Photo Rating Website
Strona początkowa Mateusz, Nowakowski, Bóg, Nauka
Metody badan ATRAKCJI TURYSTYCZNYCH zYGMUNT kRUCZEK, turystyka, Turystyka, Hotelarstwo, Rekreacja, itp

aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa [ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zygmunt Kruczek
METODY BADAŃ
ATRAKCJI TURYSTYCZNYCH
Wśród różnorodnych uwarunkowań rozwoju współczesnej turystyki kluczo-
wą rolę odgrywają atrakcje turystyczne; są one jednym z ważniejszych elemen-
tów składowych systemu turystyki (ryc. 1). Zostały wymienione jako główny
składnik całego systemu obok takich elementów, jak transport, usługi turystycz-
ne, informacja i kierowanie. Punktem odniesienia tego systemu są usytuowani
w jego centralnej części turyści.
ŚRODOWISKO
Fizyczne
Społeczne
Ekonomiczne
ATRAKCJE
Kulturalne
INFORMACJA
KIEROWANIE
TURYŚCI
TRANSPORT
USŁUGI
UŁATWIENIA
Ryc. 1. System turystyki wg Gunn i Rusk [1979]
1. Atrakcje turystyczne – przegląd definicji i podział atrakcji
Pojęcie „atrakcje turystyczne” wprowadził do literatury fachowej Cohen
w 1972 r. Od tego czasu powstało wiele definicji tego fenomenu
1
. W lapidarny
sposób ujmuje atrakcje
Lundberg (1985) jako „cokolwiek, co zaciekawia tury-
1
Atrakcje turystyczne przyjęły się w praktyce turystycznej; lawinowo przybywa na świecie
atrakcji, popularna wyszukiwarka internetowa Google podaje ponad 5 mln stron www, zawierają-
cych anglojęzyczny termin „tourist attraction”.
 36
Zygmunt Kruczek
stów”; takie rozumienie atrakcji podobne jest do naszego pojmowania waloru
krajoznawczego. W opisowy sposób określa atrakcję również Goodall (1990)
jako „miejsce charakterystyczne, często unikalne, np. naturalne środowisko, za-
bytek historyczny, takie wydarzenia jak festiwale i imprezy sportowe”.
Pojęcie „atrakcje turystyczne” jest zatem siłą rzeczy szerokie, obejmuje ono nie
tylko elementy przyrody i kultury, ale np. poziom cen, postawy ludności miejsco-
wej wobec turystów i turystyki, urządzenia turystyczne wraz z całą infrastrukturą
techniczną (Podemski 2004). W podobny sposób określa atrakcje turystyczne Lew
(1987), stwierdza on, że „atrakcje turystyczne obejmują wszystkie elementy, które
skłaniają turystów do opuszczenia domu”, włączając w to zarówno krajobraz, inte-
resujące formy transportu, miejsca zakwaterowania, restauracje, warunki do upra-
wiania różnych form aktywności, jak i związane z nimi przeżycia.
Wiele nowego wnosi do dyskusji nad istotą atrakcji turystycznych systemowa
definicja McCannella (2002). Jego zdaniem atrakcja turystyczna jest empiryczną
relacją pomiędzy turystą, widokiem
(sight)
a oznacznikiem
(marker)
– informacją
dotyczącą miejsca. Empiryczny związek pomiędzy turystą, widokiem i oznaczni-
kiem (informacją o widoku) można przedstawić następująco:
Turysta –> Widok (Oznacznik) –> ATRAKCJA
Obiekt (widok) nabiera charakteru atrakcji dopiero poprzez dodanie oznacz-
nika. Oznaczniki mogą mieć zróżnicowaną formę generowania informacji, są to
m.in. przewodniki, tabliczki informacyjne, slajdy, odczyty itp. Role oznacznika
może pełnić promocja obiektu, zresztą promocja i reklama są czynnikami kreują-
cymi ciągle nowe atrakcje. Oznacznik odgrywa bardzo istotną rolę – atrakcji czę-
sto nie dałoby się odróżnić od ich mniej sławnych obiektów, gdyby ich nie ozna-
czono; laik nie dostrzegłby różnicy jedynie na podstawie wyglądu między skałą
z Księżyca przywiezioną przez kosmonautów a zwykłym odłamkiem skały.
