aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
To jest wersja html pliku .
G o o g l e automatycznie generuje wersję html dokumentu podczas indeksowania Sieci.
Google nie jest w żaden sposób związany z autorami tej strony i nie odpowiada za jej treść.
Znalezione słowa zostały podświetlone:
ocenianiu
kształtującym
Page 1
UNIWERSYTET ŁÓDZKI
WYDZIAŁ NAUK O WYCHOWANIU
PEDAGOGIKA SPECJALNA
Magdalena Doliwa
nr albumu
103973
ŚCIĄGANIE JAKO OSZUSTWO –
ANALIZA PATOLOGICZNEGO ZJAWISKA
ORAZ SPOSOBY JEGO PRZECIWDZIAŁANIA
Praca magisterska
napisana pod kierunkiem
dr Jacka Py alskiego
Łódź 2006
Page 2
2
Rafałowi! Który miał Siłę,
Kiedy mnie jej zabrakło...
Page 3
3
SPIS TREŚCI
WSTĘP ............................................................................................................................5
I ŚCIĄGANIE JAKO ZJAWISKO SPOŁECZNE .....................................................8
1. Ściąganie w kontekście moralności człowieka..........................................................8
1.1 Rozwój moralny człowieka na podstawie teorii poznawczo-rozwojowej
Lawrence’a Kohlberga.................................................................................................10
2. Próba scharakteryzowania zjawiska ściągania w Polsce na tle wybranych
przykładów z zagranicy................................................................................................13
2.1 Definicja i rodzaje ściągania..................................................................................13
2.2 Etiologia zjawiska...................................................................................................16
2.3 Najczęściej stosowane wśród uczniów metody i techniki ściągania ...................23
2.4 Zjawisko ściągania jako usługa i produkt............................................................31
2.5 Konsekwencje i kary wobec ściągania w Polsce i zagranicą...............................35
3. Metody i techniki przeciwdziałania zjawisku ściągania na wybranych
przykładach w Polsce i zagranicą................................................................................38
3.1 Działania prewencyjne w kraju i zagranicą .........................................................39
3.2 Alternatywne, w stosunku do tradycyjnego, programy kształcenia i
wychowania, których zało enia niwelują pokusę ściągania. Przykłady z Polski i
zagranicy........................................................................................................................44
3.2.1 Szkoła Kinokuni w Japonii .................................................................................45
3.2.2 Przykład Autorskiego Liceum Ogólnokształcącego w Polsce..........................49
3.2.3 Ocenianie Kształtujące na przykładzie gimnazjum w Drą nej.......................51
3.3 U yteczne wskazówki słu ące przeciwdziałaniu zjawisku ściągania,
przeznaczone dla uczniów i nauczycieli......................................................................55
II METODOLOGICZNE PODSTAWY BADAŃ .....................................................59
1. Cele badawcze. Problem badawczy.........................................................................59
2. Metody i techniki badawcze.....................................................................................61
3. Charakterystyka narzędzi badawczych..................................................................63
4. Próba badawcza. Charakterystyka terenu badań .................................................64
Page 4
4
III ANALIZA WYNIKÓW BADAŃ WŁASNYCH..................................................65
1. Wstęp do analizy.......................................................................................................65
2. Wprowadzenie do omówienia wyników badań własnych.....................................66
2.1 Zakres oszukiwania w szkołach na przykładzie wybranych gimnazjów
łódzkich..........................................................................................................................67
2.2 Ocena odczuć własnych uczniów w stosunku do popełnianych oszustw ...........76
2.3 Przykładowe uzasadnienia uczniów dla ich nieuczciwego postępowania..........78
2.4 Skuteczność oraz sposoby reagowania nauczycieli na nieuczciwe praktyki
swoich uczniów..............................................................................................................82
2.5 Mo liwości, jakie widzą uczniowie odnośnie usunięcia procederu ściągania....83
ZAKOŃCZENIE ..........................................................................................................84
BIBLIOGRAFIA ..........................................................................................................85
SPIS TABEL .................................................................................................................87
SPIS RYSUNKÓW I ZDJĘĆ ......................................................................................88
ANEKS...........................................................................................................................89
Page 5
5
WSTĘP
“Ściąganie zawsze było, jest i będzie”!
