Photo Rating Website
Strona początkowa Mateusz, Nowakowski, Bóg, Nauka
Metoda sondazu diagnostycznego, Pedagogika szkolna, Metodologia badań społecznych

aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa [ Pobierz całość w formacie PDF ]

Temat pracy:

Metoda sondażu diagnostycznego.

 

I.                 Określenie terminu „metoda badawcza”

Jednym z podstawowych terminów warsztatu badawczego jest metoda. Samo pojęcie „metoda” pochodzi od greckiego słowa methodos, oznaczającego pójście wzdłuż jakieś drogi. A zatem metoda to sposób postępowania „droga” do osiągnięcia postawionego celu.

W literaturze podmiotu odnaleźć można rożne definicje metody.

Według S. Nowak metody badawcze w naukach empirycznych to przede wszystkim „typowe i powtarzalne sposoby zbierania opracowywania, analizy i interpretacji danych empirycznych, służące do uzyskiwania maksymalnie uzasadnionych odpowiedzi na stawiane w nich pytania.”

Zdaniem T. Pilcha „metoda jest zespołem czynności i zabiegów zmierzających do poznania określonego przedmiotu. Jest to pewnego rodzaju charakter działania, jaki podejmujemy dla zdobycia interesujących nas danych.”

A. Kamiński przywołany przez T. Pilcha w swojej pracy metodę definiuje, jako: „ zespól teoretycznie uzasadnionych zabiegów koncepcyjnych i instrumentalnych obejmujących najogólniej całość postępowania badacza, zmierzającego do rozwiązania określonego problemu naukowego”.

Dalej T. Pilch podkreśla znaczenie metody badawczej, która jego zdaniem jest najszerszym i nadrzędnym pojęciem w stosunku do techniki i narzędzia badawczego. Jak tłumaczy do rozwiązania określonego problemu, w pierwszej kolejności wybieramy odpowiednia metodę –opracowując koncepcje założeń teoretycznych i praktycznego postępowania. Wybrana metoda decyduje dalej o doborze stosowanej techniki badania ta z kolei wyznacza narzędzia badawcze.

Metody to według M. Łobockiego „zespół ogólnych założeń dotyczących celowych czynności i środków przydatnych w rozwiązywaniu określonych problemów badawczych.”

II.             Podział metod

T. Pilch w swojej pracy wyróżnia metody takie jak:

 

v    - metody indywidualnych przypadków

v    -metody małej próby

v    -metoda monograficzna

v    - metoda obserwacji uczestniczącej

v    - metoda sondażu diagnostycznego

v    - metoda środowiskowa

 

Łobocki wyróżnia podział metod na:

v    -metodę obserwacji

v    -metodę szacowania

v    -eksperyment pedagogiczny

v    -testy osiągnięć szkolnych

v    -metodę socjometryczną

v    -analizę dokumentów

v    -metodę dialogową

v    -metodę sondażu

v    -metodę biograficzną

 

III.         Metoda sondażu diagnostycznego

Jedna z najpopularniejszej metody badan ilościowych jest sondaż diagnostyczny, nazywany również sondażem ankietowym, bądź sondażem stosowanym na grupie reprezentatywnej.

     1. Co to jest sondaż diagnostyczny?

T. Pilch definiuje sondaż następująco „ metoda sondażu diagnostycznego, jest sposobem gromadzenia wiedzy o atrybutach strukturalnych i funkcjonalnych oraz dynamice zjawisk społecznych, opiniach, i poglądach wybranych zbiorowości, nasileniu się i kierunkach rozwoju określonych zjawisk i wszelkich innych zjawisk instytucjonalnie niezlokalizowanych- posiadających grupę reprezentującą populację generalną, w której badane zjawisko występuje.”

Zdaniem M. Łobockiego: „przez metodę sondażu rozumie się metodę badań, której podstawową funkcją jest gromadzenie informacji o interesujących badacza problemach w wyniku relacji słownych osób badanych, nazywanych respondentami.”

Konstruktywną cecha tej metody jest „wypytywanie” czy sondowanie opinii, zaś częścią składową są zadawane respondentom pytania. Odpowiedzi na nie mogą być pisemne- tworząc badania ankietowe, bądź ustne- wtedy sondaż przybiera formę wywiadu.

S. Nowak uważa, że metoda sondażu „ najlepiej ujawnia schemat wzajemnych statystycznych powiązań między zmiennymi charakteryzującymi ukazujące się w odpowiedziach cechy społeczne jednostek składających się na daną zbiorowość, w tym ich postawy i zachowania.”

