobserwowaliście?

U: Wskaźnik  zmienił barwę na malinową w probówce I, gdzie umieszczony został tlenek magnezu

i w probówce II, gdzie umieszczony został tlenek wapnia

W probówce III, gdzie znajdował się tlenek żelaza (III) wskaźnik nie zmienił zabarwienia.

N: Jakie możemy wyciągnąć wnioski na podstawie tych obserwacji?

U: Tlenek magnezu i  tlenek wapnia reagują z wodą. Powstały nowe substancje.

Tlenek żelaza (III) nie reaguje z wodą. 

N: Jakie substancje powstały i jaki jest ich charakter chemiczny?

U: Substancje, które powstały to wodorotlenek magnezu i wodorotlenek wapnia, które mają odczyn  zasadowy.

N: Dzięki czemu możemy określić charakter chemiczny powstających substancji.

U:Charakter chemiczny możemy określić dzięki fenoloftaleinie, która jest wskaźnikiem zmieniającym barwę na malinową, gdy roztwór ma odczyn  zasadowy.

 

              Nauczyciel podaje ogólny schemat reakcji:

Tlenek metali aktywnych + woda à wodorotlenek metalu aktywnego

 

II OBSERWACJA

Nauczyciel rozdaje karty pracy ze schematami do wykonywanych doświadczeń.

Nauczyciel wykonuje doświadczenie. Zadanie uczniów polega na obserwacji i zapisaniu notatek.

 

DOŚWIADCZENIE 1 Badanie przewodnictwa elektrycznego w wodzie destylowanej, wodnym roztworze cukru, alkoholu etylowego, wodorotlenku sodu, wodorotlenku potasu i amoniaku.

 

Opis wykonywanego doświadczenia:

Przygotuj zlewki z roztworami wodnymi cukru, alkoholu etylowego, wodorotlenku sodu, wodorotlenku potasu i amoniaku. Do każdej zlewki wprowadź elektrody węglowe i połącz przewodami ze źródłem prądu stałego według podanego rysunku.







 

 

             

 

I   II              III

 







                           

 

roztwór cukru                                roztwór alkoholu etylowego                                  roztwór wodorotlenku sodu





 

 

 

 

              IV              V

 





 

 

 

roztwór wodorotlenku potasu                             roztwór amoniaku

 

Nauczyciel prosi o napisanie obserwacji i wniosków na kartach pracy i kieruje pytania do całej klasy:

N: Co zaobserwowaliście?

U: Po podłączeniu przewodników do źródła prądu stałego żarówka zapaliła się w zestawie III, IV i V.

N:Jakie wnioski możemy wyciągnąć na podstawie podanych obserwacji?

U:Prąd płynie przez wodne roztwory wodorotlenku sodu i potasu, a także amoniaku, a nie płynie przez roztwory cukru i alkoholu etylowego.

N:Jak wynika z przeprowadzonego doświadczenia substancje chemiczne można podzielić na takie, których roztwory wodne nie przewodzą prądu elektrycznego i takie, których wodne roztwory go nie przewodzą.

Jak myślicie dlaczego przez roztwory wodne jednych substancji prąd przepływa, a przez inne nie?

U: Woda powoduje uwalniania jonów dodatnich- kationów i ujemnych – anionów. Jeżeli do takiego roztworu włożymy elektrody i podłączymy do źródła prądu, w roztworze będzie przepływać prąd elektryczny. Powstanie zamknięty obwód elektryczny, w którym nośnikami ładunku będą jony.

             

III GRY I ZABAWY DYDAKTYCZNE

Gra idealna nadaje się na temat powtórzeniowy przed sprawdzianem

Gra dydaktyczna z chemii „Powtórka z kwasów i soli”

Zasady gry

 

W „Powtórka z kwasów i soli” może brać dwóch zawodników lub dwie drużyny. Przy każdym stanowisku jest jedna osoba, która zna prawidłowe odpowiedzi (lider grupy) Do gry potrzebne są dwa różnokolorowe pionki.

Uczniowie lub drużyny ustawiają się na polu oznaczonym „START”.

