 |
   |
|
 |
Maria Jankowska Dorastanie - procesem przejścia z dzieciństwa ku dorosłości, edukacja, pedagogika specjalna, sdrfid
|
aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Dr Maria Jankowska Akademia Pedagogiki Specjalnej Warszawa DORASTANIE - PROCESEM PRZEJŚCIA Z DZIECIŃSTWA KU DOROSŁOŚCI Dorastanie jest bardzo zróżnicowanym procesem intensywnych przemian rozwojowych człowieka zachodzących między 11-tym a 18-tym rokiem życia. Okres dojrzewania nazywany jest adolescencją, co z łac. adolescere oznacza wzrastanie ku dojrzałości. Jest to więc okres w życiu człowieka, w którym dokonuje się przeobrażenie z dziecka w osobę dorosłą Proces dorastania człowieka jest niezwykle skomplikowany i obejmuje zmiany w sferze fizycznej, psychicznej, społecznej i duchowej. Maria Żebrowska podaje następujące zmiany zachodzące u dorastających: - dojrzewanie fizjologiczne - jego końcowym efektem jest zdolność do posiadania potomstwa; - dorastanie społeczne - polega na kształtowaniu się ocen, przekonań, postaw moralnych i nastawień społecznych oraz przygotowaniu się do pełnienia określonej roli społecznej; - rozwój umysłowy - przejście z etapu myślenia konkretnego na etap myślenia abstrakcyjnego, dzięki czemu wzrasta efektywność uczenia się i zdolność rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych, a rozumienie związków między zjawiskami, praw i uogólnień prowadzi do coraz lepszej orientacji w otaczającej rzeczywistości; - dojrzewanie emocjonalne - jego efektem jest uzyskanie stałości i równowagi emocjonalnej w miejsce pobudliwości i niestałości. Zwiększa się skala przeżyć emocjonalnych, wzbogaca treść uczuć, wzmaga się rozwój tzw. uczuć wyższych - moralnych, społecznych, kulturowych 1 . M. Żebrowska, Psychologia dzieci i młodzieży , PWN, Warszawa 1986, s.664. 86 1 Dokonujące się przeobrażenia okresu dorastania mają na celu przygotowanie jednostki do wypełniania zadań w życiu dorosłym. Stąd jest to niezwykle ważny okres w życiu człowieka, a jego przebieg ma wpływ na późniejsze sposoby funkcjonowania i podejmowane czynności. Efektem względnie harmonijnego rozwoju wszystkich sfer jest ukształtowanie dojrzałej osobowości pozwalającej człowiekowi na realizację zadań w życiu dorosłym. Zachodzące zmiany w wyglądzie zewnętrznym i osobowości dojrzewających odbijają się na ich zachowaniach, uczuciach, potrzebach. Szybkie tempo tych przeobrażeń i często ich radykalny charakter wywołują u młodzieży trudności w przystosowaniu się do nowych sytuacji. Havighurst opracował zadania rozwojowe dla młodzieży tego okresu, które stanowią podstawę dla podjęcia różnych form działalności w okresie dorosłości. Należą do nich: 2 - osiągnięcie nowych, bardziej dojrzałych więzi z rówieśnikami obojga płci; - ukształtowanie roli męskiej lub kobiecej; - akceptacja swojego wyglądu i skuteczne posługiwanie się własnym ciałem; - osiągnięcie niezależności uczuciowej od rodziców i innych osób dorosłych; - przygotowanie do małżeństwa i życia w rodzinie; - przygotowanie do kariery zawodowej (niezależności ekonomicznej); - rozwijanie ideologii (sieci wartości) i systemu etycznego kierującego zachowaniem; - dążenie i rozwijanie postępowania odpowiedzialnego i społecznie akceptowanego. Warto zdać sobie sprawę z dokonujących się zmian we wszystkich sferach, po to, by wspomagać młodego człowieka w jego zmaganiach, by mógł on z powodzeniem w życiu dorosłym podejmować takie formy funkcjonowania, które w pełni pozwolą na realizację ich możliwości, w wyniku których powstaną użyteczne dzieła dla nich samych i społeczeństwa. Zostaną pokrótce opisane najważniejsze zmiany w sferze fizyczno-ruchowej i zmiany w psychice dojrzewających obejmujące Cyt. za: K. Ostrowska, Nie wszystko o wychowaniu, CMPP-P MEN, Warszawa 2000, s.19. 