Swarbrooke (1995) proponuje podział atrakcji
na cztery grupy:
¾
naturalne atrakcje turystyczne,
¾
dzieła stworzone przez człowieka, ale w innym celu niż przyciąganie tu-
rystów, które z czasem stały się atrakcjami samymi w sobie,
¾
miejsca zaprojektowane i zbudowane od podstaw jako atrakcje,
¾
imprezy kulturalne, sportowe, religijne, festiwale, igrzyska olimpijskie itp.
Inna klasyfikacja
,
zaproponowana przez Swarbrooke’a, to podział na
atrakcje
podstawowe
(główny powód, dla którego odbywamy podróż i gdzie spędzamy
większość czasu) oraz
drugorzędne
– te tak zwane atrakcje po drodze. Atrakcje
mogą być różnicowane również ze względu na właściciela, zasięg, liczbę odwie-
dzających, położenie, wielkość, a także to, kto będzie potencjalnym klientem i ja-
kie są jego oczekiwania.
Metody badań atrakcji turystycznych
37
2. Przegląd badań nad atrakcjami turystycznymi
Polska literatura fachowa aż do ostatniej dekady XX w. unikała pojęcia „atrak-
cje turystyczne”, nieliczne są też, jak na razie, próby badania ich istoty i jako-
ści. Podobnie jak w wypadku badań nad turystyką, również przedmiot badań ja-
kim są „atrakcje turystyczne”, bywa przedmiotem zainteresowania różnych nauk.
Atrakcje są przedmiotem zainteresowań zarówno nauk społecznych, są bowiem
przedmiotem badań psychologów, socjologów czy pedagogów, jak i nauk eko-
nomicznych i przestrzennych. Metody stosowane przez badaczy atrakcji moż-
na sprowadzić do różnego rodzaju ich wartościowania poprzez tworzenie list
rankingowych, prowadzenie analiz rozmieszczenia i wartościowania (prowadzo-
nych przez geografów), badań marketingowych (m.in. badanie rynku atrakcji tu-
rystycznych) oraz badań behawioralnych (odbiór atrakcji, analiza wrażeń zwią-
zanych z odwiedzaniem atrakcji). Podejmowano także próby oceny ich jakości,
traktując atrakcje jako jądro produktu turystycznego. W badaniach nad atrakcja-
mi wykorzystywane są różnego rodzaju skale, np. Skala Likerta, Szkocki Kwe-
stionariusz Atrakcji, itp. Najczęściej w Polsce badania nad atrakcjami turystycz-
nymi podejmował Nowacki ( 2000, 2002, 2003), problematyką atrakcji intereso-
wali się też Kruczek (2002), Podemski (2004), Kożuchowski (2005) i Instytut Tu-
rystyki (Byszewska-Dawidek i Kulesza 2004).
2.1 Ocena odbioru atrakcji (metody behavioralne)
Test zróżnicowania semantycznego
Metoda ta (często stosowana w badaniach marketingowych)
służy do budo-
wania profili semantycznych i stosowana jest wtedy, gdy chcemy uzyskać opi-
nię konsumentów/turystów o cechach produktów. Polega na wyborze par skraj-
nych cech produktu, np: ładny – brzydki, wygodny – niewygodny, czysty – brud-
ny, bezpieczny – niebezpieczny, atrakcyjny – nieatrakcyjny, tani – drogi, odległy
– bliski itd. Respondenci wybierają na określonej skali pomiędzy przedziałami
krańcowymi pozycje, które według ich odczucia odpowiadają produktom. Meto-
dę tę stosuje się również dla określenia wyobrażenia turystów o produkcie tury-
stycznym, ale również regionie, mieście, obiekcie.
