aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa
[ Pobierz całość w formacie PDF ] ZOFIA KUJAWA ZBIÓR ZADAŃ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM '•'■."■'I Wydawnictwo SENEKA ROZ WIĄZAMI A ZADAŃ W tabeli zestawione zostały rozwiązania wszystkich zadań ze zbioru: podano poprawne odpowiedzi w zadaniach zamkniętych oraz przykładowe sposoby rozwiązania zadań otwartych. Dla tych drugich podano także kryteria oceny poziomu rozwiązania zadania2, który określa, jakie zasadnicze trudności zadania muszą zostać pokonane, aby zadanie zostało rozwiązane w sposób pełny. Jeżeli istnieje kilka sposobów rozwiązania zadania, to wybrano te najczęściej stosowane, ale każde inne poprawne rozwiązanie jest punktowane maksymalną liczbą punktów przyznawaną za dane zadanie. Dodatkowo dla każdego zadania wskazano oznaczenia najważniejszych wymagań ogólnych i numery wymagań szczegółowych określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjum2. Opis sprawdzanych w danym zadaniu wymagań znajdziecie na końcu zbioru3. 1 W ięcej in fo rm acji n a te m a t sp o so b u oceny z a d a ń n a eg zam in ie zaw iera Inform ator o egzaminie gim nazjalnym od roku szkolnego 2011/2012 d o stę p n y n a in tern eto w ej stro n ie C e n traln ej K om isji E gzam inacyjnej o raz w szkołach. - P odstaw a p ro g ram o w a nie obejm uje działań n a liczbach niewym iernych, d latego w ym agania szczegółowe dotyczące obliczeń, w których o b o k liczb w ym iernych w ystępują liczby niew ym ierne, w tab e li ozn aczo n o gw iazdką, np.: 2.4*. 3 Z a d a n ia m o g ą się o d n o sić ta k ż e d o w ym agań z zak resu m a tem aty k i p rzypisanych d o w cześniejszych etap ó w edukacyjnych, czego n ie u ję to szczegółow o w poniższej tab eli. W tak ich w y p ad k ach p o d a n o jed y n ie in fo rm ację w p o sta c i sk ró tu - SP. 1. L ? C 2 B Y : W Y R A Ż E N IA A L C E B R A IC I IM Si 1.1. DZIAŁANIA NA LICZBACH Nr Suma Wymagania pkt ogólne szczegot. Rozwiązanie zadania Kryteria oceny 1. 99 - 9 = 90; 999 - 99 = 900 900 : 90 = 10 Odp.: Liczb trzycyfrowych jest 10 razy więcej niż dwucyfrowych. • Obliczenie liczby liczb dwu cyfrowych i trzycyfrowych. • Obliczenie, ile razy większa jest liczba liczb trzycyfro wych niż dwucyfrowych. 2 IV 1.7 SP 2. I. FAŁSZ; II. FAŁSZ 2 II 2.1 3. I. 101; II. MMII oznaczenia występujące w zdaniach: MCMVI = 1906; MDCCCV = 1805; MCMLVIII = 1958 • Odczytanie liczb naturalnych zapisanych w systemie rzyms kim i wykonanie obliczeń. 2 II 1.1 SP 4. mniejsza z liczb: (73 — 1 ) : 2 = 36 większa z liczb: 36 + 1 = 37 Odp.: Dwie kolejne liczby naturalne, których suma jest równa 73, to 36 i 37. • Obliczenie mniejszej z liczb. • Obliczenie większej z liczb. 2 IV SP 5. 7,6 + ( - l § ) - ( 0 , 2 5 : l § ) = 5 i § i Odp: Suma jest większa od ilorazu o 5 ^ |j • • Zapisanie różnicy sumy i ilorazu podanych liczb. • Obliczenie różnicy. 