Niniejsza praca pokazuje, e owszem, ściąganie było i jest, ale to wcale nie
oznacza, e będzie. Oczywiście, wyeliminowanie patologicznego zjawiska, które tak
mocno wrosło w polską rzeczywistość szkolną jest niebagatelnym zadaniem dla
teoretyków jak i praktyków wychowania i kształcenia, dla rodziców, ale przede
wszystkim dla samych uczniów, dla których ściąganie jest nieodłącznym elementem
edukacji. Je eli jednak nie podejmiemy wyzwania, nie zaczniemy naszej “krucjaty” u
podstaw to nigdy nie zakończą się “plagi” korupcji, oszustw i bezprawia w Polsce. Nie
wystarczy ju jednak powiedzieć, e ściąganie jest “brzydkie”. Działania, które nale y
podjąć muszą być zdecydowane i konsekwentne. Muszą zmierzać do trwałej zmiany
sposobu myślenia społeczeństwa, które obecnie reaguje na proceder ściągania
ambiwalentnie lub wcale. Trzeba wpierw nazwać rzecz po imieniu. Ściąganie nie jest
niczym innym jak oszustwem. Zaskakującym jest fakt, e kraj demokratyczny, będący
członkiem Unii Europejskiej, otwarty na otaczający świat, biorący przykład z krajów
wysoko rozwiniętych nie dostrzega, e między ściąganiem a oszustwem nie ma adnej
ró nicy. Do tej pory u ywamy eufemizmu, który zaciera prawdziwy obraz zjawiska i
wynikające z niego zagro enia. Nadal traktujemy je “po macoszemu”. Nie chcemy
zrozumieć, e ściąganie nie kończy się wraz z otrzymaniem dyplomu, zresztą
uzyskanego w nieuczciwy sposób. Ile razy “ratowaliśmy” się ró nymi formami
oszukiwania na klasówkach, egzaminach, w pracach domowych? Ilu z nas mo e
uczciwie powiedzieć, e nigdy, przez wszystkie lata edukacji, nie ściągało ani razu?
Pytanie to wcią
pozostaje otwarte. W roku 2003 przeprowadzone zostały
ogólnopolskie badania uczniów z ka dego z etapów edukacji (Ostrowska K., 2005).
Celem badań było ustalenie, które z form zachowań uczniów najczęściej naruszają w
ich środowisku dobro ogólne, innej osoby i własne. W rezultacie 43 procent uczniów
przyznało się do oszukiwania nauczycieli. To blisko połowa naszego uczącego się
społeczeństwa. O czym to świadczy? Mo e, jak wielu sądzi, o zaradności yciowej
uczniów? Jak to mo liwe, e u naszych zachodnich sąsiadów oszukiwanie jest mocno
piętnowane przez obywateli i wykryte przypadki zdarzają się niezwykle rzadko,
podczas gdy u nas to zwykła powszedniość?
Page 6
6
Te i inne pytania, które sobie wielokrotnie zadawałam a tak e zachęta ze
strony Pana dr Jacka Py alskiego spowodowały, e postanowiłam zmierzyć się z
tematem, który choć znany i powszechnie akceptowany nie cieszy się zbyt du ym
zainteresowaniem ze strony literatów. Faktycznie, literatury (pozycji ksią kowych)
stricte omawiającej zjawisko ściągania w szkołach po prostu nie ma. To zdecydowanie
zwiększyło trudność napisania niniejszej pracy. Dotarłam natomiast do wielu
artykułów. Wsparciem okazał się równie dla mnie Internet, dzięki któremu mogłam
chocia by dotrzeć do artykułów anglojęzycznych.
Chciałam w tym miejscu podziękować dr Jackowi Py alskiemu za jego
wsparcie merytoryczne oraz okazaną cierpliwość i wyrozumiałość.
Zało eniem moim było spojrzenie na zjawisko oczami tych, którzy mają z nim
kontakt na bie ąco, tzn. uczniów. Byłam ciekawa ich stanowiska w tej kwestii. Dlatego
te w pracy pojawia się tak wiele ich opinii na temat zjawiska ściągania, zwłaszcza
odnośnie jego praktycznego zastosowania. Uczniowie byli tak e moją grupą badawczą.
Badania przeprowadziłam na grupie 400 osobowej w trzecich klasach szkół
gimnazjalnych.
