 |
   |
|
 |
Marcuse, Filozofia, teksty różne
|
aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa
[ Pobierz całość w formacie PDF ] lierbert h4arcuse Nlarksirm i feminizm: uu'agaminatui1'reczelosobistej. Na rvstepie chcialb¡'m powiedzieó. ze jest to jedyne zaproszeniena *ykiad. jakie pr4j4lem r' g,m roku akademickim. Przycz¡'na jest prosta. Sa3izq,ze Ruch W,vzu'oieniaKobiet jest dziS zapewxe najrvazniejsry-m Skorzl'stamz okazji-by rozpocz4ó i zakoúc21,'ó i potencjainienaibardziejradykainyrnz naszychruchów poliq'cznych.chociaZ fakt tennie dotarl jeszcze do ÉwiadomoSci calegoRuchu. W1'jaSnienieterminologii: ZA SADA RZECZY\\,'I STOSCI Surna noffir i rvartoÉci. okreSlajqcych zachou'anie w istniej4cym spoleczeústn'ie" rv jego insry*tucjach. ucieleSnion-v-ch stosunkach itp. ZASADA \ATDAJ};OSCI Zasada rzecn wistoéci. opartej na r,lydajnoÉci i mistrzostwie \l,' pelnieniu furrkcji ekonomiczneji zaborczej konkurencji. EROS - u'odróZnieniuod SEKSUALNOSCI SeksualnoÉé: cz4stkowypoci4g,energialibidinalna. zawartaw erogennychstrefach ciala - w pierwszej kolejnoÉci:seksualnoéó genitalna. Eros: energialibidinalna, rvalcz4caz energiq agresyv!'n4o pelniq, zaspokojeniei pol4czenie rryciai Srodowiskado 2ycia:Instynkry ZyciaprzecirvkoInstynktom Smierci (Freud). UPRZEDMIOTOWIENIE. VERDINGLICHLTNG Postrzeganie ludzi i stosunkówmiEdzyludzkich jako obiektów rzeczyi jak relacji miEdzy obiektami. rzeczatni. Teraz drryieurvagiwstgpneo RuchuWivzn'oleniaKobiet, jak ju go widzq. Po pierwsze.ruch \\yrasta i dziala lv cywilizacji patriarchalnej, tak r.vigcpou'inien byó najpierw' rozpatrzony pod k4temaktualnejs1'tuacji kobiet w spoleczeÉstrviemqskiejdominacji. Po drugie, Ruch dziala lv spoleczeúsfwieklasovym - z fym wi42e siEproblem pienvszy: kobief.v nie s4klas4w sensiemarksistou'skim. Stosunkimiqdzy mE2cryznamii kobietamibiegn4w poprzekklasowegopodziahu. leczbezpaÉredniepotrzeby i moZlir¡'o$cikobiet maj4 niew4tpliwieu' ogromnvm stopniu pochodzenie klasowe. T1m niemniej, istniej4 u'azkie prryrcryny dla rozpatrywania ,,kobiety" jako kategorii ogólnej,przecirvstawnej 'mEzczylnie". Chodzi o to, 2e w toku dlugiego okresu ldstorycznego spoleczne,mentalne a naw'etpsychologicznecechy kobiet rozrviialy sip w' inny, czy nawet przeciwny sposóbniz mpskie. Warto tu slów kilka porvi,edzieó o t,vm, czy ,,kobiece" lub ,,zeúskie" cechy maj4 spolecme czy, tak czy inaczej, ..nafuralne". biologicznepocirodzeuie. Moja odpowiedá: mimo oczy.ivistychró2nic socjologiczn,vchmiqdzy mEíczvzn4i kobiet4 cechykobiecemaj4pochodzenie spoleczne.Jednakze, w wyniku spolecznego oddzialywaniarv ciqgu tysi4cleci.staly siEone ,,drug4nahrr4'', i<tóranie zmienia siq méchaniczrue urraz z r'lprorvadzeniem nouych inslytucji spolecznych" Dyskryminacja kobiet mozliu'a jest równiez w socjalizrnie. W c-lruv'ilizacji patriarchalnej kobiety podlegaj4szczególnemu rodzajowi ucisku i ich ronvój mentalny oraz ttzyczny jest ukierunkowany \r¡ szczególny sposób.Dlatego Ruch Wl'zr','olenia ¡ 1¡ri'klad ten