3 IV 1.5 6. Uczeń 50 odczytał jako 70, czyli błąd wynikający z tej pomyłki zawyża wynik o 20; 9 odczytał jako 6, co zaniża wynik o 3. 7 6 8 -2 0 + 3 = 751 Odp.: Właściwy wynik dodawania liczb to 751. • Znalezienie błędu w zapisie sumy. • Obliczenie prawidłowej sumy. 2 IV 1.7 1.5 7. Aby liczba dzieliła się przez 2, jej cyfra jedności musi być pa rzysta, czyli należy do zbioru {0, 2, 4, 6, 8}. Aby liczba dzieliła się przez 3, suma jej cyfr musi być podzielna przez 3. Cyfra jedności musi być parzysta i podzielna przez 3. 780 spełnia warunki zadania, ponieważ: 7 + 8 + 0 = 15 = 3- 5 781 nie spełnia warunków zadania 7 + 8 + 1 = 16 itd. Odp.: W miejsce znaku zapytania można wstawić 0 (780) lub 6 (786). • Zastosowanie cech podziel ności liczb przez 2 i 3. • Znalezienie liczb spełniają cych warunki zadania. 2 IV 1.5 SP 107 R o z w i ą z a n i a z a d a rt 8. Liczba dzieli się przez 36, jeżeli dzieli się przez 4 i 9. Aby liczba była podzielna przez 4, to liczba utworzona przez cyfry w rzędzie dziesiątek i jedności musi być podzielna przez 4, czylij należy do zbioru {2, 6}. Aby liczba była podzielna przez 9, to suma jej cyfr musi dzielić się przez 9. Odp.: Szukane pary to x = 5 i y = 2 oraz x = 1 i y = 6. • Zastosowanie cech podziel ności liczb przez 4 i 9. • Znalezienie liczb spełniają cych warunki zadania. 2 IV SP 1.5 i 9. D 1 IV SP 10. D 1 IV SP 11. A 1 IV SP 12. D 1 IV SP 13. wiek dziadka: 4 • (12 + 18 : 6 +3) = 72 wiek wnuczka: (4 ■ 12 + 18) : 6 +3 = 14 72 + 14 _ 43 2 Odp.: Średnia wieku dziadka i jego wnuczka równa jest 43 lata. • Zastosowanie reguł dotyczą cych kolejności wykonywa nia działań. • Obliczenie średniej arytmetycznej. 3 IV SP 9.4 14. 7 :13 = 0,538461538461... = 0,(538461) 99 : 6 = 16 r 3, czyli 99. cyfra po przecinku to trzecia cyfra w 17. wystąpieniu okresu Odp.: Szukaną cyfrą jest 8. • Obliczenie ilorazu i ustalenie okresu. • Ustalenie 99. cyfry po prze cinku. 2 IV V 1.5 1.3 15. B 1 III 2.4 16. C 1 III 1.3 17. C 1 III 1.3 18. D 1 III SP 19. 1 III SP 2 ■ (-!) = - 2 Odp.: Liczba dwa razy większa niż liczba przeciwna do od wrotności liczby 7 to -%j. • Obliczenie liczby dwa razy większej niż liczba przeciwna do odwrotności danej liczby. 20. Liczba zapisana w postaci 212 + 48 + 2 ■ 3 + 164 jest podzielna przez 5, ponieważ suma cyfr (2 + 8 + 6 + 4) w rzędzie jedności równa jest 0 (jest to cecha podzielności liczb przez 5). • Zastosowanie cech podziel ności liczb przez 5 i uzasad nienie. 1 IV SP 21. D 1 III 3.5 22. B 1 III 3.5 23. C 1 III 3.5 24. C 1 III 3.5 25. B 1 III 3.5 26. a) NIE 1 III 3.5 b) (6,5 ■ 106) : (8 • 103) = 812,5 Odp.: W krwi psa średnia liczba erytrocytów jest 812,5 razy większa od średniej liczby leukocytów. • Obliczenie, ile razy jedna liczba jest większa od dru giej- 1 III 1.5 27. A 1 III 2.2 28. D 1 III 2.2 29. B 1 III 2.2 (_9_)2 W 30. 1 III 2.1 • Wskazanie w zbiorze liczb największej liczby spełniają cej podany warunek. 