E. Babbie jest zdania, że „badania sondażowe są chyba najlepsza dostępna metodą dla tych badaczy, którzy chcą zbierać oryginalne dane w celu opisywania populacji zbyt dużej, aby obserwować ja bezpośrednio. (..) Są też doskonałym narzędziem pomiaru postaw i poglądów w dużej populacji.”

Według T. Pilcha „ metoda sondażu diagnostycznego jest sposobem gromadzenia wiedzy o atrybutach strukturalnych i funkcjonalnych oraz dynamice zjawisk społecznych, opiniach i poglądach wybranych zbiorowości, nasileniu się i kierunkach rozwoju określonych zjawisk i wszelkich innych zjawiskach instytucjonalnie niezlokalizowanych- posiadających znaczenie wychowawcze- w oparciu o specjalnie dobraną grupę reprezentującą populację generalną, w której badane zjawisko występuje.”

  2. Kiedy stosujemy sondaż diagnostyczny

Zdaniem M. Łobockiego: „metodę sondażu zaleca się stosować szczególnie wtedy, gdy pragniemy dowiedzieć się o opiniach respondentów na temat interesujących nas spraw, oraz o tym jak je oni oceniają i w ogóle, co o nich wiedzą lub co chcieliby wiedzieć na ich temat.”  Podkreśla również fakt, iż stosowanie tylko tej metody w badaniach pedagogicznych jest niestosowne.

  Metoda ta w badaniach pedagogicznych spełnia raczej funkcję metody pomocniczej gdyż stosuje się ją wtedy, gdy nie dysponujemy innymi metodami badań. Istotne jest wtedy by zachować ostrożność w wyciąganiu wniosków na podstawie otrzymanych wyników badania.

Badania sondażowe według Earl Babbie: „mogą być zastosowanie do celów opisanych wyjaśniających i eksploracyjnych. Są one stosowane głownie w takich projektach badawczych, w których jednostkami analizy są pojedynczy ludzie.”

Są najlepszą dostępną metodą dla tych, którzy chcą zbierać oryginalne dane w celu opisywania populacji zbyt dużej, aby obserwować ja bezpośrednio.(…) Są też doskonałym narzędziem pomiaru postaw i poglądów w dużej populacji.

 

3.    Metoda sondażu - jej wymagania

Poprawność pytań kwestionariuszowych:

Ważne jest by pytania sondażowe nie były dziełem przypadku, lecz przyjętą przez nas logiczna koncepcją tj. pozostawały w zgodzie ze sprecyzowanym bliżej problemem badawczym. Osoba, która formułuje pytania powinna być świadoma ich celowości i przydatności w podejmowanym przez nią badaniu. Ponad to pytania powinny być:

Jasno, jednoznacznie i dokładnie postawione; dotyczyć spraw istotnych z naukowego punktu widzenia i nie powinny być zbyt trudne do odpowiedzi ani też zbyt liczne, nie mogą być sugestywne, powinny być wyrażone w formie grzecznościowej, oraz nie powinny dotyczyć spraw, co, do których nie ma pewności, że osoby badane wystarczająco ją znają, aby rzeczowo wypowiedzieć się na ich temat.

E.Babbie za istotne dla badacza powinno być :

Sprawdzenie,by pytania były jasne i adekwatne, unikania podwójnych pytań. Ważne jest by respondenci byli w stanie udzielić opowiedzi.Pytania krótkie są najlepsze, lepiej jest unikać form przeczących, a także obciążonych pytań i pojęć .Pytania powinny być sfrormułowane tak by respondenci chcieli na nie odpowiadać

Kolejność pytań kwestionariuszowych

Pytania sondażowe powinny stanowić dla badanych pewną zwartą i logiczną całość, zaczyna się zazwyczaj od zadawania pytań dotyczących ogólnych aspektów badanego problemu, a następnie pytań coraz bardziej zawężającego jego zakres, czyli pytania bardziej szczegółowe.

Niezbędność konstrukcji w badaniach sondażowych

Instrukcja, która umieszczona jest przed pytaniami powinna zawierać informacje odnośnie tego:

-Kto jest inicjatorem badań i ponosi za nie odpowiedzialność oraz kto je przeprowadza?

-Jaki przyświeca im cel?

-Jak należy odpowiadać na podstawione pytania?

-W jakim stopniu zapewnia się badanym anonimowość i dyskrecję ich wypowiedzi.