zostal w¡,gloszon,v na Uniu'ersytecie Stanfordzkin-tI marca 1974 roku. Tekst byl kilkakrotnie nrod¡'fikou'amy u' u1'nik:"tintensl"n,nvch, szczegóiowych i czEstobardzogorqcych,lyskusji z kobietami.Dyskusje te pomogly mi zrozumieó pervneprzeoczoneproblem-v socjalizmu i rad-vkalnypotencjal Ruchu Kobiet, jako sily rv1'u-rotorvej. Z w7n'azami szacunku,tekst ten ded¡'kuieCatherine Asmann, Carol Becker,Anlte-Marie Feenbers. RuthGeorge. AnroniiKar,rs i SusanOrloiskl,'ej. Íiat'be rf l,,farcttsc - lt{arksi:m i ieniiti:n¡ Kobiet jest nie f,iko uprari.lrion),. lecz tú<Zeniezbqdn.v.Same jecinai, cele tego Ruchu nl'magaj4 skaii - zaróqrro \, kuifurze materiainej, jak i inteiektuainei - ze moga b1'c ¿'rrd.rr.\ \ rrerrrc-¡ . -,-;^r--,..-,^i,:^: -l-^1; -^-:..:^ -., 1.,.1É.--^ --^,^-:^1*^: :^l-: i_.^'^l-!-^l-^^: 1 osi4gniqte je{inie drog4zmian¡'calegos!,-stemu spolecznego.Dziqki srve-ju4asnejd¡'namice. Ruch zu'iazanl' .iest z poiin'cznqu'alk4 o reu'oiucjq" s'olnoéó dla mqZcn,zn orazkobiet, Dlatego ze pienvoturyi ponad dychotomi4 pieru'iastka me-2czyzna-kobieta, jest pieru'iastek ludzki, u'spóln.v dla mqZczyznyik-obiéÜ: uyzwolenie go i realizacja jak daraniejstoi naporz4dku dnia. Ruclr dzrala na dwóch p\aszcq'znach: po pierwsze, na plaszczaznie walki o petn4 ekonomiczn4 spoleczrr1i kuhurow-4rót'noéó. P1'tanie:czy osi4galna jest talia ekonomiczna, spolecznai kulturowa równoéórv ramachkapitaiizmu?Jeszczewrócq do tego p\¡tania, chcialb¡'m jednaL zaproponowaóhipotezQ\:stqpnq: nie istniej4 przyczyny ekonomicme, z rucji których róu'noSó taka nie moglaby zostaó osi4gnigta w ramach kapitalizmu. choóby bardzo zmodyf,rko\\'anego. Jednak2e potencjal, ceie Ruchu S¡yzwoleniaKobiet wychodzqdaleko poza te ramy: stawiaj4czadartia,które nie mogq zostaórozwi4zane ani r¡'ramach kapitalizmu,ani u' ogóle u'ramach spoieczeúsnva klasowego.Rozwi4zanieich uymagaloby drugiegoetapu,u1'jSciapoza te ramy, w jakich Ruchdzialadzisiaj.Na tvm etapie,w Éladza osi4gniqciemrór.rnoéci.do u1'zwolenia potrzebne jest zbudowaniespoleczeúsfwa,poruszanego inn4 zasadq rzec4rvistoéci,spoleczeústwo, w którym istniej4ca dychotomiarniqdzy mpskim i Zeúskimpokonyr,r,ana jest poprzez spoiecznei indyu'idualne stosunkimiqdzy lud2mi. Tak wiqc w samym Ruchu mamy obraznowych nie tylko insql'nlcii spolecznych, lecz takze zmian,v w éu'iadomoÉci,zmiany w inst-vnktownychpotrzebach mElczyzn i kobiet, wy'nvolonych z koniecznoécipanowania i wyz-vsku.W tym jest najbardziej radykalnf i u,lnvrotorv.vpotencjal ruchu. Oznaezato nie tylko przyrvi4zaniedo socjalizmu(calkowita równoÉékobiet zau'sze byla podstaw-ouvm Za3aniemsocjalistycznym), lecz prrywiapaniedo szczególnejformy socjalizmupod nazwq.