aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Andrzej Malinowski AUKSOLOGIA R AD A W YD AW N I C Z A Marian Nowak (przewodniczący), Marian Adamski, Krystyna Ferenz, Magdalena Graczyk, Stanisław Janik, Lidia Kataryńczuk-Mania, Tadeusz Nadzieja, Romuald Switka, Bazyli Tichoniuk, Irena Bulczyńska (sekretarz) RECENZENCI prof. dr hab. med. Władimir Bożiłow prof. dr hab. Irmina Mięsowicz REDAKCJA Irena Gawron Zygmunł Rybczyriski PROJEKT OKŁADKI Irena Bulczyńska © Copyright by Uniwersytet Zielonogórski Zielona Góra 2004 ISBN 83-89321-87-4 OFICYNA WYDAWNICZA UNIWERSYTETU ZIELONOGÓRSKIEGO 65-246 Zielona Córa; ul. Podgórna 50 lei. (068) 328 78 64; OficynaWydawnicza®adm.uz.zgora.pl Druk: Zakład Poligraficzny UZ Spis treści Przedmowa ........................................................................................................................................ Wstęp......................................................................................................: ............................................. 1. Historyczny przegląd badań problemów rozwoju dzieci i młodzieży ......................................... 2. Rozwój osobniczy —• ontogeneza człowieka — podstawowe pojęcia i problemy ....................... 3. Podział życia ludzkiego (ontogenezy) na okresy rozwojowe ...................................................... 4. U progu życia — płodność, zapłodnienie, rozród .......................................................................... 4.1. Morfologia narządów płciowych ............................................................................................... 4.2. Cykl płciowy kobiety................................................................................................................ 4.3. Niepłodność................................................................................................................................ 4.4. Kobieta w ciąży......................................................................................................................... 4.5. Przebieg rozwoju wewnątrz to nowego — kycmatogeneza ......................................................... 5. Rozwój pourodzeniowy człowieka.................................................................................................. 6. Uwagi o rozwoju układów anatomicznych, niektórych struktur i funkcji organizmu ................ 6. l. Wysokość i masa ciała.............................................................................................................. l 6.2. Zmiany proporcji ciała z wiekiem ........................................................................................... l 6.3. Rozwój kości ........................................................................................................................... i 6.4. Ogólny kształt — somalotyp. Postawa ciała ........................................................................... ! 6.5. Rozwój układu oddechowego .................................................................................................. i 6.6. Rozwój ukladu krążenia ........................................................................................................... 6.7. Rozwój układu trawiennego ................................................................................................... 6.8. Układ moczowo-płciowy ......................................................................................................... ' 6.9. Układ nerwowy ....................................................................................................................... l 6.10. Symetria i asymetria ................................................................................................................ ' 6.11. Rozwój rodowy świadomości .................................................................................................. ! 6.12. Układ narządów zmysłu .......................................................................................................... 6.13. Układ wewnątrzwydziclniczy, dokrewny, hormonalny ........................................................... 7. Dymorfizm płciowy człowieka ....................................................................................................... ' 7.1. Przejawy dymorfizmu płciowego ............................................................................................. 7.2. Ogólne problemy dymorfizmu.................................................................................................. 7.3. Rozwój ról płciowych w ontogenezie...................................................................................... 8. Fizjopatołogia rozwoju ................................................................................................................... 8.1. Trening sportowy a organizm kobiety ...................................................................................... 8.2. Skład płciowy populacji ............................................................................................................ 8.3. Zaburzenia rozwoju płciowego.................................................................................................. 8.4. Odporność, choroba a rozwój biologiczny................................................................................ 8.5. Ważniejsze choroby niezakaźne z punktu widzenia pedagogiki ............................................... Spis treści 8.6. Fizjopatologia rozwoju ............................................................................................................ 233 8.7. Zaburzenia dojrzewania płciowego.......................................................................................... 234 8.8. Problemy wad postawy i budowy ciała ................................................................................... 235 9. Czynniki kształtujące zdrowie dziecka ........................................................................................ 236 9.1. Szkoła a rozwój i zdrowie dziecka .......................................................................................... 236 9.2. Rytmy biologiczne a rozwój i zdrowie dziecka......................................................................... 238 9.3. Zaburzenia rytmów biologicznych............................................................................................ 