aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa
[ Pobierz całość w formacie PDF ] MARIA GUTKOWSKA-RYCHLEWSKA HISTORIA UBIORÓW Wersja OCR: Sauron WROCŁAW—WARSZAWA—KRAKÓW ZAKŁAD NARODOWY IMIENIA OSSOLIŃSKICH WYDAWNICTWO 1968 WSTĘP W licznych publikacjach popularnonaukowych z zakresu historii ubiorów, które ukazywały się w ciągu XIX i XX w., autorzy zajmowali się — na marginesie głównego tematu — problematyką mody, omawiali jej dziwactwa, podkreślali jej oddziaływanie na rozwój rzemiosł z nią związanych i produkcję tkanin. Natomiast niewiele uwagi poświęcono drodze rozwoju historii ubiorów i zmia- nom zachodzącym w metodzie badań. Zainteresowanie dawnym ubiorem pojawiło się dość późno, gdyż zarówno w okresie starożyt- ności, jak i średniowiecza wzbudzały ogólne zaciekawienie tylko nowe szczegóły ubiorów. Przesta- rzałą, niemodną odzież nosili dłużej, często z przyzwyczajenia, ludzie starzy lub — z konieczności — ubodzy, na których nie zwracano uwagi. Krytyczny stosunek do mody nowej, przesadnej — i do gor- liwych jej naśladowców zaznaczył się już w dziełach literackich i w licznych zarządzeniach dotyczą- cych ubiorów w starożytnym Rzymie. W okresie renesansu, obok wielkiego zainteresowania ubiorem współczesnym, można zauważyć również podejmowane starania o zachowanie dla pamięci potomnych śladów szybko przemijającej aktualnej mody. W szczególnie naiwny sposób okazał troskliwość o zachowanie obrazu swych strojów patrycjusz miasta Augsburga Mateusz Schwarz, który zamówił w 1. poł. XVI w. malowaną kronikę ubiorów, sprawianych dla niego od pierwszych lat życia, dodając w miarę upływu lat dalsze przy- kłady strojów, zawsze datowanych i z krótkimi opisami. Z myślą o przyszłych pokoleniach polecił dyplomata cesarski Zygmunt Herberstein wykonać sze- reg swych portretów w ubiorach sprawionych lub otrzymanych w darze w czasie odbywania licznych podróży zagranicznych. Cenny zespół datowanych rycin portretowych zamieścił Herberstein w swej autobiografii z dedykacją „Gratae posteritati", a oryginalne ubiory weszły do zbiorów osobliwości podziwianych w jednej z jego rezydencji W podobny sposób zachowała się kolekcja ubiorów z po- dróży odbywanych przez Stefana Prauna, która weszła do zbiorów Germ. Muzeum w Norymberdze. Włączanie do dawnych zbiorów osobliwości pamiątkowych ubiorów, broni itp. należących do osobi- stości historycznych lub przedstawicieli starych rodów, dało początek kolekcjom, wśród których zachowały się stroje i akcesoria z okresu renesansu np. w Anglii, a w Dreźnie ubiory dworu saskiego od poł. XVI w.2 Podane tu przykłady świadczą o tym, że w XVI w. zaczęto dostrzegać w ubiorach jeszcze inne wartości prócz ich aktualnych walorów mody i możności podkreślenia bogactwem zdobienia lub kosztownej tkaniny pozycji społecznej właściciela. W licznych wydaniach zbiorów rycin kostiumowych, które ukazywały się w ciągu XVI w., akcen- towano przede wszystkim modę współczesną; można nawet napotkać próby przedstawienia mody 5 regionalnej różnych miast włoskich lub niemieckich. Pierwszy historyczny zarys rozwoju odzieży, od prymitywnej ochrony ciała plecionką z trawy lub skórą zwierzęcą, koniecznej w razie deszczu lub chłodu, znajdujemy w przedmowie podpisanej przez drzeworytnika Hansa Weigla z Norymbergi do jego zbioru rycin z 1577 r. 3 Autor przedmowy, niewątpliwie znawca historii i literatury starożyt- nej, omawia togę rzymską i stolę kobiecą, po czym przechodzi do pouczających przykładów z życia sławnych mężów starożytności, które mają wykazać słuszność jego tezy o niestałości i chwiejności charakterów, będącej następstwem częstych zmian w modzie. Moralizatorskim tonem, jaki przyjął nieznany autor przedmowy po interesującym przeglądzie historycznym ubiorów, potępia on wpro- wadzenie w 2. poł. XVI w. w strojach kobiecych kroju męskich wamsów jako gorszące zacieranie różnicy między ubiorem kobiecym a męskim. W licznych pozycjach literatury na temat ubiorów, wydawanych w XVI i