-socjalizmfeministyczny". Do idei tej wrócqpóániej. Walka toczy siq przede wszystkim z uyzysl<iemi uciskiem, wartoÉciami v¿¡¿Egiwymidla citrvilizacji patriarchalnej. Przeciwko wartosciom, tworzon)'m i reprodukor¡'anym przez spoleczeústr¡¿ie dominacji mqíczvzn. I talii radykalnv przewrót w s¡rstemiewartoÉci rv zadnym rvypadkunie moZe byó jedynie produktemubocznym nor,rychinstytucji spoiecz-nych. Musi b-vó zakorzenionvw mQzczyznach i kobietach,tworz4cychnowe instytucje. Na czym polega sensobaleniapoprzednichwartoéci przy przejÉciudo socjalizmu? I, po drugie, czy tenokres jest, tak cry-inaczej,uynvoleniem i umocnieniem cechspecyficznie Zeúskich w sferze spoleczne-j? Zacznijmy od p)¡tania piern'szego oto podstawowe wartoéci spoleczeústwa kapitalistycmego: produkcja w irnig z5''sku, pewnoSó siebie, efekt¡nvnoÉó, konkurencja;inny¡¡i siou'Y. zasadawydajnoríci, wladzafunkcjonalnejracjonalnoÉci, która ogranicza emocje,podwéjna nroralnoÉó. ..etyka pracy", skazujqcaprzyttraczaj4cq wiqkszoéóludzi ¡¿ 1¡,yobcowanq. ni.tnaii.a pracQ, at.akíe 24dzau,'ladzy', demonstracjasil,vi mEstwa. Takw'iEc,zgodnie z Freudemta hierarchia wartoéci jest w-r,'razem struktury mentalne.i,w której pierwotna agres)ryvna energiad44 do redukcji i oslabieniainstl'nktór¡' 2eriskich,to znaczyenergii erot-vcznej.Zgodnie z Frádem, destrukcyjne sklonnoÉci w spctleczerisfu'ie maj4 silg sprawczqJpóki cyrvilizaeji niezbqdnes4 coraz u,iQksze represje rv irniE zachorvania panowaniaw obliczu jak nigdy realnychmozlirvoÉci wyzwoletriu. i represje te rodz4 z kolei jeszcze wiEksz4agres),vnodó a takze jej przeniesienie w kierunku agresji spolecznie uz1'tecznej. Orva totalna mobilizacja agreswr.noÉci jest nam dzisiaj w-iEcejniz ziana: milita4'z1cja, brutalizacja ¡1l irau'a i porz4dku" pol4czenie seksualnoici i ptroró.y. ofwarte iiápaÉóí iia nátuialneinswnkty, por"'staj4ce przecirvkoniszczeniu Érodorviskanaturalnego, napaÉci na prawa zakazujqcezanieczyszczania go ito, Tendenc.je te zaltorzeniones4 rv infrastnlktul'ze ronviniqtego kapitaiizmu. Zaostrzaj4cl' siE f{erbert ],larcuse - Afcrl,si:m i femi¡i:nt kr]'7)'s gospodarcz)', ramv imperializrnu, reprodukcia istniej4cego porzldku poprzez rnarnotrau¡stwoi destrulicjq - wsz¡'stko to sarno ptzez siq polvoduje jeszcze u'iQkszr,wzrost kontroli nad iudnoÉcr._zu kontroli i manipulacji siqgajqcej giqbin struktur,v mentalnej, w sferq jaho takicir. I u, takim stopniu.w jakim totaina agres)¡wrloéé inst¡.'nlców' i ucisk przenikai4 dziÉcale spoleczeústrvo, obraz soójalizmu zmienia siq w' swej istocie. Socjalizm, jako spoleczeústwo .iakoSciorvo inne, musi ucieleÉniaó anfy'tezE,swego rodzaju zaprzeczenieagrestruvnych i 'rilprésvwnych potrzeb i u'artoéci kapitalizmu. jako kultury mEskiegopanowania. Obiektywne rvaruniri dla taiiiej anB'tezJ-* i obaleniawartoéci ju? dojrza\.. czlniEc moZliu"¿m. u, kazdym razie w charakterzeprzejdciorveitazryprzebudow¡¡ spoleczeústwa,upowszeclurienie cech,które tra przestrzeni cah-chdziejówcyra'iiizacjipatriarchainej byll' wtaécirveraczejdla kobiet, niz dla mE4cry'zn.