Chcąc jednak zachować obiektywizm przedstawiłam tak e opinie nauczycieli, którzy
niejednokrotnie podejmują samotną walkę ze ściąganiem obecnym wśród swoich
uczniów.
Pragnę dodać, e obok właściwych i nadrzędnych dla tej pracy badań,
szczegółowo przedstawionych w rozdziale metodologicznym, dokonałam tak e analizy
dokumentów omawiających zjawisko ściągania w Polsce i zagranicą, których źródłem
był Internet. Zdobytą, w ten sposób, jak równie przeanalizowaną wiedzę postanowiłam
wykorzystać w części teoretycznej niniejszej pracy, wierząc, e tym samym wzbogacę
ją pod względem merytorycznym.
Prezentowana praca ma charakter teoretyczno – empiryczny i składają się na
nią trzy główne rozdziały. Ze względu na skalę i powszechność występowania zjawiska,
w rozdziale pierwszym omówiłam ściąganie w kontekście moralności na przykładzie
teorii poznawczo – rozwojowej L. Kohlberga. Przedstawiłam tak e definicję ściągania
oraz jego etiologię. Wierzę, e jedynie znając przyczyny, dla których uczniowie
decydują się na nieuczciwe zdobywanie stopni a w dalszej perspektywie –
wykształcenia, mo emy rozpocząć działania profilaktyczne, które pomogą nam
wyeliminować ściąganie ze szkół. Najczęściej wymienianymi były: przeładowane
Page 7
7
programy nauczania, nadmiar “wiedzy encyklopedycznej” oraz ocenianie. Przybli yłam
równie metody i techniki ściągania stosowane przez uczniów.
Poniewa celem moim było ukazanie zjawiska ściągania na tle wybranych
krajów na świecie, opisałam tak e konsekwencje i kary, jakie spotykają naszych
uczniów, w porównaniu z ich kolegami z zagranicy. Ró nice są szokujące.
Zdecydowałam się równie opisać nową niszę tego patologicznego zjawiska, a
mianowicie istniejący i doskonale rozwijający się rynek, dzięki któremu ściąganie stało
się produktem i usługą, co w ten sposób zwiększa skalę i zakres zjawiska.
Biorąc pod uwagę zebrane powy ej dane, postanowiłam wyczerpująco i
szczegółowo omówić metody walki ze ściąganiem pokazując jednocześnie, ze mo na ją
wygrać.
W rozdziale drugim wyjaśniłam cele przeprowadzonych badań. Omówiłam
metody, techniki oraz narzędzie badawcze. Przedstawiłam grupę badawczą oraz teren
badań.
Na koniec, dokonałam analizy wyników badań własnych oraz zaprezentowałam swoje
wnioski.
O zjawisku ściągania rzadko mówi się w klasie szkolnej, w salach
wykładowych, w mediach a ju najmniej w domach. Choć tak bardzo powszechne, jest
niepopularne. Dlatego ywię głęboką nadzieję, e niniejsza praca zachęci do refleksji i
do dyskusji praktyków i teoretyków procesu wychowania, uczniów, studentów,
nauczycieli i rodziców. Chciałabym tak e, aby panująca wcią zmowa milczenia
wreszcie została przerwana, dzięki czemu mo liwym się stanie podjęcie tak
potrzebnych i naglących zmian.
Page 8
8
I ŚCIĄGANIE JAKO ZJAWISKO SPOŁECZNE
1. Ściąganie w kontekście moralności człowieka
Moralność to “ogół ocen, norm, wzorów, prawideł postępowania w
określonych środowiskach i epokach historycznych;[...]” (Kopaliński W., 1999). Zatem,
moralność obejmuje powszechnie akceptowane przez daną społeczność wartości,
normy, wzory zachowania, których nie tylko wyznawanie, ale przede wszystkim
podą anie za nimi, poprzez wcielanie ich do naszego codziennego ycia, w relacji z
drugim człowiekiem jest dobre i słu y dobru wspólnemu. Tak pojmowana i
praktykowana, na co dzień moralność jest równie szansą na osiągnięcie pełni
człowieczeństwa. Jednocześnie, wszystkie sprzeczne w stosunku do ogólnie przyjętych
norm i wzorcowych modeli zachowania są złe, antyspołeczne, wymierzone przeciw
dobru drugiego człowieka.
