 |
   |
|
 |
Metody badan ATRAKCJI TURYSTYCZNYCH zYGMUNT kRUCZEK, turystyka, Turystyka, Hotelarstwo, Rekreacja, itp
|
aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Zygmunt Kruczek METODY BADAŃ ATRAKCJI TURYSTYCZNYCH Wśród różnorodnych uwarunkowań rozwoju współczesnej turystyki kluczo- wą rolę odgrywają atrakcje turystyczne; są one jednym z ważniejszych elemen- tów składowych systemu turystyki (ryc. 1). Zostały wymienione jako główny składnik całego systemu obok takich elementów, jak transport, usługi turystycz- ne, informacja i kierowanie. Punktem odniesienia tego systemu są usytuowani w jego centralnej części turyści. ŚRODOWISKO Fizyczne Społeczne Ekonomiczne ATRAKCJE Kulturalne INFORMACJA KIEROWANIE TURYŚCI TRANSPORT USŁUGI UŁATWIENIA Ryc. 1. System turystyki wg Gunn i Rusk [1979] 1. Atrakcje turystyczne – przegląd definicji i podział atrakcji Pojęcie „atrakcje turystyczne” wprowadził do literatury fachowej Cohen w 1972 r. Od tego czasu powstało wiele definicji tego fenomenu 1 . W lapidarny sposób ujmuje atrakcje Lundberg (1985) jako „cokolwiek, co zaciekawia tury- 1 Atrakcje turystyczne przyjęły się w praktyce turystycznej; lawinowo przybywa na świecie atrakcji, popularna wyszukiwarka internetowa Google podaje ponad 5 mln stron www, zawierają- cych anglojęzyczny termin „tourist attraction”. 36 Zygmunt Kruczek stów”; takie rozumienie atrakcji podobne jest do naszego pojmowania waloru krajoznawczego. W opisowy sposób określa atrakcję również Goodall (1990) jako „miejsce charakterystyczne, często unikalne, np. naturalne środowisko, za- bytek historyczny, takie wydarzenia jak festiwale i imprezy sportowe”. Pojęcie „atrakcje turystyczne” jest zatem siłą rzeczy szerokie, obejmuje ono nie tylko elementy przyrody i kultury, ale np. poziom cen, postawy ludności miejsco- wej wobec turystów i turystyki, urządzenia turystyczne wraz z całą infrastrukturą techniczną (Podemski 2004). W podobny sposób określa atrakcje turystyczne Lew (1987), stwierdza on, że „atrakcje turystyczne obejmują wszystkie elementy, które skłaniają turystów do opuszczenia domu”, włączając w to zarówno krajobraz, inte- resujące formy transportu, miejsca zakwaterowania, restauracje, warunki do upra- wiania różnych form aktywności, jak i związane z nimi przeżycia. Wiele nowego wnosi do dyskusji nad istotą atrakcji turystycznych systemowa definicja McCannella (2002). Jego zdaniem atrakcja turystyczna jest empiryczną relacją pomiędzy turystą, widokiem (sight) a oznacznikiem (marker) – informacją dotyczącą miejsca. Empiryczny związek pomiędzy turystą, widokiem i oznaczni- kiem (informacją o widoku) można przedstawić następująco: Turysta –> Widok (Oznacznik) –> ATRAKCJA Obiekt (widok) nabiera charakteru atrakcji dopiero poprzez dodanie oznacz- nika. Oznaczniki mogą mieć zróżnicowaną formę generowania informacji, są to m.in. przewodniki, tabliczki informacyjne, slajdy, odczyty itp. Role oznacznika może pełnić promocja obiektu, zresztą promocja i reklama są czynnikami kreują- cymi ciągle nowe atrakcje. Oznacznik odgrywa bardzo istotną rolę – atrakcji czę- sto nie dałoby się odróżnić od ich mniej sławnych obiektów, gdyby ich nie ozna- czono; laik nie dostrzegłby różnicy jedynie na podstawie wyglądu między skałą z Księżyca przywiezioną przez kosmonautów a zwykłym odłamkiem skały. Swarbrooke (1995) proponuje podział atrakcji na cztery grupy: ¾ naturalne atrakcje turystyczne, ¾ dzieła stworzone przez człowieka, ale w innym celu niż przyciąganie tu- rystów, które z czasem stały się atrakcjami samymi w sobie, ¾ miejsca zaprojektowane i zbudowane od podstaw jako atrakcje, ¾ imprezy kulturalne, sportowe, religijne, festiwale, igrzyska olimpijskie itp. Inna klasyfikacja , zaproponowana przez Swarbrooke’a, to podział na atrakcje podstawowe (główny powód, dla którego odbywamy podróż i gdzie spędzamy większość czasu) oraz drugorzędne – te tak zwane atrakcje po drodze. Atrakcje mogą być różnicowane również ze względu na właściciela, zasięg, liczbę odwie- dzających, położenie, wielkość, a także to, kto będzie potencjalnym klientem i ja- kie są jego oczekiwania. Metody badań atrakcji turystycznych 37 2. Przegląd badań nad atrakcjami turystycznymi Polska literatura fachowa aż do ostatniej dekady XX w. unikała pojęcia „atrak- cje turystyczne”, nieliczne są też, jak na razie, próby badania ich istoty i jako- ści. Podobnie jak w wypadku badań nad turystyką, również przedmiot badań ja- kim są „atrakcje turystyczne”, bywa przedmiotem zainteresowania różnych nauk. Atrakcje są przedmiotem zainteresowań zarówno nauk społecznych, są bowiem przedmiotem badań psychologów, socjologów czy pedagogów, jak i nauk eko- nomicznych i przestrzennych. Metody stosowane przez badaczy atrakcji moż- na sprowadzić do różnego rodzaju ich wartościowania poprzez tworzenie list rankingowych, prowadzenie analiz rozmieszczenia i wartościowania (prowadzo- nych przez geografów), badań marketingowych (m.in. badanie rynku atrakcji tu- rystycznych) oraz badań behawioralnych (odbiór atrakcji, analiza wrażeń zwią- zanych z odwiedzaniem atrakcji). Podejmowano także próby oceny ich jakości, traktując atrakcje jako jądro produktu turystycznego. W badaniach nad atrakcja- mi wykorzystywane są różnego rodzaju skale, np. Skala Likerta, Szkocki Kwe- stionariusz Atrakcji, itp. Najczęściej w Polsce badania nad atrakcjami turystycz- nymi podejmował Nowacki ( 2000, 2002, 2003), problematyką atrakcji intereso- wali się też Kruczek (2002), Podemski (2004), Kożuchowski (2005) i Instytut Tu- rystyki (Byszewska-Dawidek i Kulesza 2004). 2.1 Ocena odbioru atrakcji (metody behavioralne) Test zróżnicowania semantycznego Metoda ta (często stosowana w badaniach marketingowych) służy do budo- wania profili semantycznych i stosowana jest wtedy, gdy chcemy uzyskać opi- nię konsumentów/turystów o cechach produktów. Polega na wyborze par skraj- nych cech produktu, np: ładny – brzydki, wygodny – niewygodny, czysty – brud- ny, bezpieczny – niebezpieczny, atrakcyjny – nieatrakcyjny, tani – drogi, odległy – bliski itd. Respondenci wybierają na określonej skali pomiędzy przedziałami krańcowymi pozycje, które według ich odczucia odpowiadają produktom. Meto- dę tę stosuje się również dla określenia wyobrażenia turystów o produkcie tury- stycznym, ale również regionie, mieście, obiekcie. Profil semantyczny można budować również w oparciu o ocenę różnych cech da- nego produktu turystycznego, takich jak wielkość i standard bazy noclegowej, róż- norodność infrastruktury rekreacyjnej, jakość kadr obsługujących, nastawienie lud- ności miejscowej do turystów itd. W takim przypadku w odniesieniu do zastosowa- nej skali można uzyskać informacje o odczuciach turystów (np. różnej narodowości) lub turystów i ekspertów co do poziomu świadczonych usług. Na tej podstawie oce- nia się obraz produktu i kierunki poprawy jego rozwoju (Kruczek i Walas 2004). 38 Zygmunt Kruczek Ryc. 2. Profil semantyczny Badania nad satysfakcjami Zdaniem ekspertów 2 „zaleca się dokonywanie pomiaru zadowolenia zwie- dzających i szczegółowej analizy ich oczekiwań i wrażeń”. W Norwegii (Vitter- so, Vorkinn, Vistad, Vaagland, 2000) podjęto badania nad doświadczeniami tury- stycznymi i satysfakcjami z nimi związanymi, bazując na tzw. perspektywie in- strumentalnej 3 . Satysfakcja pojmowana jest jako rezultat porównania tego czego się spodziewamy z tym, co zastajemy 4 . Satysfakcja to proces poznawczy prowa- dzący do pewnego stanu emocjonalnego, który może być rezultatem wypływają- cym zarówno z samego produktu, jak i z jego doświadczania. Istnieją jednak