\\/tpracowane jako przeciwwaga dla dominuj4cych cech mqskich. takimi cechamiZeúskimipowinn-v staósiq u'razliwodó..czuloÉó, brak sklonnoÉci do przemoc)¡. delikatnoÉó itd. Cechy t€, ocz1u,'iécie,powstaj4 jako przeciu'stawienie dominacji i wyzyskowi. Na podstat'owym poziomie psychoiogicmym odnosz4 siE one do sfery Erosa, wyrazaj4c energiq instynktu z,vcia u, przeciu'ienstwie do instynktu dmierci i energii destrukq'n'nej. Tu powstaje P\4anie: czelnute cechv,zxvi4zanez ochron4 \cia, uydaj4 siEty'powo2eñskie?Dlaczego te same cechy nie s4 ztvi4zaneróu'niez z mqskoÉciq?Procesten ma licz4c4 rviele tysi4cleci historiE,w czasie której dla obrony istniej4cego porz4dku i hierarchii niezbEdna byla silra fizyczna. co pomniejszalo roiE kobietv, okresowoniezdolnej do pracy z powodu brzemiennoécii opieki nad dzieómi.Mpska dominacja, która su'egoczasu powstala na tym gruncie i istniala jedynie w sferze wojennej, pózriej rozszerzyla siq tak2e na inne instytucje spolecme i polityczne. Kobiety zaczEly uu'aZaósiE za podw4adne, slabe, potrzebneprzede wszystkim jako wsparcie, czyjako dodatekdo mE2czyznv, jako obiekt seksualny, jako instrument rozmnaaartia siq. I jedynie w charakterze robotnic¡', jako uciskana, kobieta byla mniej lub bardziej równa mEaczyinie. Jej cieplo i Érviadomoéó ulegaly uprzedmiotowieniu,stawatl'sig obiektami. Jej roz,u,ójumyslor4z byl spEtany. tak Jak i erotyczny. SeksualnoéématerializowalasiE i byla wykorzystywana dla prokr.eacji i Prostl'tucji. Pierwsze wy'zwanie takiemu stanou'irzeczy zostalorzuconepod koniec Éredniorvie cza, w r¡"iekach XII i Xm, przy czym, co bardzowa2ne, w kontekÉciewielkich i radykalnych ruchów herefyckich katarów i albigensóu'. Glosili oni autonomiq miloéci, autonomiq kobiety, przeciwstawiaj4c jE mEskiej agresyw"noÉci i brutalnoéci. Romantvczna miloÉó: doskonje rozumiem. 2e takie pojEcia brzmi4 dzi$pejoraty'vvnie,zw\aszcza rv ruchu kobiecym. A jednak dla mnie jest to cod bardziej powaznego. Moim zdaniem,takie fenomeny nalezy postrzegaó r,r,ich kontekSciehistorycznym. Bylo to pieru'sze powame wyzu'anie istniej4cej hiÁrarchii warto5ci: pienvszy po*'a2ny protest przeciwko feudainej hierarchii i pokorze z ni4 zwi4zanej,pienvsze r,q'z.wani e zgubnemu uciskowikobiety. Niew4tpliwie protest ten, owa antyteza,mial w oglomnym stopniucharakter ideologiczn,v i ograniczal siE uyl4cznie do szlachty.A jednak nie byl on wyl4canie ideologiczny.Dominuj4ce norrny spolecznezostaly obalone przez slvnne Trybunaly lv{iloÉci, powolane przez Eleonorq Aku'itaúsk4 przed którymi prawie zawszelr,ygryr,v'alizaliochani anie malzonek, iut *iq. prawo miioÉcistaloponad prawem feudalnegolorda.I wlaÉniekobieta, iak wieéóniesie, bronila osiat'ie.j tv'ierdzyalbigensów przedkrq'iozerc z4armi 4 pólnocnyc h baronóu'. Te postqpou'e ruchy zostatyokrutnie stfumione.Slabepocz4tki feminizmu, opartena slabej bazie klasowej, zostaly zniszczone. Jednak rola kobiety stopniorvo zmieniala rip * procesie rozwoju spoleczeúst\ ia przem)'slowego. Po u'pl¡,wempostQpu tecturicznego, spoieczná repiodukcja coraz mniej zalezala od sily fizryczneji mqstrva - zarówno na ra,ojnie,jak tez w produkcji cz.viv ha:rdltr. W i,r1'niku tegonasilil siEu -vzysk kobief¡- -iako nar:zqdziapracy. -Oslabienie buzy rpol".rn.i !, : byi !4 t::t::_- Ygi:f, lf 