aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Maud Bodkin (1875-1967)
Ø wybitna angielska badaczka literatury i psycholog
Ø studia w University College of Wales, zdobywała kolejno wszystkie tytuły naukowe
Ø wykładowca teorii wychowania
Ø przynależała do szkoły Junga
Wzorce archetypowe w poezji tragicznej
1.
· Jung w artykule O stosunku psychologii analitycznej do twórczości poetyckiej wystąpił z hipotezą analitycznego znaczenia poezji → znaczenie emocjonalne, które posiadają niektóre poematy przypisuje on nieświadomym siłom działającym w psychice czytelnika nieświadomie lub świadomie → są to pierwotne obrazy czyli archetypy
· archetypy: „psychiczne relikty niezliczonych przeżyć tego samego typu” → doświadczenia nie danego osobnika, ale jego przodków, których wyniki dziedziczy struktura mózgu i one (bez zapoznania się z faktami) determinują przeżycie indywidualne
· cel Bodkin: zbadanie powyższej hipotezy przez sprawdzenie jej na przykładach, w których da się zestawić zanotowane przeżycie i refleksje powstające w umysłach podchodzących do sprawy z różnych punktów widzenia
· G. Murray: porównuje Hamleta i Oresteję, widzi podobieństwa, wskazuje jak temat tkwiący u podłoża obu utworów okazał się „niemal wieczyście trwały”
· pewne tematy są głęboko zakorzenione w pamięci rasy ludzkiej, jakby odciśnięte na organizmie fizycznym
· są to takie obrazy, które niby dziwne, ale znane nam jakby od zawsze
· Hamlet / Agamemnon / Elektra → zbiór emocji, napięć, odczuć znany nam od wieków → przeżycie będące rezultatem zetknięcia z poezją; można je zbadać na dwa sposoby:
1) studiować tematy wykazujące tego rodzaju tendencję do przetrwania w życiu jakiejś wspólnoty i porównywać formy, jakie przybierają
2) analizować wewnętrzną reakcję poszczególnych osób na takie tematy
· badanie nie będzie opierało się na eksperymencie, ponieważ nie da się wywołać w warunkach doświadczalnych tego emocjonalnego przeżycia
· głęboką wrażliwość na wielkie tematy poetyckie można osiągnąć tylko wtedy, gdy ktoś tymi tematami żyje, jego umysł spontanicznie otwiera się na ich wpływ
· trzeba sięgać do zanotowanych przeżyć osób, które mogą się wykazać ↑ taką zażyłością z poezją
· psychologia potrzebuje studiów nad głębokimi przeżyciami; jest zepsuta medycznymi wymaganiami sprawdzalnych i dokładnych wyników
· studiując wyobraźniową reakcję współczesnych umysłów na wielkie tematy poezji należy odwoływać się do badań antropologicznych → antropologowie badający recepcję nowych elementów kulturowych przez jakiś lud, posłużyli się terminem „wzorzec kulturowy” → oznaczenie uprzednio istniejącego układu tendencji, które determinują sposób reagowania członków grupy na nowy element
· A. Goldenweiser stwierdził związek wzorca kulturowego z pojęciami formy i systemu w sztukach i w różnych sferach kultury
· L. L. Bernard podjął klasyfikację rozmaitych rodzajów środowiska, wyróżniając środowisko psychosocjalne: zawiera te systemy symboli, które zostały utrwalone w książkach i w których procesy psychiczne osiągają najwyższy typ zobiektywizowanego rozwoju
· tak zmagazynowane treści symboliczne zaczynają działać i aktywizują wzorce utrwalone w psychice
· to, co budzi się w człowieku w odpowiedzi na sugestywne przedstawienie poetyckie jakiegoś pradawnego tematu, to wzorce archetypowe
· w poezji potrafimy rozpoznać tematy mające szczególną postać lub wzorzec, który przetrwał pośród przemian z wieku na wiek i odpowiada wzorcowi / konfiguracji tendencji emocjonalnych w umysłach reagujących uczuciowo na dany temat
· wzorce są odciśnięte na organizmie fizycznym, dziedziczone w strukturze myśli → nie da się tego udowodnić → wg Junga dowodem jest spontaniczne wytwarzanie się odwiecznych wzorców w snach i marzeniach osobników nie posiadających dostępu do materiału kulturowego, w którym te wzorce zostały zrealizowane
· dowód nie do końca daje pewność: czasem w stanach transu odtwarza się materiał znany, ale zapomniany
· lepiej: jeśli umiemy przyswoić pewne formy z otoczenia przy pobieżnym zetknięciu, to muszą w mózgu i duszy człowieka istnieć predyspozycje do ich przyswajania
· samo zetknięcie się z nieznaną ideą nie decyduje o jej przyjęciu, miedzy nadawcą a odbiorcą musi istnieć czynnik wewnętrzny, gdy go brak → daremność prób nawiązania kontaktu; potrzebne są przynajmniej wzorce kulturowe
· problem: czy istnieją wzorce, których niemal wieczna trwałość usprawiedliwia stosowanie wobec nich terminu „archetypowe”?