87 2 rozwój struktur poznawczych, rozwój emocjonalno-społeczny, rozwój osobowości i tożsamości. I. Zmiany w sferze fizycznej Początek okresu dojrzewania wyznaczają zmiany natury anatomiczno- fizjologicznej zachodzące w organizmie dorastającego. One właśnie sygnalizują rozpoczęcie biologicznej fazy dorastania często zwaną fazą pokwitania lub wczesnej adolescencji, którą kończy osiągnięcie biologicznej dojrzałości, czyli zdolności do dawania nowego życia. Fazę drugą, zwaną późną adolescencją charakteryzują zmiany zachodzące przede wszystkim w sferze psychicznej zmierzającej do osiągnięcia dojrzałości człowieka warunkującej odpowiedzialne samodzielne kształtowanie własnego życia. W fazie pokwitania pojawiają się pierwszorzędowe i drugorzędowe cechy płciowe. Do cech pierwszorzędowych u dziewcząt zalicza się takie cechy, jak powiększenie narządów płciowych (pochwy, łechtaczki, macicy) oraz miesiączkowanie, które oznacza rozpoczęcie dojrzewania komórek jajowych. U chłopców powiększeniu ulegają jądra, penis oraz rozpoczyna się produkcja spermy. Drugorzędowe cechy płciowe dotyczą pojawienia się u obu płci owłosienia w okolicy łonowej i pachowej oraz zmian kształtu i proporcji różnych części ciała. Dziewczętom powiększają się piersi, rozszerzają się kości miednicowe, natomiast chłopcom zmienia się głos, rozrastają się kości i pojawia się zarost na twarzy. Ponadto zarówno u dziewcząt jak i przede wszystkim u chłopców następuje tzw. skok pokwitaniowy, który objawia się szybkim wzrostem ciała. Ze względu na to, że dziewczęta szybciej od chłopców dojrzewają biologicznie o około dwóch lat, stąd u nich skok pokwitaniowy przebiega wcześniej, ale nie jest on tak intensywny jak u chłopców. Zmiany w budowie ciała dziecka postępują od dolnych części ku górnym i od położonych najdalej ku znajdujących się najbliżej ciała. Ma to wydźwięk w jego wyglądzie, kiedy to ręce i nogi są znacznie wydłużone w stosunku do proporcji całej sylwetki dziecka. Jednocześnie rozrastają się mięśnie i narządy wewnętrzne. Zmienia 88 się również wygląd twarzy, głównie na skutek wysunięcia się ku przodowi jej dolnej części. W okresie pokwitania zaznaczają się takie cechy, jak wzrost potliwości, przetłuszczanie się włosów i trądzik młodzieńczy. W okresie dojrzewania następują znaczne zmiany w rozwoju ruchowym. Za względu na zmiany proporcji ciała ruchy dorastających często są niezgrabne, brak w nich precyzji, co często prowadzi do rezygnacji z podejmowania aktywności ruchowej. Jednak ruch dla rozwijającego się młodego organizmu jest konieczny, ponieważ jest warunkiem jego zdrowego i harmonijnego wzrastania. Pod koniec okresu dorastania w rozwoju motorycznym (ruchowym i manualnym) zaznacza się wyraźny dymorfizm płciowy, polegający na tym, że ruchy dziewcząt stają się bardziej płynne, elastyczne i precyzyjne, natomiast ruchy chłopców są ostrzejsze, bardziej kanciaste; u nich także wzrasta siła fizyczna. II. Zmiany w sferze psychicznej 1. Rozwój struktur poznawczych Jednym z ważnych aspektów procesu dorastania jest intensywny rozwój umysłowy, który wyraża się w doskonaleniu wszystkich funkcji poznawczych, takich jak spostrzeganie, pamięć, uwaga, wyobrażenia, uczenie się, myślenie, rozumowanie, tworzenie pojęć. W tym okresie wzrasta wrażliwość i czułość zmysłów, co wpływa na jakość spostrzegania nastolatków. Uwaga staje się bardziej pojemna, a pamięć z mechanicznej przekształca się w strategiczną, dowolną i logiczną. Wpływa to zasadniczo na proces uczenia się, które staje się coraz bardziej zorganizowane i skoncentrowane nie tyle na mechanicznym zapamiętaniu treści lecz na logicznym ich przyswojeniu ze zrozumieniem. W okresie dorastania zasadniczo zmienia się sposób myślenia z konkretnego na abstrakcyjne, dzięki któremu młodzież dość dobrze potrafi wskazać zależności przyczynowo-skutkowe i przewidzieć konsekwencje swego działania 3 . R.J. Gerrig, P.G. Zimbardo, Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006, s.317-322. Warto sięgnąć do pozycji J. Piageta Rozwój ocen moralnych , Warszawa 1967, w którym scharakteryzowano cztery stadia rozwoju poznawczego człowieka: 1 stadium: sensomotoryczne (wiek od urodzenia do 2 lat), w 89 3 Dorastający potrafią coraz lepiej obserwować i analizować aktywność własnego umysłu czyli dokonywać tzw. monitoringu kognitywnego 4 . Sprzyja on kształtowaniu koncepcji własnej osoby i pojawieniu się