1,,,!t!I'f _,_ mqskieeopanou,anianie przeszkodzilomqskiernu panou'aniu nor¡'ejlilas,v panuj4cej. CorazszerszJ: udzial kobiery \ ¡ przemyslowl'm procesie pracy, podu'azaj4c-v materiain4 podstara'q mEskie-j hierarchii. jednoczeinie pagzerzal ludzk4 bazQury'4'sku i dodatkou'egow1'zyskukobiefy jaho gospodl'ni domorvej,matiii. sfuz4cej. jej prac-vw procesieprodukcji. Jednak rozwiniq6,' kapitaiizm stopniowo tworz.vl r,varunki materialne dla wprou'adzenia kobiecejideologii w z¡'cie,obiekrywnewarunki dla przeksztalcenia u4aSciwejkobietomslaboÉcir.r, silE, przeksztalceniaprzedmiotu seksualnegow podmiot, a tak2e przeksúa\cenia feminizmu rv silq polirycm4 u'alcz4c4 z kapitalizmem i z zasad4rn1'dajnoSci.Majqc na uu'adze tq wlaÉnie perspekq.wqAngelaDavis móu'i o rewoluc,vjnej jako uzupetrnienie funkcji kobietvjako o antyteziezasadltwydajnoéci u,swoichnotatkachz wiEzieniaPaloAlto -..Kobieta i kapitaiizm" - z grudnia i97i r.: ..CorazbardziejsprzS'jaj4ce r\¡anmkidla takiegorozwoju - to n¡ pier-wszej kolejno$ci: zmnieiszenieciEzaru pracyfrzycznq, skróceniadniaroboczego, produkcia wygodnego i taniegoubrania, liberalizacja seksualneimoralnoéci, pianowanie rodziny, nauczanie powszechne". Czlnniki te lvskazujqnabazq spoleczn4 sprzeciwuwobec zasadywydajno5ci,*yzwolenia kobieceji feministycznej energli,frrycznej i inteiektualnej,u'istniejqcym spoleczeristwie. Jednakto samo spoleczeústwohamuje i uyzyskuje emanc)?acjE.a tak2e manipuluje ni4. Kapitalizm nie rno2e sobie pozwolió na ronvój wlasnoÉcilibidinalnych. zagraiaj4cychrepresy'wnejetyce pracy zasádywydajno5cii stalejreprodukcjitej etyki pracyprzez samychludzi. Dlategona danymetapie té tendencjewyzwolenczeprzeksztatcalqsiE.drog4manipulacji.w sposóbreprodukcjiishriej4cego systemu.Stajq siEone rvartoÉci4wymiennq sprzedaj4s¡rstemi sqprzez ten systemsprzedawane. -SpoiéCléústwo u,.v*mianydoskonali sig, komercjalizuj4c seks: cialo kobiece jest juz nie tylko towaretn, lecz takhe lcluczowym rvarunkiem uzyskiwania wartoSci dodatkowei. Kobieta-robotnica jak przedtem - im dalej, tym bardziej - jest przedmiotempodwójnego wyzysku: jako robotnicai iako gospodyni dornowa.W takich formachwyobcowaniekobiety wyraza siq szczególnieostro.Jak mo2napokonaó to wyslr.u'anie? W jaki sposóbernancypacjakobiety mo2e staósip decyduj4c4 sil4 w budowiesocjalizrnu jallo jakoéciowo innegospoleczeúsfi¡'a? Wróómy do pierwszego stadiumrozwoju Ruchu i zaló2my^2e calkowita równoSó zostala osi4gniqta.Jakorówne podmioty kapitalistycznej gospodarki i polityki, kobiery powinny posiadaó wtaz z mEíczyznamizdolnoÉci do konkurowania,agresji,cechy niezbqdnedo tego, aby utrzymaó siq i zrobiókariergw pracy.W ten sposób zasadawydajno3ci i zwia;zanez tym rvyobcowanie bqdq zachowanei reprodukowane przez corazu,iEksz4liczbEludzi. Dla osi4gnipciarównoSci.bqd4cej absolutnieniezbgdnyrn warunkiem wT,nvolenia,Ruch znuszony jest do bycia agresy\,vnym.Aie równoÉóto jeszcze nie wolnoÉó.Kobieta mo2e pretendowaódo roli przywódczej u' radykalnej