XVII w., zwłaszcza w pismach ulotnych, satyrach i kazaniach drukowanych, powtarzają się te same zarzuty wobec mody współczesnej. W późniejszym dziele włoskim z 1590 r. autor rycin kostiumowych postarał się o historyczny wstęp i komentarze do ilustracji, przedstawiających stroje rzymskie i uzbrojenie z okresu cesarstwa. W drzewo- rytach swego zbioru rycin Cesare Vecellio 4 usiłował również przedstawić historyczny zarys ubiorów włoskich z okresu średniowiecza. Pierwsza próba takiego opracowania przyniosła bezładną kom- pilację i połączenie różnych motywów na rycinach przedstawiających ubiory z XIV i XV w. Popraw- nie stylowo podał Vecellio stroje weneckie w oparciu o dzieła Belliniego i Carpaccia. Największą wartość dzieła Vecellia stanowi przegląd ubiorów współczesnych. Wprowadzenie cyklu rycin na te- mat włoskiego stroju średniowiecznego pozostało na długi czas odosobnionym i nie podejmowanym tematem w wydawnictwach kostiumowych. Ubiory średniowieczne, stylizowane i oparte na moty- wach wycinanki z sukna, wprowadzono jedynie w zamawianych w XVI w. fantazyjnych portretach osobistości historycznych przy kompletowaniu galerii wizerunków rodzinnych. Zainteresowanie ubiorami antyku łączyło się zapewne z programem studiów humanistycznych na uniwersytetach w XVII w. Jedną z najwcześniejszych dysertacji, pełną erudycji i cytatów z tekstów autorów starożytnych, była drukowana rozprawa akademicka Alberta Rubeniusa na temat togi rzymskiej i znaczenia purpurowych clavi na tunikach 5 . Podobne prace studentów ukazywały się jeszcze w XVIII, a nawet i w XIX w. Pierwsze poważne poszukiwania na temat historycznych ubiorów średniowiecza i renesansu pro- wadził we Francji w końcu XVII w. Roger de Gaigneres, zamożny erudyta i kolekcjoner 6 , w młodości związany z dworem królewskim. Bogata jego kolekcja kopii rysunkowych i barwnych oraz oryginal- nych portretów współczesnych osobistości miała stanowić dokumentację do planowanej historii monarchii francuskiej. Zbiory te, podarowane w 1711 r. do biblioteki królewskiej, składają się obecnie z dziesięciu dużych foliałów przechowywanych w Bibliotheque Nationale w Paryżu, poświęconych wyłącznie ubiorom francuskim od wczesnego średniowiecza; część kolekcji przeszła do zbiorów biblioteki w Oksfordzie. Plansze tomów pozostałych we Francji posiadają wielką wartość ikono- graficzną, gdyż przedstawiają ubiory rycerskie i mieszczańskie przerysowane z płyt nagrobków i portretów, które uległy zniszczeniu i zaginęły jeszcze w XVII w. lub w okresie rewolucji francuskiej. Plany obszernego opracowania historii Francji podjął i zrealizował uczony benedyktyn Bernard de Montfaucon w latach 1729—1733, który w swym dziele poświęcił dużo uwagi kulturze francu- skiego średniowiecza, zwłaszcza ubiorom, uzbrojeniu i obyczajom rycerskim 7 . W doborze ilustracji wykazał duże znawstwo przedmiotu, dając w rycinach swego dzieła reprodukcję słynnej haftowanej 6 opony z Bayeux, przedstawiającej przygotowania do wyprawy Normanów na podbój Anglii i ich zwycięstwo. Dzieło Bernarda de Montfaucon nie znalazło jednak należytego uznania u współczes- nych. Większe powodzenie miały wydane w 1781 r. Memoires sur l'ancienne chevalerie 8 , do których zaczerpnięto szczegóły z kronik i legend średniowiecznych. Ukazywały one wyidealizowane obrazy: damy „kasztelanki", szlachetnych rycerzy i trubadurów, przyjęte później przez literaturę roman- tyczną z 1. poł. XIX w. Zainteresowanie średniowieczem w XVIII w. zaznaczyło się także w teatrze francuskim. Wśród granych w 2. poł. stulecia tragedii znalazły się także sztuki osnute na motywach średniowiecznych, jak np. wystawiony w 1777 r. dramat pt. Gabrielle de Vergy. Kostiumy sceniczne w tym utworze były jednak skomponowane jeszcze według mody bieżącej XVIII w. 9 Powierzchowne zajmowanie się średniowieczem szerzyło się we Francji około 1780 r. pod wpływem panującej w tym czasie „anglo- manii" 10 , która wprowadziła w architekturze ogrodowej