Profil semantyczny można budować również w oparciu o ocenę różnych cech da-
nego produktu turystycznego, takich jak wielkość i standard bazy noclegowej, róż-
norodność infrastruktury rekreacyjnej, jakość kadr obsługujących, nastawienie lud-
ności miejscowej do turystów itd. W takim przypadku w odniesieniu do zastosowa-
nej skali można uzyskać informacje o odczuciach turystów (np. różnej narodowości)
lub turystów i ekspertów co do poziomu świadczonych usług. Na tej podstawie oce-
nia się obraz produktu i kierunki poprawy jego rozwoju (Kruczek i Walas 2004).
38
Zygmunt Kruczek
Ryc. 2. Profil semantyczny
Badania nad satysfakcjami
Zdaniem ekspertów
2
„zaleca się dokonywanie pomiaru zadowolenia zwie-
dzających i szczegółowej analizy ich oczekiwań i wrażeń”. W Norwegii (Vitter-
so, Vorkinn, Vistad, Vaagland, 2000) podjęto badania nad doświadczeniami tury-
stycznymi i satysfakcjami z nimi związanymi, bazując na tzw. perspektywie in-
strumentalnej
3
. Satysfakcja pojmowana jest jako rezultat porównania tego czego
się spodziewamy z tym, co zastajemy
4
. Satysfakcja to proces poznawczy prowa-
dzący do pewnego stanu emocjonalnego, który może być rezultatem wypływają-
cym zarówno z samego produktu, jak i z jego doświadczania.
Istnieją jednak problemy związane z mierzeniem satysfakcji, np. jak wyeli-
minować negatywne emocje, które mają wpływ na ocenę danej atrakcji. Z tego
powodu używa się różnych strategii dysonansu, aby zmniejszyć zaistniałe nega-
tywne różnice pomiędzy oczekiwaniami a ostatecznym wynikiem. Według teorii
Festingera (1972), dotyczącej dysonansu poznawczego, dwa sprzeczne elementy
poznania będą powodować dyskomfort i motywować osoby do tego, aby przy-
wrócić pewną harmonię.
Jeśli przyjmiemy, że satysfakcja wynika z procesu poznawczego (pomimo
możliwych dysonansów), to nadal pozostaje pytanie, co jest podstawą porów-
nywania. Czy na przykład turysta ocenia daną atrakcję na zasadzie idealnego
2
Zwracają na to uwagę w Polsce już muzealnicy, porównaj – S. Czopek, Wstęp do muzealnic-
twa i konserwatorstwa archeologicznego. Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 2000.
3
Międzynarodowa Organizacja do Standaryzacji opisuje tę perspektywę w definicji „jako-
ści” jako: „suma cech i charakterystyk produktu lub usługi, które przynoszą satysfakcję”, porów-
naj – J. Swarbrooke, Development and Management of Visitor Attractions. Butterworth-Heine-
mann, Oxford 1995.
4
Pisali o tym m.in. K. Hughes, Tourist Satisfaction: a Guided „Cultural” Tour in North
Queensland. Australian. Psychologist 1991, 26:166-171; W.F. Van Raaij, Expectations, Actual Expe-
rience, and Satisfaction. A Reply. Annals of Tourism Research 1986, 14:141-142.
 Metody badań atrakcji turystycznych
39
standardu (jaki mógłby być), czy standardu porównawczego (jaki powinien
być), czy minimalnego standardu (jakie musi być), czy też na zasadzie oczeki-
wań – (jak to będzie).
W badaniu satysfakcji powinno się używać różnych opcji w zależności od eta-
pu podróży: procesy przed podróżą; przybycia na miejsce pobytu; po podróży.
Wielu autorów wskazuje także na przydatność teorii „przepływu” (
flow
) Csink-
szentmihaly’ego w identyfikacji wrażeń turystyczno-rekreacyjnych. Pojęcie „wra-
żenia” oznacza całe spektrum odczuwanych przez turystę doświadczeń subiek-
tywnych jak na przykład ocena, preferencje, humory, emocje. Została ona opraco-
wana i wykorzystana po raz pierwszy w Norwegii w odniesieniu do sześciu atrak-
cji turystycznych tego kraju (wystawy, muzea, dom pisarza).