 

Weryfikacja pytań kwestionariuszowych

Ważna jest weryfikacja zadawanych pytań, tj. sprawdzenie stopnia zrozumienia ich przez osoby badane. Stosuje się tu badania pilotażowe, których zadaniem jest ułatwienie korekty bądź zmianę pytań, rozumianych błędnie, niejednakowo lub z trudem.

 

4.    Rodzaje pytań sondażowych

Pytania otwarte pozostawiają respondentom całkowitą swobodę wypowiedzi, a więc w sposób nieskrępowany jakimikolwiek dodatkowymi sugestiami ze strony badacza. Np. Ile czasu poświęcasz przeciętnie w jednym dniu na korzystanie z Internetu.?

Istnieją różne odmiany pytań otwartych. Na przykład S.L. Payne wymienia wśród nich :

Ø     Pytania  wprowadzające  (np. Co mógłbyś powiedzieć o sowich rodzicach)

Ø     Pytania o opinie (np. Jakim powinien być -Twoim zdaniem –nauczyciel jako człowiek? )

Ø     Pytania o fakty (np. Do kogo zwracasz się najczęściej, gdy masz jakiś problemy? )

Ø     Pytania o źródła informacji (np. Skąd po raz pierwszy dowiedziałeś się o Albercie Einsteinie? )

Ø     Pytanie o wiedzę (np. Kto napisał książkę Pan Tadeusz)

Ø     Pytanie o motywy ( np. Dlaczego niektórzy nauczyciele są szczególnie lubiani przez uczniów? )

Ø     Pytania o sugestia ( np. Co powinno – według Ciebie- zmniejszyć spożycie alkoholu wśród młodzieży? )

Ø     Pytania uzupełniające (np. Co jeszcze mógłbyś powiedzieć o przyczynach zapobiegania przestępczości nieletnich? )

Ø     Pytania sondujące- zadawane są wtedy, gdy osoba zadająca je nie ma pewności , czy zrozumiała właściwie respondenta lub czy respondent dobrze zrozumiał zadane mu pytanie.

 

Pytania zamknięte – (pytania wyboru; pytania kategoryzowane, pytania kaferteryjne; pytania wieloalternatywne) Są nimi pytania z ustalonymi z góry możliwymi odpowiedziami. Spośród nich respondent dokonuje własnego samodzielnego wyboru. Przykład pytania zamkniętego:

Czy syn(córka) chętnie rozpoczął(ęła) naukę w szkole?                                                       Tak                   Nie              Trudno powiedzieć

Pytania te dzielą się na :

Ø     pytania alternatywne, które rozpoczynają się zwykle od partykuły „czy” i mają na ogół charakter dychotomiczny. Przewidywane odpowiedzi to np. tak lub nie; bądź jestem za lub przeciw.

Ø     pytania dysjunktywne – wymagają one wyboru więcej możliwych odpowiedzi, ale wybór ten odnosi się tylko do jednej z kilku gotowych odpowiedzi. Np., Jaki gatunek filmów najbardziej lubisz. Zaznacz tylko jeden z przytoczonych gatunków; komedia, dramat, melodramat, western, horror,...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • pies-bambi.htw.pl
  • Odnośniki
    Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.
    Machel Henryk - Wiezienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna!, RESOCJALIZACJA, Pedagogika resocjalizacyjna M.Zgłobniś, sem. IV
    Malinowski Bronisław Sex i stłumienie w społeczności dzikich, Antropologia kulturowa, Malinowski, Bronisław
    Metodologia Marta, lic Marta 1
    Metoda 18 struktur wyrazowych w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu Zeszyt ćwiczeń Struktura 3, Inne
    Marta Margit Włodarczyk, pedagogium, trzeci semestr resocjalizacja, SEMESTR 3 - SESJA ZIMOWA
    Marta Bogdanowicz - O dysleksji czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu, PEDAGOGIKA, Bogdanowicz
    Mezczyzni maja gorzej, Pedagogika Specjalna, socjologia, socjologia wykład
    Maria Grzegorzewska, EDUKACJA POLONISTYCZNA, PSYCHOLOGIA, SOCJOLOGIA, EDUKACJA PLASTYCZNA, PEDAGOGIKA
    Metoda osiemnastu struktur wyrazowych w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Struktura 5, Nauka
    Metoda 5 WHY - Zbigniew Huber, Zarządzanie i Inżynieria Produkcji - studia, Zarządzanie
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lovejb.pev.pl
  • Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.

    Designed By Royalty-Free.Org