Aby przemieścić się  do następnego pola należy wyciągnąć odpowiednie pytanie za 2 punkty, 3 punkty lub 5 punktów i udzielić  na nie poprawnej odpowiedzi. Trudność pytania zwiększa się wraz ze wzrostem punktacji. Zła odpowiedź lub jej brak zmusza zawodników  do pozostania  na tym samym polu. Jeśli zawodnik znajdzie się w polu oznaczonym kolorem żółtym otrzymuje premię w postaci dodatkowego pytania. Pole oznaczone kolorem czerwonym, to specjalna premia, można się przemieścić o 3 pola dalej bez udzielania odpowiedzi . Grę wygrywają zawodnicy, którym najszybciej uda się dotrzeć do pola  „META”.

Pytania do gry za 2 punkty

 

2 punkty

 

 

Jakie pH przyjmują roztwory o charakterze zasadowym?

2 punkty

 

Nazwij podany związek chemiczny

Na(NO)3

          HCl

2 punkty

Dokończ zdanie:

 

Pamiętaj chemiku młody, wlewaj zawsze..............

 

2 punkty

 

Nazwij podany związek chemiczny
                CaSO4
              Na2SO3

2 punkty

 

NaOH i KOH maja podobne właściwości chemiczne oraz zastosowanie. Podaj 3 przykłady zastosowania tych związków.

 

 

2 punkty

 

Jaką barwę przyjmuje papierek uniwersalny w zasadach, a jaki w kwasach?

 

2 punkty

 

Jaką barwę przyjmuje oranż metylowy w zasadach, a jaki w kwasach

2 punkty

 

 

Gdzie znalazł zastosowa­nie kwas siarkowy (VI) ? (podaj     przynajmniej 3 dziedziny)

 

2 punkty

 

 

Kwas występujący w żo­łądku to:

.............................

2 punkty

Dokończ zdanie:

 

By nie stracić swej urody, wlewaj zawsze ................

2 punkty

Dokończ zdanie:

Woda wapienna mętnieje pod wpływem .......................

2 punkty

 

 

Jakie pH przyjmują roztwory o charakterze zasadowym?

2 punkty

 

 

Jaką barwę przyjmuje fenoloftaleina w zasadach?

2 punkty

 

 

Jakie pH przyjmują roztwory o charakterze kwasowym?

 

 

Pytania do gry za 3 punkty

 

3 punkty

Podane kwasy podziel na dwie grupy:

HC1,                                          H2S04,                                                HNO3,                                H3P04,                                   H2S,                                     H2C03

3 punkty

Które z podanych soli zawierają dwuwartościowy metal?

MgSO4, Ca(NO3)2, NaCl, K2SO4, AgCl, Ca3(PO4)2, KNO3

3 punkty

Podziel sole na pochodzące od kwasów tlenowych i beztlenowych.

CuSO3, BaCO3, K2S, NaCl, Ca3(PO4)2, Na2S, Fe(NO3)2

3 punkty

Co to za substancja ?

Gdym stężony, tom jak olej     Lepiej sukni mną nie polej, Wchłaniam wodę z otocze­nia,     Co stężenie moje zmienia,            Gdy rozcieńczyć chcesz bez...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • pies-bambi.htw.pl
  • Odnośniki
    Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.
    Metody Numeryczne Anna Barcz 2008 Zawodowe, WI ZUT studia, Metody numeryczne, egz, MN Egzamin Zawodowe 2008
    Marek Ludwicki 2 automatyka i robotyka, Studia, Automatyka i robotyka
    Metodologia badan Brzezinska, studia, Metodologia badań społecznych
    Meteorologia i Klimatologia 6 Kondensacja rosa, MOJE STUDIA Toksykologia i Mikrobiologia środowiska (Ochrona Środowiska - dzienne), Meteorologia i klimatologia
    Metody Numeryczne Anna Barcz 2008 Zawodowe, STUDIA, WIL PK, Metody numeryczne
    Marcin spr 2, Studia budownictwo pierwszy rok, Chemia budowlana, Chemia budowlana, Nowy folder (3), Moje sprawozdanie
    Marshall 2, studia, ekonomia uek, marshall
    Maria Grzegorzewska, studia, oligo, oligo
    Mc Kenzie, pielęgniarstwo, studia pielęgniarstwo
    Mateusz, Studia, semestr 4, Elektronika II, Elektr(lab)
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • exopolandff.htw.pl
  • Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.

    Designed By Royalty-Free.Org