przebudowie spoleczeústwa t"vlko jako podmiot ekonomiczniei politycznie równoprawny. Jednak pomirno równoÉci,tvyzwoleniepodwaza istniej4c4hierarchiqpotrzeb - to podrvulanie wartorícii norn w irniq zbudorvania spoleczeúsfwa,kierujEcegosiE nolv4 zasadqrzecz,vwistoéci. i na tym. tnoim zdaniem.polega radykalnypotencjai feministvcznego socjalizmu. Feministyczny socjalizm: mówilem juz o niezbEdnej modyfikacji pojEcia socjdlizmu. dlatego 2e. moim zdaniem, q' marksistowskimsocjalizrnie s4 przeZytki, elementy dziedzictr.va zasadyr,v1''dajnoéci i.jej u'artoÉci.Dostrzegamte elementyna ¡rrzykiad w opowiadaniusiq za coraz bardziej ef'ektyr.r,nym ronvojem sil uytr.r'órczych, za caraz r,r'iEksz4 eksploatacjq przyrody, za oddzieleniem .,króleshva u'oinoSci"od Érviataprac,v. Potencjal socjalizrnuw-]'kraczadzié pozararny t.vchu;vobrazeú. Socjalizm. jako jakoÉciolvo sil-r'ln'ft\'órcze nie n'le do zmnie,jszeniaalier:acjipracf i sk¡óceniaczasliprac\'.iie do przeksaaiceniaZr'ciaw cel samil-sobie, doron'cju uczui i intelekru. uémieizeniaagresji,czerpaniasaq'sfakcjize s\uegoistnienia.osrvobodzeniauczuó i i¡telektu od racjonalnosci pauou'ania: nvórczego zainteresou,ania\r' przeciu'ieúsfwie do represrv,nej pr:oduli¡rl'noéci. W tym kontekScie ulzr¡,olenie kobiery bez w4tpieiria okaze siQ ..ant,vtez4 zasad.v \\1,du¡t.ror.t", rervoluc¡'jn4 funlicja kobiefy w przebudou'ie spoleczeásnva.Kobiece cech,v, b-r,najmniejnie prz-r'taliuj4cpokornoÉci i siaboÉci rv tej przebudowie, bEd4akt,vrvizow'aó innr obiaz zvcia. bqdzie vr1,korzl'st¡-'r-aó aeresyu,n4 energiq przeciwko dominacji i uyzl'skor.r.'i. Bpdq one potrzebarni i ostateczlvmi celami socjalisrycznejorganizacji produkcji, spo.iecznego podzialupracl'. no\ /ego s]/sternuwartoríci,iiiedy te cry- inne niedostatki zostan4 pokonane. W ten sposób. uczestnicz4c \\¡ przebudowre spoieczeústwaiakocaloéci.cechykobiece przestan4 b1'óspec-vficznie kobiecymi - u' takim stopniu, 2e stan4 siq czpÉci4 ogólnej kuitur,v' socjalist,vcznej.materialnej i intelektualnej. Pieruotna agresy\4¡noéó jednak w' znacz4cl'm stopniu utraci specyf,rczniemqskie sklonnoÉci do dominacji i uyz,vsku. Postqp tecturiczny,gtóum-vmotor produkcline"jagresvwnoÉci, zostanieosr¿'obodzony zachowa siq r,vkazdej formie spoleczeústn'a. od swych cechkapitalistvcznvchi nakierowan-v na zburzenie odraZaj 4cej de struktlwno S ci kapitalizmu. S4dzq, 2e istniej4 u'a2kie prz)-czyn)¡,aby nazu'aó takie rvyobra2enie spoleczeúsnva socjaiis[,cznego feministvcznym socjaiizmem: kobieta uryska peln4 rórvnoÉó ekonomiczn4 polityczn4 i kulturorv1poprzez wszechstronnyronvój s*1,'chzdolnoéci, a pr6cz tej równoÉci - reiacje spotecane, juk teL irrdyrvidualne,bqdq pelne szczególnejuwagi wzglqdem siebie" uira2lir,voÉci. które to pod mpskirn uciskiem byly w ogromnym stopniu skupione w kobiesie: antvteza ""mpskie-2eúskie" - legendam4ideEandrogeniczroÉci. Chcialbym powiedzieó kilka slów o tej, jatri kto woli. skrajnoÉciromantycznego czy spekuiatywnego myÉlenia, któr4 nawiasem mór.vi4c,nie