aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Typy badań naukowych stosowanych w pedagogice (wg Pilcha)
1. Ze względu na cel badań – ich zadaniem jest zbadanie warunków niezbędnych do realizacji badania:
a. badania teoretyczne – to wszelkie poznanie zmierzające do gromadzenia wiedzy teoretycznej, dostarcza drobnego elementu budującego teorię danej dyscypliny
b. badania weryfikacyjne – to próba sprawdzenia skutków zastosowanych rozwiązań, a także poszukiwanie cech, właściwości zdarzeń i procesów
c. badania diagnostyczne – diagnoza określonego stanu rzeczy lub zdarzenia
2. Ze względu na organizowanie przebiegu badań – organizowane przez zespoły, częstą praktyką jest powtórzenie badań w celu obserwacji zmian:
a. badania zespołowe – prowadzone w dużych zespołach rozproszonych po różnych instytucjach
b. badania terenowe – mają mniejszy i ściśle określony zasięg terenowy, ich przebieg jest zaprogramowany i ściśle kontrolowany
c. badania powtarzalne (tzw. panelowe) – służą badaniom zmiany jakiejś cechy pod wpływem celowo wprowadzonego czynnika do badanego układu lub pod wpływem naturalnego wpływu czasu i naturalnych okoliczności
3. Ze względu na przedmiot naukowego poznania – źródłem tego rozróżnienia jest istnienie w logice dwóch rodzajów pytań: pytań rozstrzygnięć, które rozpoczynają się od partykuły „czy” i wymagają tylko odpowiedzi „tak” lub „nie” oraz pytań dopełnień, które zaczynają się najczęściej od wyrazu „jak” i dają wiele różnych odpowiedzi:
a. badania opisowe – badają pojedyncze zjawiska, indywidualne zdarzenia, których wyjaśnienie jest jednoznaczne i oczywiste np. sondażowe, badania statystyczne zbiorowości
b. badania wyjaśniające – szukają związku między cechami, zmiennymi
4. Ze względu na procedurę badawczą:
a. badania instytucji – analiza dokumentów, wywiad
b. badanie zbiorowości – ankieta
c. badanie zjawisk i procesów – sondaże ankietowe, techniki statystyczne
Etapy procesu badawczego (wg Pilcha)
1. określenie przedmiotu i celu badań
2. sformułowanie zagadnienia, czyli problemu badawczego
3. sformułowanie hipotez
4. wybór terenu badań i dobór próby badawczej
5. dobór metod i technik badawczych
6. badania pilotażowe
7. opracowanie ostatecznej wersji zagadnienia, hipotez roboczych i narzędzi badawczych
8. przeprowadzenie badań właściwych
9. uporządkowanie materiałów badawczych i ich analiza
10. sprawdzenie hipotez
11. opracowanie wyników badań (statystyka)
12. opracowanie teoretyczne – podsumowanie
Kryteria poprawności problemu badawczego
Warunki jakie musi spełniać problem badawczy, aby był prawidłowo sformułowany:
1. problem badawczy musi być wyrażony w postaci pytania
2. problem badawczy musi być rozstrzygalny empirycznie
3. z problemu badawczego muszą wynikać określone hipotezy, które będzie można poddać naukowej weryfikacji
4. problem musi mieć znaczenie dla praktyki społecznej, pedagogicznej
5. problem badawczy musi być sformułowany jasno i jednoznacznie
Metody i techniki badań (opisać jedną metodę i technikę w niej stosowaną)
1. metoda sondażu diagnostycznego –techniki: ankieta, wywiad
2. metoda obserwacji
3. metoda eksperymentu – technika jednej próby, grup równoległych
4. metoda socjometryczna – moreno, zgadnij kto
5. metoda indywidualnych przypadków
6. metoda monograficzna
7. analiza dokumentów – analiza psychologiczno pedagogiczna
8. testy osiągnięć szkolnych
1
[ Pobierz całość w formacie PDF ]zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plpies-bambi.htw.pl