aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Maria Montessori (1870-1952)
- włoska lekarka i pedagog
- pracując w Klinice Psychiatrycznej Uniwersytetu Rzymskiego zainteresowała się pracą z dziećmi upośledzonymi umysłowo
- stworzyła „metodę Montessori”
-
Cele i zadania pedagogiki Montessori:
- wszechstronny rozwój: fizyczny, duchowy, kulturowy i społeczny dziecka
- rozwijanie indywidualnych cech osobowości, spontaniczności i wiary we własne siły
- wypracowanie szacunku do porządku i do pracy
- wypracowanie zamiłowania do ciszy w pracy indywidualnej i zbiorowej np. poprzez „lekcje ciszy”
- wyćwiczenie długotrwałej koncentracji nad zadaniem
- wyeliminowanie kar i nagród – postawa posłuszeństwa powinna być uzależniona od wewnętrznej samokontroli
- formowanie postaw wzajemnego szacunku i pomocy, wyeliminowanie rywalizacji
- nauczanie powinno odbywać się poprzez działanie, dzieci zdobywają wiedzę i umiejętności na skutek własnej aktywności z pomocą nauczycieli
- indywidualny tok rozwoju każdego dziecka dzięki opiece nauczyciela
W pracy z dzieckiem ważne jest otoczenie oraz materiały dydaktyczne, Montessori opracowała oryginalny zestaw pomocy zwany „Materiałem Montessori”, który cechuje się prostotą, estetyką i precyzyjnością wykonania, stopniowaniem trudności przekazywanych treści, logicznym powiązaniem ciągów tematycznych, jego konstrukcja umożliwia samodzielną kontrolę błędów.
Metoda Montessori:
- sprawdza się zarówno w pracy zdrowymi jak i upośledzonymi umysłowo
- troskliwe podejście nauczyciela do ucznia
- polega na angażowaniu wielu zmysłów w procesie nauki, co umożliwia powstawanie skojarzeń w procesie zdobywania doświadczeń i wiedzy
- dostarcza ćwiczeń praktycznych, bezpośrednio związanych z kształceniem zaradności i współżycia w środowisku
- wspomaga sferę ruchową przez zajęcia rewalidacyjne połączone z innym rodzajem zajęć, np. rozwijającymi orientację przestrzenną czy słownictwo
- proponuje zajęcia z pomocami dydaktycznymi
Wychowanie religijne:
Ważne miejsce w procesie wychowania zajmuje religijność. Dziecko jest na nią otwarte, to uniwersalny sposób odczuwania, towarzyszący człowiekowi od początków istnienia świata. Wśród potrzeb uczuciowych małego człowieka ważne miejsce zajmuje potrzeba bezpieczeństwa. Odkrycie istnienia Bożej opieki jest dla niego radością i wzbudza w nim potrzebę modlitwy.
Instytucje założone przez Marię Montessori:
1890- Narodowa Liga Wychowania Dzieci Upośledzonych Umysłowo (była jej aktywnym członkiem)
Medyczno-Pedagogiczny Instytut Kształcenia Nauczycieli dla Opieki i Wychowania Dzieci Umysłowo Upośledzonych w Rzymie połączony ze szkołą ćwiczeń
1907- Centrum Opieki Dziennej w San Lorenzo w Rzymie
Pierwsze Przedszkole Casa dei Bambini (Domy Dziecięce)
Dzieła Montessori:
Domy dziecięce – jedyna pozycja wydana w języku polskim
[ Pobierz całość w formacie PDF ]zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plpies-bambi.htw.pl