2.
· temat rozpatrywany przez G. Murraya (Hamlet) istniał jako tradycyjna opowieść w starożytnej Grecji przed Ajschylosem i w północnej Europie, zanim opracował go Szekspir → był „poematem w zalążku”, istniał w powszechnej wyobraźni, posiadał wartość estetyczną, zanim poeta go dotknął
· opowieść istnieje w naszej wyobraźni jako wspomnienie o pewnym walorze etycznym, poeta ją wzbogaca, a utwór budzi w umyśle wspomnienie tego, co kiedyś było intensywnym przeżyciem poetyckim
· w przeżyciu wyobrażeniowym nadanym przez wielką poezję znajdziemy sposobność zbadania wzorców, których szukamy – co wynika z samej istoty przeżycia poetyckiego
· C. Spaerman utrzymuje, że wyobraźnia (w poezji) od strony intelektualnej nie różni się zasadniczo od innych procesów logicznych, w których również tworzy się nowa treść → myślenie abstrakcyjne; prawo poznania: każde przeżycie prowadzi bezpośrednio do uświadomienia sobie jego cech charakterystycznych → bezpośrednio = bez procesu pośredniczącego
· w obrębie negowanego przez Spaermana procesu pośredniczącego jest miejsce dla wyobraźni, która działa w poezji
· psychologowie stwierdzili, że uświadomienie przeżycia zachodzi na drodze introspekcji
· S. Alexander uważał, że przeżycie, które ma charakter konatywny może być tylko doznawane, nie może być kontemplowane; introspekcja to doznawanie, wraz z aparatem wypracowanej mowy, który sprawia, że elementy zarysowują się w „subtelnie zanalizowanej formie”
· proces pośredniczący polega na wiązaniu przeżycia z czynnościami i przedmiotami działającymi na zmysły i które mogą być kontemplowane, oraz ze słowami przywołującymi przedmioty w różnorodności ludzkiej perspektywy
· w procesie marzenia następuje oderwanie kontemplowanych cech przedmiotów od ich kontekstu historycznego i spożytkowanie ich dla własnych potrzeb
· kiedy poeta czerpie z opowieści ukształtowanych w fantazji wspólnoty ludzkiej – organizuje je tak, by zużytkować ich siłę ewokatywną → obejmuje we władanie wizję przeżycia rodzącego się między jego duszą a otaczającym życiem → przeżycie jednostkowe i zbiorowe zarazem → poeta przekazuje to innym tak, by byli zdolni odpowiednio zareagować na użyte słowa i obrazy
· wzorce archetypowe wspólne z ludźmi minionych pokoleń powinniśmy badać w przeżyciu przekazywanym przez wielką poezję, wywołującą reakcje emocjonalne w ciągu wieków
3.
· P. Lubbock badając formy powieści uznał, że krytyczny odbiór utworu nic nie da jeśli nie zachowa się w sobie właściwego obrazu książki → dociera ona do nas jako przepływ pojęć, który nie jest w nas obecny w pełni → trzeba ukształtować w sobie powieść; przeżycia muszą być uporządkowane i skoncentrowane
· przedstawienie teatralne: przesuwające się kolejne przeżycia są uporządkowane → przypominając sobie obrazy oglądamy sztukę jako całą jedność
· M. Arnold: pewne ustępy (punkty centralne) koncentrują znaczenie całej sztuki → w stylu oraz w substancji zawarty jest najwyższy walor poetycki → skupia się tu scalone przeżycie dramatu → „czarodziejstwo”
· czarodziejstwo = siła urzekająca dzięki rytmowi i dźwiękowi słów (nie widać tego w j. polskim)
· dzięki sile słowa ustępy zbierają w sobie znaczenie zmagań impulsu działania skierowanego przeciw niewidzialnej zaporze → wszystko, co składa się na dzieje Hamleta, tak jak je opowiada Szekspir
· Hamlet i słowa stają się symbolem tego, co wśród podobnych zmagań i tęsknot dręczy umysł reagujący na słowa Hamleta
4.