Zadaję, więc sobie pytanie odnośnie moralności, nas, Polaków. Jakie wartości
wyznajemy, których przestrzegamy a które mają dla nas charakter uniwersalny? Jak to
się dzieje, e w kraju katolickim, w którym na dogmaty chrześcijańskie, kościelne tak
często się powołujemy, jednocześnie wśród najmłodszych wspiera się chęć a nawet
praktyki ściągania, które nie są niczym innym jak oszukiwaniem? Wspiera się milcząc
lub bagatelizując ten sprzecznie moralny problem. Wszechobecny relatywizm
powoduje, e zale nie od korzyści własnego interesu mo na jednego dnia wyznawać
określone wartości, ale następnego ju nie. Wszystko jest przecie względne,
uzale nione od występujących okoliczności. W jaki zatem sposób, w obliczu wręcz
jawnej hipokryzji, zamierzamy wychowywać nasze dzieci, kolejne pokolenia? Przecie
one na początku swojej drogi zdane są na nas, dorosłych. Podczas kolejnych etapów
swojego rozwoju, chłoną jak gąbka wszystko to, co im poka emy, co im przeka emy,
wreszcie to wszystko, czym sami jesteśmy. Niezwykle trafnie uwydatnili tę zale ność w
swoim eksperymencie dwaj psychologowie, Hugh Hartshorne i Mark A. May z Institute
of Human Relations z Yale. Choć eksperyment został zrealizowany w społeczeństwie
amerykańskim to jego rezultaty, obserwując polską rzeczywistość, okazują się być
uniwersalne. Eksperyment został przeprowadzony wśród dzieci w wieku szkolnym, dla
których celowo spreparowano ró nego rodzaju sytuacje, podczas których miały one
okazję, m.in. oszukiwać na lekcjach. Dzieci miały sposobność, eby zmienić oceny
Page 9
9
własnych klasówek lub spisać zadania od kolegi. Oprócz tego, niektórzy w ogóle nie
reagowali, kiedy w szkolnym sklepiku, sprzedawca “omyłkowo” wydawał im zawy oną
resztę. Badacze odkryli, e dzieci zachowały się nieuczciwie we wszystkich mo liwych
sytuacjach. Jedne oszukiwały, inne kradły, wielu skłamało. Byli i tacy, którzy popełnili
wszystkie przewinienia. W rezultacie eksperyment obna ył smutną prawdę, e dzieci
nie zdawały sobie sprawy, e wszystkie rodzaje postępowania były nieuczciwe. Dla
nich jedne były dopuszczalne a inne nie. Uzyskane wyniki przypominają nieco sytuacje
ze świata dorosłych, kiedy to dla niektórych skorzystanie z usług MPK bez biletu jest w
porządku, ale ju kradzie w sklepie jest nie do zaakceptowania... Hipokryzja czy braki
w wychowaniu moralnym?
Jak więc chcemy wychować dzieci do moralności, skoro sami pozbawieni
jesteśmy kręgosłupa moralnego lub te “odło yliśmy” go dawno na półkę i sięgamy po
niego w razie potrzeby? Chyba zapomnieliśmy, e to my w pierwszej chwili
decydujemy o ich bycie i niebycie. Dzieci same nie proszą się na ten świat. Ale skoro
zdecydowaliśmy o tym, e są, pomó my im prze yć ycie godnie, w harmonii.
Stwórzmy po temu warunki, zakorzeńmy w nich to, co dobre i dajmy im szansę
wyboru.
Uprzednio jednak sami uporządkujmy nasze ycie. Mamy być przecie autorytetami nie
tylko z nazwy.
Powy sze rozwa ania i rozterki spowodowały, e postanowiłam rozpocząć
niniejszą pracę od rozdziału, który będzie poświęcony ściąganiu w kontekście
moralności człowieka. W następnym podrozdziale opiszę, w jaki sposób przebiega
rozwój moralny człowieka, o uwzględnieniu, którego niestety często zapominamy.
Tylko zrozumienie wagi wychowania do moralności, zgodnym z kolejnymi etapami
rozwoju moralnego mo e pomóc nam uporać się z patologią ściągania, która łatwo i
szybko zakorzenia się w ludzkich sercach i umysłach.
...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plpies-bambi.htw.pl