108 Rozwiązania zadań 31. • Zaznaczenie na osi liczbowej zbioru liczb spełniających podany warunek. ■ Wskazanie w zbiorze liczby według warunków zadania. 2 II 2.1 ---------- A--------------- +— *. - 2§ 0 Odp.: Najmniejszą liczbą całkowitą spełniającą warunek x > - 2-= jest liczba - 2 . 32. • Zaznaczenie na osi liczbowej zbioru liczb spełniających podany warunek. • Wskazanie w zbiorze liczby według warunków zadania. 2 II -------------------- ------------ ► 0 1 Odp.: Na przykład A i liczba do niej przeciwna - 1 . 2.2 33. A 1 III 2.1 34. A 1 IV 1.6 4 7 35. • Obliczenie wartości wyrażenia. 2 II 1.2 36. 4 liczba przeciwna: -4 ; liczba odwrotna: 1 • Obliczenie wartości wyrażenia. • Podanie liczby przeciwnej oraz odwrotnej do wyniku. 2 II 4.2 3.1 37. 5(5f2 + 3) • Wyłączenie wspólnego czynnika przed nawias. 1 II 2.4* 21 20 38. • Obliczenie wartości wyrażenia. 2 II 4.1 1.5 39. 18,1 • Obliczenie wartości wyrażenia. 2 II 4.1 1.5 40. -1,25 • Obliczenie wartości wyrażenia. 2 II 3.4 1.5 41. m = 14,95; p = -2,275 m - p = 17,225 Odp.: Liczba m jest większa od liczby p o 17,225. • Obliczenie wartości wyrażeń. • Obliczenie różnicy wyników. 3 II IV 1.5 1.7 42. a = 81; b = 27; c = 81 81 + 27 + 81 = 189 Odp.: Obwód trójkąta jest równy 189. • Obliczenie wartości wyrażeń. • Obliczenie sumy wyników. 4 II 3.1 1.5 4.1 43. Wody zajmują 361 066 000 km2 powierzchni Ziemi, a lady - 148 940 000 km2. 361 066 000 km2 + 148 940 000 km2 = 510 006 000 km2 Odp.: Powierzchnia Ziemi jest równa 510 006 000 km2. • Obliczenie wartości wyrażeń. • Obliczenie potęgi liczb wy miernych. 3 II 1.4 3.1 44. cyfra setek: 1; cyfra dziesiątek: 5; cyfry jedności: 4 Odp.: Spotkanie odbędzie się w sali 154. ■ Obliczenie wartości wyrażeń. 3 III 4.1 3.1 SP 45. 60 : 0,6 = 100 Odp.: Pani Halina napełniła 100 słoików. • Obliczenie ilorazu i wskaza nie liczby w zbiorze liczb, spełniającej warunki zadania. 2 V 1.5 1.2 46. 14 • 6 : 3 = 28 minut 1 500 s = 25 min (28 min - 25 m in ): 2 = 3 min : 2 = 1 min 30 s Odp.: Każdą relację należy skrócić o 1 min 30 s. • Zastosowanie obliczeń na liczbach w praktyce. • Zamiana jednostek czasu. • Obliczenie czasu według warunków zadania. 3 III 1.7 1.5 109 R o :: w i ą z a n I a zada ń 2 III SP 1.7 • Obliczenie odległości we dług warunków określonych w zadaniu. 47. 340 — • 25 s = 8 500 m = 8,5 km s Odp.: Burza jest w odległości około 8,5 km. 1 III 1.7 4 • 5 • 19 km = 380 km Odp.: Samochód przejedzie 380 km. • Obliczenie odległości we dług warunków określonych w zadaniu. 48. • Obliczenie długości, czasu oraz średniej prędkości według warunków określo nych w zadaniu. 3 III SP 1.7 1.5 49. 1 h 20 min • 18 ^ = 24 km - długość trasy 1240 + 1 h 20 min - 800 = 6 h - czas przejścia trasy 24 km : 6 h = 4 ^ h , Odp.: Janek szedł ze średnią prędkością 4 ™ . a'!2 ' 2 - 4 > 13 13 Odp.: Pasy drogi dla rowerów stanowią ~ całej drogi. 50. • Zastosowanie obliczeń w praktyce. 