młodzieńczego egocentryzmu, pozwalającego na dokonywanie wglądu w samego siebie, czyli na „spojrzenie skierowane do wewnątrz”. Wskutek młodzieńczego egocentryzmu często młody człowiek wytwarza w myślach wyimaginowaną publiczność, która przyczynia się do powstawania zamierzeń i planów, często o charakterze marzeń i dokonywania czynów nadzwyczajnych. Wszystko to jest potrzebne do tego, by pojawiły się zainteresowania w kierunku dokonywania wyboru kierunku kształcenia i drogi życiowej nastolatków. Rozwój poznawczy dorastających nie zależy przede wszystkim od uwarunkowań dziedzicznych lub genetycznych. Wiele badań potwierdziło, że środowisko społeczne, w jakim wzrasta człowiek ma decydujący wpływ na rozwój poznawczy. 5 Autorzy zwracają uwagę na uwarunkowania rozwoju umysłowego człowieka i stwierdzają, że interakcje społeczne w okresie dzieciństwa i adolescencji oraz możliwość uczestnictwa w dyskusjach mają ogromny wpływ na kształtowanie się struktur poznawczych i sprawność myślenia. którym dziecko poznaje świat dzięki bezpośredniemu spostrzeganiu i aktywności motorycznej bez udziału myślenia pojęciowego; 2 stadium: przedoperacyjne (2 – 7 lat), w którym dziecko staje się zdolne do myślenia symbolicznego, jednak możliwości intelektualne nadal są zdominowane przez spostrzeżenia, a nie przez pojęciowe uchwycenie sytuacji i zdarzeń. Myślenie dziecka jest tu ograniczone przez egocentryzm, czyli nieumiejętność zrozumienia i uchwycenia punktu widzenia innych ludzi, centrację, czyli zwracanie uwagi tylko na jedną właściwość przedmiotu z pominięciem innych bardzo istotnych i nieodwracalność, czyli niezdolność w myśleniu i rozumowaniu do punktu wyjścia; 3 stadium: operacji konkretnych (7 – 11 lat), w którym dziecko nabywa zdolności decentracji, odwracalności i staje się mniej egocentryczne. Występuje tu zdolność do posługiwania się takimi operacjami jak klasyfikacja i szeregowanie; 4 stadium: operacji formalnych (okres dorastania), w którym dorastający nabywa zdolność do rozumowania abstrakcyjnego bez odwoływania się do konkretnych przedmiotów i zdarzeń. Jednostka potrafi rozwiązywać problemy logiczne za pomocą syntetycznego testowania zbioru hipotez i równoczesnego badania ich wzajemnych zależności, w końcowej fazie występuje tu zdolność do myślenia hipotetyczno-dedukcyjnego, którą nie osiągają wszyscy ludzie. 4 Badania Wygotskiego, Perkonsa Segal, Voss; zob: Nielsen L . Adolescence: A contemporary view, Fort Worth, College Publishers. Wśród polskich autorów na zawiązek między rozwojem poznawczym a kształceniem umysłu zwracały uwagę M. Przetacznik i M. Tyszkowa. 90 I. Obuchowska, Adolescencja, (w:) Psychologia rozwoju człowieka, B. Harwas-Napierała i J. Trempała (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000, s.174n. 5 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plpies-bambi.htw.pl
|
|
 |
Odnośniki
Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.Maria Pawlikowska - Jasnorzewska, Dwudziestolecie międzywojenne, Lektury, lektury, Pawlikowska - JasnorzewskaMaria Konopnicka - O krasnoludkach i sierotce Marysi (tekst), 2 PRZEDSZKOLE, O krasnoludkach i sierotce marysiMaria Brzozowska-OBSŁUGA GOŚCI W HOTELARSTWIE I GASTRONOMII, BHP, HCCP oraz GHP i GMP, HCCP oraz GHP i GMP, Towaroznawstwo produktów spożywczychMaria Dąbrowska - Noce i dnie(1), Dwudziestolecie międzywojenne, Lektury, lektury, DąbrowskaMaria Janion - Kiedy wampir się skrada, Polonistyka, Teoria literatury, teoria-literaturyMaria Mrukot. Kosmetologia. Książka, ZDROWIE-MEDYCYNA (HASŁO-112233), Medycyna, KosmetologiaMaria - Joe Dassin, karafun song, Karaoke, Pliki MIDI zespolami od a do z, Joe DassinMaria Mrukot. Kosmetologia. Receptariusz, Hollywood Beauty Secrets, Kosmetologia, różne wybrane receptyMaria Dąbrowska - Noce i dnie - streszczenie i krótkie opracowanie(1), Dwudziestolecie międzywojenne, Lektury, lektury, DąbrowskaMaria Konopnicka - Maryśka, Prywatne, opracowania książęk
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plimikimi.opx.pl
|
|
|
 |
Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.
|
|
|
|