2.2. Badania marketingowe nad atrakcjami
Analiza ASEB/SWOT
Metoda analizy ASEB/SWOT zaproponowana przez R.C. Prentice’a (1995)
jest rozwinięciem tradycyjnej analizy SWOT (możliwości i zagrożeń, sił i sła-
bości), będącej elementem procesu planowania strategicznego biznesu i hierar-
chii wymagań Manninga i Haasa (1986). Została opracowana w celu stymulowa-
nia rozwoju i promocji zarządzanych atrakcji turystycznych (takich m.in. jak mu-
zea). Jako narzędzie, mające służyć pomocy w zarządzaniu jednostką zoriento-
waną na klienta, koncentruje się na potrzebach, motywach, wrażeniach i satys-
fakcji zwiedzających, które sprawiają, że odwiedzenie atrakcji odczuwa się jako
przeżycie udane i wywołujące pragnienie powtórnej wizyty. Prentice zapropono-
wał uzupełnienie klasycznej analizy SWOT dodatkowym wymiarem – pozioma-
mi hierarchii wymagań. To poszerzenie analizy ma na celu uwypuklenie potrzeb
zwiedzającego muzeum.
Manning i Haas uzupełniając tezę nauk behawioralnych mówiącą, że: „ludzie
podejmują konkretne działania, aby zaspokoić swoje potrzeby i osiągnąć pewne
cele” (1986, , s. 232), wyróżnili cztery hierarchiczne poziomy oczekiwań wobec
aktywności wolnoczasowej: forma konkretnej aktywności (poziom pierwszy),
miejsce tej aktywności (poziom drugi), doznania i wrażenia wynikające z aktyw-
ności i związane z jej miejscem (poziom trzeci) i korzyści, które są efektem tej
aktywności (poziom czwarty). Znaczenie tych poziomów Prentice (1995) tłuma-
czy w następujący sposób:
• Poziom pierwszy – utożsamiany jest z wymaganiami stawianymi wizycie
w muzeum, tzn. różnym formom aktywności w muzeum i specyficznym
motywom, które zadecydowały o odwiedzeniu muzeum, jak również per-
cepcji satysfakcji, jaka może być udziałem zwiedzających w wyniku tej ak-
tywności;
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • pies-bambi.htw.pl
  • Odnośniki
    Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.
    mc kenzie-art, Metody specjalne, Mc Kenzie
    Mello Anthony de - Wezwanie do miłości, metody, Anthony de Mello
    Marzena Mieszkowicz - ZADANIA - ZASADY - METODY. Rewalidacja dzieci upośledzonych umysłowo, pedagogika, Pedagogika(1), Pedagogika specjalna, Artykuły
    Metody biernego wykorzystania energii promieniowania słonecznego - Ewa Klimczak, Ochrona Środowiska, semestr V, Racjonalne Gospodarowanie Energią, prezentacje RGE
    McKenzie - calosc, SUM FIZJO, II semestr, metody teraputyczne, mckenzie
    Metodyka wychowania fizycznego wykłady Wykładowca Eligiusz Madejski, Dokumenty
    mckenzie-pytania-word, SUM FIZJO, II semestr, metody teraputyczne, mckenzie
    Metodologia - SPSS - Zastosowanie komputerów - Bieniek - Testy t, Psychologia, Metodologia badań psychologicznych i Statystyka, Metodologia - SPSS - Zastosowanie komputerów (osolek)
    MESiB - lab1 poprawione AiR AB4 Krzysztof Pisarski, Politechnika Śląska, Metody elementów skończonych i brzegowych
    MESiB - lab4 AiR AB4 Krzysztof Pisarski, Politechnika Śląska, Metody elementów skończonych i brzegowych
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • exopolandff.htw.pl
  • Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.

    Designed By Royalty-Free.Org