· E. Jones (studium o Hamlecie): konstruując postać o pewnych dyspozycjach psychicznych, analizując bodźce postępowania, krytyk musi posłużyć się materiałem przeżyć emocjonalnych, którym podlega w trakcie czytania → przeżywa proces psychiczny, który w przeżywania wyobraźnią przypisywany jest postaci fikcyjnej
· krytyk dostrzega w postaci (tu: Hamlecie) odbity wzorzec sił emocjonalnych działających wewnątrz swej własnej wyobraźni
· Jones konflikt Hamleta uważa za przykład działania kompleksu Edypa: uważa stryja za swoje drugie ja (zabił ojca, poślubił matkę), dlatego dopiero u progu śmierci potrafi go zabić
· hipoteza przyjęta z aprobatą przez niektórych krytyków: → H. Read uważa, że przeżywając Hamleta odczuwamy jakąś intensywność konsekwentną, nadającą utworowi jedność
· hipoteza kompleksu Edypa daje naszemu myśleniu wzorzec emocjonalny odpowiadający grze uczuć pełnym (wyobraźniowym) uczestnictwem w dramacie
· A. C. Bradley uważa, że Hamlet to „tragedia moralnego idealizmu” → intensywność w idealizacji miłości i zgrozie wyczuwanej w słowach Hamleta
5.
· za Freudem: „rozszczepienie” postaci typowych → porównując historię Hamleta z historią Edypa Jones twierdzi, że obie są wariantami tego samego motywu, w jednej postać ojca jest jednolita, w drugiej „rozszczepiona na dwie”
1) prastare wątki przetrwały w roli tradycyjnego materiału dzięki sile ekspresji → sile wyzwalania typowych emocji ludzkich
2) emocja wyzwalana jest dwoistą / ambiwalentną postawą ojca wobec syna
· napięcie postawy wewnętrznej Hamleta wynika z tego, że z jednej strony słyszy podszepty zazdrości i wrogości, z drugiej tłumi je świadomością powinności synowskiej → taka postawa może znaleźć ujście w pracy wyobraźni → lęk i wrogość w stosunku do ojca ma wyraz w udawanym szaleństwie i grze słów Hamleta oraz doprowadzeniu do śmierci stryja
· inny przykład ambiwalentnej postawy dziecka do rodziców reprezentuje Orestes → ukazanie, jak dzięki tworom wyobraźni wewnętrzne siły emocjonalne mogą przybrać postać uchwytną dla zmysłów
· moment w którym syn zabija wrogów ojca jest potwierdzeniem jego męskości, a jednocześnie budzi w nim grozę, gdyż budzą się uczucia synowskie (zabił matkę, morderczynię ojca)
· dramaty o Orestesie: nie tyle sprawa seksualna, co miłość do rodzica połączona z nienawiścią → konflikt pokoleń → Król Lear Szekspira
· Król Lear: ilustruje tendencję wyobraźni w kierunku analizowania i rozkładania na czynniki składowe natury ludzkiej → córki Króla Lear’a: zwierzęcy egoizm jednej i oddanie córki dla ojca drugiej
· ciągłe aluzje do niższych zwierząt, powracające w całej sztuce
· rozszczepienie w tej sztuce następuje z punktu widzenia ojca
* to było poszukiwanie wzorca emocjonalnego odpowiadającego tematowi konfliktu pokoleń
6.
· poszukiwanie wzorca archetypowego odpowiadającego tragedii jako takiej (uniwersalnej idei czy formy)
· G. Murray: istotna idea tragizmu, to moment wzniesienia się, po którym następuje upadek (pycha po której przychodzi sąd)
· naprawdę charakterystyczny dla konfliktu tragicznego jest pierwiastek tajemnicy ostatecznie wywodzący się z antycznych pojęć religijnych katharsis i zadośćuczynienia
· śmierć / upadek bohatera to oczyszczająca / pokutna ofiara
· analizując Hamleta, Króla Leara, Orestesa, Edypa trzeba pamiętać o królewskiej godności syna i ojca
· słowo „król” jest nasycona znaczeniem, którego źródeł trzeba szukać w historii rasy ludzkiej i jednostki
· w umyśle dziecka ojciec, to ktoś o nieograniczonej sile, król i ojciec (w jednostkowej wyobraźni) zlewają się w jedną postać → pewien nadprzyrodzony wygląd króla-ojca z dramatu jest ważny z punktu widzenia tajemnicy religijnej (element ważny w przeszłości; dziś mniej uchwytny)
· Jung badając postaci fantastyczne pojawiające się w analizie przeżyć jednostki rozpatruje symbol umierającego bohatera, tak jak jawi się on w indywidualnej fantazji, reprezentując wyolbrzymioną osobowość dziecięcą → dziecię = ja, które musi być poświęcone, jeżeli libido ma się rozwinąć w kierunku czynnego życia
· osobowość mana: określenie typu osobowości charyzmatycznej, łatwo wywierającej wpływ na innych.
