aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Rola metodyki wf
Metodyka – dydaktyka szczegółowa – zespół praktycznych wskazówek dla nauczyciela, do nauczania
danego przedmiotu.
Wg. Słownika pedagogicznego
Nauka pedagogiczna, która zajmuje się analizą nauczania i uczenia się określonego przedmiotu.
Metodyka wf – obejmuje wszystkie formy pracy prowadzącego zajęcia ruchowe i jest dyscypliną
zarówno teoretyczną jak i praktyczną.
Wg. teorii Gilewicza:
Metodyka wf powinna korzystać z dorobku nauk przyrodniczych:
· fizjologii
· higieny
· wychowania zdrowotnego
oraz nauk społecznych i badających osobowość:
· psychologii rozwojowej
· dydaktyki ogólnej
· teorii wychowania fizycznego
Metodyka wf zajmuje się:
1. Analizą roli, celów i miejsca wf,
2. Analizą procesów nauczania, kształcenia i wychowania,
3. Analizą doboru treści programów nauczania dla różnych typów szkół,
4. Planowaniem i dokumentacją pracy nauczyciela,
5. Zasadami nauczania,
6. Metodami nauczania,
7. Formami nauczania i organizowania zajęć,
8. Kontrolą i oceną postępów ucznia,
9. Przyczynami niepowodzeń w pracy nauczyciela,
10. Warunkami do realizacji zadań,
11. Osobowością nauczyciela.
Rola, cele i zadania metodyki wf
Wychowanie fizyczne w wielu krajach europejskich już w XIX w. zostało zaliczone do przedmiotów obowiązkowych w szkole.
J. Śniadecki
Za cel wych. fiz. stawia kszt. człowieka tak aby:
· wszystkie części jego ciała były foremne i mocne
· wszystkie zmysły doskonałe
· wszystkie władze cielesne zupełne
Zdaniem M. Demela
· pielęgnowanie, uprawianie, hartowanie, itp. nie może być nazywane wychowaniem
· dziedziny te stają się dopiero wtedy wychowaniem, gdy odnosimy je do osobowości wychowania, do jego:
WOLI
ŚWIADOMOŚCI
EMOCJI
gdy będzie on
ROZUMIAŁ
UMIAŁ
CHCIAŁ
pracować nad swoim ciałem.
W powojennej Polsce w latach 60-70-tych krytykowano:
· przesadne stosowanie w procesie wych. fiz. ścisłego nauczania techniki ruchu,
· i nacisk na wynik sportowy.
· (w pracy nauczyciela stwierdzono nadmiernie rozbudowany dydaktyzm ruchowy).
Można oceniać za umiejętność i wiedzę ale nie wolno za sprawność.
Wierzono w potęgę nawyków ruchowych
Nowoczesne tendencje we współczesnej teorii wychowania fizycznego stały się inspiracją do zasadniczych zmian, jakie nastąpiły w:
STRUKTURZE
TREŚCI
ORAZ CELACH
kształcenia i wychowania w nowym programie (połowa lat 70-tych).
Wskazania praktycznych działań były następujące:
1. Należy rozszerzyć limit czasu na zorganizowane zajęcia z młodzieżą – dające możliwość wszystkim uczniom czynnego wypoczynku.
2. Konieczne jest udoskonalenie procesu wychowania fizycznego, tzn. jakościowy zwrot w myśleniu i działaniu pedagogicznym - uczeń powinien wiedzieć dlaczego w procesie wf stosuje się te a nie inne:
FORMY
ŚRODKI I METODY
TECHNIKI
jakie ćwiczenia rozwijają poszczególne układy.
3. Wdrażać uczniów do:
SAMOWYCHOWANIA
SAMOOCENY
SAMOKONTROLI
4. Wyzwalać ambicję, potrzeby systematycznej pracy nad własną:
SPRAWNOŚCIĄ
TROSKĄ O ZDROWIE
I RACJONALNY WYPOCZYNEK
5. Sport (nawet w zajęciach pozalekcyjnych) nie ma stanowić celu samego w sobie, lecz ma stwarzać młodzieży warunki i okazję do współzawodnictwa, gdzie ocenia się sprawność i siłę charakteru.
Nowy program w pierwotnym założeniu określał:
Ogólne cele kształcenia i wychowania
Określały co uczeń powinien osiągnąć w czasie edukacji z zakresu wychowania fizycznego.
Cele etapowe
wyznaczały co uczeń powinien osiągnąć po realizacji programu w danym typie szkoły.
Szkoła podstawowa
1. Wszechstronnie rozwinąć swój organizm, skorygować nabyte we wcześniejszym okresie wady postawy.
2. Osiągnąć możliwie najwyższy poziom sprawności motorycznej właściwy dla wieku rozwojowego.
3. Opanować podstawowe umiejętności ruchowe z różnych dyscyplin sportowych objętych programem.
4. Opanować wiadomości i umiejętności umożliwiające bezpieczną organizację zajęć ruchowych w różnych warunkach środowiskowych
INDYWIDUALNIE
GRUPA RÓWIEŚNICZA
Rozwój ontogenetyczny
Zadania dla prowadzącego
Zajęcia
Różne etapy rozwoju
Okres przedszkolny
Od 3 do 6 roku życia (od 3-4 i od 5-6)
Budowa:
· nieproporcjonalna (stosunkowo duża głowa, krótka szyja, długi tułów);
· duże grupy mięśniowe dobrze rozwinięte, mniejsze słabo;
· okres pewnej stabilizacji procesów rozwojowych;
· serce proporcjonalnie większe niż u dorosłych;
· większa powierzchnia oddechowa płuc;
· niskie ciśnienie.
Motoryka:
· ruchy globalne, swobodne, całym ciałem;
· duża gibkość;
· występuje tzw. „rozrzutność ruchowa” (ruchy dodatkowe);
· wraz z rozwojem poprawia się koordynacja i technika ruchów;
· dziecko szybko się męczy i szybko wypoczywa.
...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plpies-bambi.htw.pl