urvaZamza tak4 znów skrajn4 czy spekuiatr,u'n4. Ideq androgenicznoécimoZna zacjonalizowaó jedynie poprzez wyobra2enie sobie zespoleniaw cz{owieku cechrnentalnychi cielesn,vch, przeksztalca sipi,r's-vntezE które q' cyrvilizacji patriarchalnej rozu,'ijal1, siq n' npíczyínie i w kobiecie nieróu'nomiernie;zespolenia, w' którym cechy zeúskie bEd4 u'i'pieraly mEskie panou'anie z represlnn'noÉciEZaden jednak stopieó rvladcirv4 mll androgetricznega zespolenianie moze zlikrvidowaónaturalne.j róznicv miEdzl mqaczyzn4ikobiet4 iako indywidualnoécíami. Cala radoÉói caly Zal zawíerasiq lv tej róZnicy,w b-m stosunkudo siebie,do tego.czqÉci4 czegochceszsiEstaó;do tego. co chcialb,vÉ uczynióczEsciEsiebie; do tego, co nie moZei nigdy nie bEdziemoglo staósip twojq czgÉci4. Dlategote| Lakzeu, feminisf.vcznym socjalizmie konflikty s4nieuchrorule, nie do wykorzenienia s4konflikty potrzeb i wartoÉci. Jednak a,ndrogenicznv jest w staniestopuiou'o zredukowaóprzernoci ponizenie w charaliterspoleczeústv'a rozu'iqzyu,aniu t1,chkonfliktóqi Konkluzja: Ruch \Vyzwolenia Kobiet nabral politl'cznegoznaczenia r¡'w),niku zacho<lzap1,ch zmian r,v sanlvm kapitalistyczftym sposobie produkcji, które dalv Ruchowi now4 pocistawE materialna. \Á/yrnieniqglórvne jej cechl,: 1) Ilosnqcaliczba kobietzatrudniou¡'ch rv procesieprodukcji. 2) Wzrost technic:znej formy ilrodukc.ii. stopriiorvo redukuj4ce.j ul,korz,vstanie podstau'oil'cj si i1 fiz1'czrrej. 3) apeiedo 'ulra2lirvoici, Lipow-szechnienie l-btr:r'towafl.reste['cznego:s,vstematy'czne clo srrry'sfakcji rv celach liornerc-r,jnych: kielowanie zciolrroÉci nab','u'cze.ina ró2nego rodzaju [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plpies-bambi.htw.pl
|
|
 |
Odnośniki
Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.Marszałek Piotr Krzysztof - Najwyższe włdze wojskowe w II RP 2011r, 002-02 WOJSKO POLSKIE 1914.07.28-1939.08.31, 002-02 RÓŻNE DOKUMENTYMatuszak Tomasz - Użycie wojsk balonowych w wojnie 1919-1920 2000r, 002-02 WOJSKO POLSKIE 1914.07.28-1939.08.31, 002-02 RÓŻNE DOKUMENTYMaria Mrukot. Kosmetologia. Receptariusz, Hollywood Beauty Secrets, Kosmetologia, różne wybrane receptyMatuszak Jacek - Wojsko Polskie w Afganistanie 2002-2014 2014r, 002-06A WOJSKO POLSKIE RÓŻNE DOKUMENTYMcQuillan - Paul de Man (Routledge Critical Thinkers), Filozofia współczesna, Routledge Critical ThinkersMETODOL REVITAL HISTORIC URBAN QUARTERS NICOSIA CYPR, Architektura Krajobrazu, Artykuły różne - rewitalizacja, planowanie, krajobrazMandy King TOU, DO SKRAPKÓW, różne, Inspire me, MKing InspireMeBlogTrain, README SDDMahler, opracowania i kompozycje - Jakub Kowalewski, opracowania na różne składyMerleau-Ponty (Routledge Philosophers) - Taylor Carman, Filozofia współczesna, Merleau-PontyMcAfee - Julia Kristeva (Routledge Critical Thinekrs), Filozofia współczesna, Routledge Critical Thinkers
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plrodi314.opx.pl
|
|
|
 |
Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.
|
|
|
|