· w wyobraźni może pojawić się postać jakiegoś proroka / bohatera, gdy jednostkowe czynniki wypierające przestają działać i wyłaniają się obrazy o charakterze „kosmicznym”; jeżeli osobowość świadoma lub praktyczna jest ubogo rozwinięta, zachodzi prawdopodobieństwo, że takie potężne obrazy nad nią zapanują
· przykład: historia H. G. Wellsa o Preembym „małej, nieważnej, nieopierzonej osobowości”, któremu śni się Sargon (Król Królów), tak bardzo, że Preemby identyfikuje się z tą postacią → autor opisuje klasyczny typ kompensacji, który można porównać z do ambiwalentnej postawy dziecka wobec któregoś z rodziców
· jeśli w sferze życia świadomego w stosunku do rodziców dopuszcza się tylko podziw i dobre uczucia, a wrogie są tłumione, to będą one dążyć do przedstawienia postaci rodzicielskiej jako przedmiotu gwałtu lub pogardy
· Preemby: w rzeczywistości był mały, nic nie znaczący, w wyobraźni: lubiany, podziwiany; po cierpieniach został uratowany od dalszych złudzeń dzięki temu, że nauczył się myśleć o swojej wizji, jako duchu człowieczym i jego osiągnięciach, jako o dziedzictwie, które należy do niego osobiście w tym stopniu, co do każdego innego człowieka
· przez nadanie odpowiedniego kierunku procesowi fantazji, w której powstają obrazy kompensacyjne – fantazja może posłużyć do oczyszczenia indywidualnej woli i jej pogodzenia się ze sobą
· A. C. Bradley: badając przeżycie tragedii odwołuje się do Hamleta i Króla Lear’a, bo u kresu tych tragedii czujemy ból zmieszany z czymś w rodzaju radosnego uniesienia → do głosu dochodzi poczucie dumy człowieka wobec wielkości duszy i świadomość jakiejś siły, która nie jest po prostu losem, ale czymś duchowym → ukazanie przeżycia w kategoriach filozoficznych / religijnych, nie psychologicznych
· F. M. Cornford: siłą jest wspólna natura, przeżywana i bezpośrednio doznawana przez członków grupy / wspólnoty → zbiorowe wzruszenie i działanie grupy
· Jung nazywa tę wspólną naturę, niezgłębioną dla introspekcji, nazywa Zbiorową Nieświadomością: energia witalna, która w spontanicznym dążeniu do ekspresji rodzi bohaterskie postaci mitu/legendy oraz podobne postaci ukazujące się w indywidualnym fantazjowaniu, które są zdolne owładnąć świadomością jednostkową
· A. C. Bradley: sądzi, że uniesienie przeżywane na końcu Hamleta jest wynikiem poczucia, że siłą duchowa której wyrazem jest Hamlet, przyjmuje go do siebie.
· uniesienie wobec śmierci Hamleta jest tak uniesienie religijne, które przeżywała grupa pierwotna składając ofiarę
z boskiego króla etc.
· Hamlet jest nieśmiertelny – żyje w historii
· Nietzsche: dostrzegał istotę tragedii w wizji zrodzonej z tańca → pobudza ekstazę dionizyjską, z której wyłania się wizja ujętych w obrazy znaczeń
· poczucie wyzwolenia i dionizyjskie zjednoczenie z większą całością składają się na element religijnej tajemnicy → oczyszczenie i zadośćuczynienia → tradycyjnie wiązany z ideą tragedii
7.
· wzorzec uczuciowy odpowiadający formie tragedii składa się z przeciwstawnych tendencji emocjonalnych pobudzonych przez sam przedmiot lub sytuację → tendencje ścierając się, wywołują napięcie wewnętrzne, które szuka wyładowania
· człowiek dochodząc do idei własnej jaźni, musi w doświadczyć kontrastu pomiędzy jaźnią osobową – ego organicznym, a jaźnią, która może swobodnie poruszać się w wyobraźni po całym obszarze ludzkich osiągnięć
· ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plpies-bambi.htw.pl