243 9.4. Organizacja dnia dziecka.......................................................................................................... 243 10. Rozwój psychomotoryczny dzieci i młodzieży ........................................................................... 245 10.1. Rozwój motoryczny w okresie poniemowlecym .................................................................. 246 10.2. Rozwój motoryczny w młodszym wieku szkolnym ............................................................. 247 10.3. Rozwój motoryczny w okresie pokwitania i w wieku szkolnym .......................................... 247 10.4. Motoryczność w wieku dorosłym i w okresie starzenia się ................................................... 248 10.5. Znaczenie aktywności ruchowej w wychowaniu.................................................................. 249 10.6. Ruch a rozwój człowieka ..................................................................................................... 249 11. Czynniki rozwoju osobniczego.................................................................................................... 250 11.1. Czynniki endogenne — determinanty rozwoju ................................................................... 252 11.2. Czynniki paragenetycznc i nicgenetyczne — stymulatory rozwoju...................................... 260 11.3. Czynniki egzogenne — modyfikatory środowiskowe............................................................ 263 11.4. Czynniki biogeograficzne — modyfikatory naturalne ........................................................... 263 11.5. Czynniki społeczno-ekonomiczne — modyfikatory cywilizacyjno-kulturowe ...................... 265 11.6. Tendencje przemian .............................................................................................................. 269 12. Ocena wieku rozwojowego .......................................................................................................... 275 12.1. Praktyczne aspekty oceny wieku rozwojowego.................................................................... 287 12.2. Metody oceny wieku rozwojowego, morfologicznego ......................................................... 290 Wybór piśmiennictwa uzupełniającego ............................................................................................. 309 Przedmowa Zdrowie dorosłego człowieka w znacznej mierze zależy od prawidłowego rozw łonowego i po urodzeniu, aż do zakończenia procesów wzrastania. Prawidłow rozwojem zainteresowani są zatem rodzice opiekunowie, nauczyciele, lekarze pediat i medycyny szkolnej, higienistki szkolne, nauczyciele wychowania fizyczne Wiedza o prawidłowym rozwoju w różnym zakresie interesuje zatem niei wszystkich ludzi - - szeregowych obywateli i rządzących. Wiedza o prawidłow rozwoju pozwala zrozumieć granice „zdrowia pozytywnego", granice możliwe polepszenia stanu zdrowia. Miernikiem tego stanu są bowiem wskaźniki rozw odnoszone do norm rozwoju fizycznego i psychicznego dzieci. Na zmienn stanu rozwoju fizycznego młodego pokolenia Polaków w przeszłości wpływ wojny, kryzysy ekonomiczne, współcześnie zaś przemiany ustrojowe. Biolo rozwoju człowieka — auksologia — jest podstawą dla wszelkiej wiedzy o biok rozwoju człowieka, wiedzy, której pewne elementy winny posiąść także dzii oczywiście stosownie do swego wieku. Wzrost zainteresowań tą dziedziną wici widoczny jest zwłaszcza od połowy XX w. Liczne aspekty kondycji zdrowol współczesnych ludzi i populacji ludzkich mają u swego podłoża warunki, w jak przebiegał ich rozwój. Względnie dobre poznanie przebiegu rozwoju, rządzących nim praw, uwarunkov genetycznych i środowiskowych umożliwi w miarę optymalne sterowanie t procesem przez rodziców, wychowawców, lekarzy i nawet same dzieci i młódź Książka ta ma zatem wzbogacić wiedzę o rozwoju będącym ważnym element naszego zdrowia. Książka stanowi efekt wieloletniej własnej pracy badawczej odnoszącej się zwłasz do ontogenezy okresu płodowego i młodzieńczego. Wiele elementów tych bai i inspiracji uzyskałem od swego nauczyciela prof. dr hab. dr h. c. Michała Cv ko- Godyckicgo, od prof. dr hab. Andrzeja Jaczewskiego organizatora kursokonferei dla wykładowców biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania w Sielpi i Kira które trwały przez długie lata i wykształciły grono specjalistów auksologów. Ważn elementem w rozwoju polskiej auksologii jest też wieloletnia działalność szkolenie i dydaktyczna prof. dr hab. Napoleona Wolańskiego, autora licznych podręcznik z zakresu ontogenezy, z którego doświadczeń badawczych i dydaktycznych jakże cz? korzystałem. Ostateczny kształt temu opracowaniu nadali również recenzenci — prof hab. Władimir Bożiłow, a zwłaszcza prof. dr hab. Irmina Mięsowicz, która wnic bardzo cenne uwagi do mego opracowania. Całość tekstu z rękopisu przepisała Pani r Katarzyna Apenit, której składam podziękowania. Szczególne podziękowanie za wytrwał przedmowa składam mym dzieciom — Dorotce i Wojtkowi, których w czasie swej pracy naukowej pozbawiałem ojcowskiej opieki. Liczne dodatkowe obowiązki wynikające z mego naukowego zaangażowania pełniła zawsze z oddaniem moja żona Oleńka, która również — jako lekarz — prowadziła ze mną dyskusję na temat rozwoju dzieci i była pierwszym korektorem całego tekstu, za co jestem jej szczególnie wdzięczny. Autor Zielona Góra-Poznań, listopad 2001 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plpies-bambi.htw.pl
|
|
 |
Odnośniki
Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.Majewski M - Podstawy ekonomii matematycznej, Przedmioty ścisłe, Ekonomia, EkonometriaMalinowski-Antropologia, Antropologia społeczna EuropyMateusz Auguścik 184753 2B3, informatyka weeia stacjonarne, semestr IV, Bazy Danych, 15 09 2014 bd zadania, kolokwium, studenci, Podstawy ProgramowaniaMendykowa Aleksandra-Podstawy bibliografii, BibliografiaMariusz Lipski, WAT- Elektronika i Telekomunikacja, Semestr II, Podstawy elektromagnetyzmu, laborki, GOTOWCE DO PIERWSYZCH I DRUGICH LABEK Y PELEMalinowski 33-144, Nauka, Kulturoznawstwo, Teoria kulturyMetrologia wielkoÅ›ci geometrycznych W. Jakubiec J. Malinowski, Zachomikowane, MetrologiaMalinowski B - Argonauci zachodniego pacyfiku (streszczenie), kulturoznawstwo, II semestr, teoria kulturyMetrologia wielkosci geometrycznych W. Jakubiec J. Malinowski, Transport pwr sem 1, metrologiaMarian Hopej - Zarządzanie - Wykłady, PWR, Podstawy Zarządzania+
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pljakbynigdynic.opx.pl
|