malownicze fragmenty ruin średniowiecz- nych, naśladowanie mody angielskiej i zebrania towarzyskie przy herbacie. Znajomość sztuki i ubiorów antycznych przekazywały we Francji ukazujące się w ciągu XVIII w. dzieła naukowe; m. in. ważną pozycję stanowiło dzieło podróżnika i kolekcjonera Caylusa na temat zabytków starożytnego Egiptu, Etrurii, Grecji, Rzymu i Galii, wydane w latach 1752—1767 oraz ujęte naukowo lub popularnie opisy podróży odbywanych przez różnych autorów do Grecji, Rzymu i na bliski Wschód 12 . Dużo wiadomości o ubiorach antycznych, szczególnie kobiecych, wniosło bogato ilustrowane dzieło, które ukazało się po odkryciu Herkulanum w 1711 r. i odkopaniu części Pompei w 1755 r. 1 3 Pełne lekkości i wdzięku postacie kobiece z fragmentów dekoracji antycznych były w ilustracjach ujęte i przestylizowane w manierze klasycznego malarstwa francuskiego. Popularyzowanie za pomocą dzieł archeologów francuskich wiadomości o ubiorach antycznych miało dodatni wpływ na szczegóły inscenizacji wystawianych w Paryżu tragedii; przyczyniło się zwła- szcza do wprowadzenia zmian w kostiumach aktorów. Pierwszy przykład zerwania z tradycją dała słynna artystka Clairon, która w rolach Medei i Elektry porzuciła obowiązującą w tym czasie w tra- gediach dworską suknię na szerokim panier i wystąpiła w drapowanej szacie antycznej 14 . Przy końcu XVIII w. zaczęto wprowadzać w komediach koloryt lokalny środowiska, w którym toczy się akcja, jak np. w Cyruliku sewilskim lub Weselu Figara. W innych komediach francuskich przeważały ubiory mieszczańskie, które, publikowane we współczesnych żurnalach i cyklach rycin, miały oddziałać w końcu stulecia na zmianę mody francuskiej. Nieliczne w XVIII w. wydawnictwa na temat ubiorów historycznych, nawet jeśli ich wydawca zapewniał w przedmowie o utrzymaniu ścisłości stylowej rycin i o dokładności wszystkich szczegółów, stanowiły kompilację w oparciu o zbiory rycin XVI i XVII w., a w ubiorach średniowiecznych zarówno formę, jak i szczegóły podawano z fantazji 15 . Ważnym wydarzeniem było w 2. poł. XVIII w. wydanie Wielkiej encyklopedii francuskiej, dzieła zespołu znanych uczonych i wielu bezinteresownych współpracowników 16 . Za staraniem Diderota opracowane zostały dokładnie istniejące na terenie Francji rodzaje rzemiosł i podane wiadomości o aktualnych ubiorach francuskich. Zwięzłe i staranne opisy odzieży XVIII w. obejmują w Encyklo- pedii całokształt mody francuskiej do okresu przygotowań do druku zebranych materiałów, są więc cennym źródłem historycznym. W zasięgu współpracy z Wielką encyklopedią ukazały się doskonałe monografie poszczególnych rzemiosł związanych z ubiorami, drukowane w latach 1769—1771 17 . Wielka encyklopedia francuska stała się wzorem dla innych wydawnictw, które naśladowały układ 7 jej treści, jak np. wydana w 1787 r. encyklopedia berlińska z zamieszczonym osobnym rozdziałem o historii ubiorów od starożytności aż po XVIII w., przy czym podane zostały wiadomości o polskich strojach szlacheckich z XVIII w. i dobra charakterystyka polskiego ubioru ludowego 18 . Na początku XIX w. zaczęły się ukazywać dzieła, w których zakres pojęcia kostiumu historycznego obejmował także wiadomości o stylach dawnej architektury i wyposażeniu wnętrza, o malarstwie dekoracyjnym, rzemiosłach, a nawet o obrzędach i uroczystościach 19 . Dzieła te, przeznaczone na potrzeby artystów malarzy, aktorów i nauczycieli, nie mogły i nie starały się wypełnić nową treścią samodzielnych badań zbyt obszernych ram założeń programowych, lecz poprzestawały przeważnie na kompilacji znanych materiałów ilustracyjnych z dodaniem komentarzy historycznych z dzieł współ- czesnych autorów 20 . Schemat tak obszernego ujęcia kostiumologii utrzymywał się jeszcze w 2. pol. XIX w. w Niemczech 21 . W okresie romantyzmu dotychczasowe opracowania z zakresu kostiumologii stały się nie wystar- czające dla ówczesnego teatru i rozwijającego się malarstwa historycznego. Opracowanie scenografii