1 III 1.5 SP 1 II 1.5 b) (8 0 0 :2 + 1 )-2 = 802 Odp.: Na remontowanym odcinku drogi znajdują się 802 elementy odblaskowe. • Zastosowanie obliczeń w praktyce. • Zamiana jednostek gęstości. • Obliczenie masy według warunków określonych w zadaniu. 2 III 1.7 2.3 51. 1 030 ^4 = 1,03 -&T mó cmJ 1,03 -Ł - ■ 250 cm3 = 257,5 g cmj Odp.: 250 ml mleka ma masę 257,5 g. 1 II 5.2 52. C 2 II 1.5 1.4 4,19 min : 3,27 min = 1,281345... = 1,2813 CAD Odp.: Kurs euro w dolarach kanadyjskich z dnia 25 czerw ca 2010 roku równy był 1,2813 CAD. • Zastosowanie obliczeń w praktyce. 53. • Zastosowanie obliczeń w praktyce. • Zamiana jednostek mone tarnych. 2 II 1.7 1.5 54. 100 000 ■ 148,13 zł = 14 813 000 zł Odp.: Wartość złota, z którego zrobiony jest „Mapie Leaf”, w dniu jego sprzedaży równa była 14 813 000 zł. • Zastosowanie obliczeń w praktyce. • Obliczenie różnicy według warunków zadania. 2 II 1.7 1.5 55. 3,27 min • 4,1405 zł = 13 539 435 zł 14 813 000 zł - 13 539 435 zł = 1 273 565 zł Odp.: Różnica między wartością złota, z którego jest wykonany „Mapie Leaf”, a ceną jego sprzedaży równa jest 1 273 565 zł. 56. V = 100kg: 19 2 8 2 ^ = 0,005186184005... m3 = m 3 5 186,184005 cm3 = 5 186,184 cm3 Odp.: Objętość monety „Mapie Leaf” równa jest 5 186,184 cm3. • Obliczenie objętości według warunków zadania. • Zamiana jednostek oraz przybliżenie do 1 mm3. 2 II 1.7 1.5 1.2. P R 0 C E N T ¥ Wymagania Nr Suma Rozwiązanie zadania Kryteria oceny pkt ogólne szczegół. zad. 1. upominki: 2% • 500 = 10 zł; rozrywki: 55 zł; telefon: 25 zł; noclegi: 75 zł, wyżywienie: 225 zł, transport: 75 zł; rezerwa: (100% - 2% - 11% - 5% - 15% - 45% - 15%) ■ 500 = 35 zł • Obliczenie procentu danej liczby. • Obliczenie rezerwy. 2 II 5.2 9.3 2. 4 II 5 : I. 33%; II. 33%, III. 6 6 |% ; IV. 200%, V. 10%, VI. 2,5%; V II. 49%; V III. 100% • Obliczenie procentu danej liczby. 3. c 1 II 5.2 110 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plpies-bambi.htw.pl
|
|
|
Odnośniki
Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.Majewski M - Podstawy ekonomii matematycznej, Przedmioty ścisłe, Ekonomia, EkonometriaMarcinkowska Hanna - Analiza matematyczna wykład, Nauka, analizaMajewski M - Macierze i wyznaczniki.Układy równań, Biologia Medycyna i nie tylko - Hasło UCZENIE !!!, Matematyka, Algebra i Geometriamelodie deszczem wygrywane, Materiały dla klas 1-3 NOWE!!!, Adaś i Jaś na matematycznej wyspie, klasa 2 karty pracyMatematyka dyskretna Wyklady z zadaniami dla studentow informatyki - Broniowski Wojciech, lukaszkozanowski dokumentyMatematyka w zadaniach dla wyższych zawodowych uczelni ekonomicznych Maria Nykowska, Dla dzieci, młodzieżyMatematyka z kluczem 4 Zeszyt ćwiczeń Część 2 Braun Marcin, I jak InneMatematyczne gry terenowe i planszowe - Magdalena Brosz, 68Marcin Szczepaniak, WAT, semestr IV, Modelowanie MatematyczneMatematyka z plusem 1 Podręcznik Karpiński Marcin, Nauka
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plrodi314.opx.pl
|