romantycznych dramatów historycznych okazało się znacznie trudniejsze od wystawienia klasycznych tragedii, dla których można było znaleźć materiały w dziełach z przełomu XVIII i XIX w., lub oprawy dla komedii grywanych w ubiorach współczesnych 22 . W dramatach romantycznych akcja toczyła się na tle historycznych wydarzeń w XVII w. w Anglii 2 3 lub w okresie średniowiecza i renesansu francuskiego, jak również w Wenecji i środowisku hiszpańskim. W scenicznej oprawie tych utworów należało zaznaczyć styl architektury wnętrza i skomponować liczne historyczne kostiumy. Doraźne kwerendy, podejmowane przez artystów w galeriach malarstwa i zbiorach rycin, ograniczały się do wyszukania jak najefektowniejszych kostiumów i bogatego tła architektury pałacowej, zwykle bez przestrzegania ścisłości i jednolitości stylu lub lokalnych cech środowiska. Podobnie przedstawiały się ubiory historyczne i drobne szczegóły w realiach współczesnych kompozycji malarskich i gra- ficznych malarzy romantycznych, które wykazywały często rażące anachronizmy. W pozycjach wydawniczych od lat trzydziestych XIX w. występowały opracowane przez artystów cykle wzorów kostiumów historycznych, przeznaczone dla teatru i jako pomoc przy komponowaniu obrazów historycznych. Ryciny te były podawane z przyjętą w litografiach tego czasu manierą styli- zowania każdego ubioru historycznego według modnej ówczesnej sylwety 24 . Przy niesłabnącym powodzeniu repertuaru ze „stylowymi" kostiumami i malarstwa historycznego zaczęły się ukazywać w 2. poł. XIX w. dzieła opracowane w wielobarwnej litografii, których plansze miały stanowić doku- mentację dla ubiorów scenicznych, wnętrz stylowych oraz wszelkich realiów potrzebnych dla tea- tru i wypełnienia modnych w tym czasie ogromnych kompozycji historycznych 25 . W okresie romantyzmu wielu artystów, w poszukiwaniu własnych materiałów do obrazów histo- rycznych i do ilustracji powieści historycznych, zaczęło gromadzić w swych pracowniach zabytkowe ubiory, tkaniny dekoracyjne i kobierce, zbroje i broń, okazy starej ceramiki, efektowne dzbany try- bowane w miedzi, odlewy cynowe i inne przedmioty staroświeckie. Długo trwający okres malarstwa historycznego przyczynił się do powstania nowej odmiany kolekcjonerstwa, uprawianego szczególnie przez artystów malarzy w różnych środowiskach artystycznych. Niektóre z tych kolekcji, groma- dzone z prawdziwym znawstwem, stały się z czasem częścią zbiorów muzealnych 26 . Największe zrozumienie dla znaczenia dawnych ubiorów i tkanin zabytkowych oraz uzbrojenia okazywał wśród polskich artystów swej epoki Jan Matejko. Od wczesnej młodości, obok studiów obcych dzieł kostiumologicznych i rysowania według polskich zabytków sztuki historycznych ubiorów 8 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plpies-bambi.htw.pl
|
|
 |
Odnośniki
Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.Maria Pawlikowska - Jasnorzewska, Dwudziestolecie międzywojenne, Lektury, lektury, Pawlikowska - JasnorzewskaMaria Konopnicka - O krasnoludkach i sierotce Marysi (tekst), 2 PRZEDSZKOLE, O krasnoludkach i sierotce marysiMaria Brzozowska-OBSŁUGA GOŚCI W HOTELARSTWIE I GASTRONOMII, BHP, HCCP oraz GHP i GMP, HCCP oraz GHP i GMP, Towaroznawstwo produktów spożywczychMaria Montessori i jej system wychowania przedszkolnego, Pedagogika EPiW, Pedagogika przedszkolnaMaria Dąbrowska - Noce i dnie(1), Dwudziestolecie międzywojenne, Lektury, lektury, DąbrowskaMaria kielar-turska, psychologia rozwojowa, Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieżyMaria Janion - Kiedy wampir się skrada, Polonistyka, Teoria literatury, teoria-literaturyMaria Mrukot. Kosmetologia. Książka, ZDROWIE-MEDYCYNA (HASŁO-112233), Medycyna, KosmetologiaMaria - Joe Dassin, karafun song, Karaoke, Pliki MIDI zespolami od a do z, Joe DassinManoppello i Lanciano. Oblicze i Serce Boga Zbigniew Treppa, CHRZESCIJAŃSTWO, Religia
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plniecoinny.xlx.pl
|