problemy związane z mierzeniem satysfakcji, np. jak wyeli- minować negatywne emocje, które mają wpływ na ocenę danej atrakcji. Z tego powodu używa się różnych strategii dysonansu, aby zmniejszyć zaistniałe nega- tywne różnice pomiędzy oczekiwaniami a ostatecznym wynikiem. Według teorii Festingera (1972), dotyczącej dysonansu poznawczego, dwa sprzeczne elementy poznania będą powodować dyskomfort i motywować osoby do tego, aby przy- wrócić pewną harmonię. Jeśli przyjmiemy, że satysfakcja wynika z procesu poznawczego (pomimo możliwych dysonansów), to nadal pozostaje pytanie, co jest podstawą porów- nywania. Czy na przykład turysta ocenia daną atrakcję na zasadzie idealnego 2 Zwracają na to uwagę w Polsce już muzealnicy, porównaj – S. Czopek, Wstęp do muzealnic- twa i konserwatorstwa archeologicznego. Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 2000. 3 Międzynarodowa Organizacja do Standaryzacji opisuje tę perspektywę w definicji „jako- ści” jako: „suma cech i charakterystyk produktu lub usługi, które przynoszą satysfakcję”, porów- naj – J. Swarbrooke, Development and Management of Visitor Attractions. Butterworth-Heine- mann, Oxford 1995. 4 Pisali o tym m.in. K. Hughes, Tourist Satisfaction: a Guided „Cultural” Tour in North Queensland. Australian. Psychologist 1991, 26:166-171; W.F. Van Raaij, Expectations, Actual Expe- rience, and Satisfaction. A Reply. Annals of Tourism Research 1986, 14:141-142. Metody badań atrakcji turystycznych 39 standardu (jaki mógłby być), czy standardu porównawczego (jaki powinien być), czy minimalnego standardu (jakie musi być), czy też na zasadzie oczeki- wań – (jak to będzie). W badaniu satysfakcji powinno się używać różnych opcji w zależności od eta- pu podróży: procesy przed podróżą; przybycia na miejsce pobytu; po podróży. Wielu autorów wskazuje także na przydatność teorii „przepływu” ( flow ) Csink- szentmihaly’ego w identyfikacji wrażeń turystyczno-rekreacyjnych. Pojęcie „wra- żenia” oznacza całe spektrum odczuwanych przez turystę doświadczeń subiek- tywnych jak na przykład ocena, preferencje, humory, emocje. Została ona opraco- wana i wykorzystana po raz pierwszy w Norwegii w odniesieniu do sześciu atrak- cji turystycznych tego kraju (wystawy, muzea, dom pisarza). 2.2. Badania marketingowe nad atrakcjami Analiza ASEB/SWOT Metoda analizy ASEB/SWOT zaproponowana przez R.C. Prentice’a (1995) jest rozwinięciem tradycyjnej analizy SWOT (możliwości i zagrożeń, sił i sła- bości), będącej elementem procesu planowania strategicznego biznesu i hierar- chii wymagań Manninga i Haasa (1986). Została opracowana w celu stymulowa- nia rozwoju i promocji zarządzanych atrakcji turystycznych (takich m.in. jak mu- zea). Jako narzędzie, mające służyć pomocy w zarządzaniu jednostką zoriento- waną na klienta, koncentruje się na potrzebach, motywach, wrażeniach i satys- fakcji zwiedzających, które sprawiają, że odwiedzenie atrakcji odczuwa się jako przeżycie udane i wywołujące pragnienie powtórnej wizyty. Prentice zapropono- wał uzupełnienie klasycznej analizy SWOT dodatkowym wymiarem – pozioma- mi hierarchii wymagań. To poszerzenie analizy ma na celu uwypuklenie potrzeb zwiedzającego muzeum. Manning i Haas uzupełniając tezę nauk behawioralnych mówiącą, że: „ludzie podejmują konkretne działania, aby zaspokoić swoje potrzeby i osiągnąć pewne cele” (1986, , s. 232), wyróżnili cztery hierarchiczne poziomy oczekiwań wobec aktywności wolnoczasowej: forma konkretnej aktywności (poziom pierwszy), miejsce tej aktywności (poziom drugi), doznania i wrażenia wynikające z aktyw- ności i związane z jej miejscem (poziom trzeci) i korzyści, które są efektem tej aktywności (poziom czwarty). Znaczenie tych poziomów Prentice (1995) tłuma- czy w następujący sposób: • Poziom pierwszy – utożsamiany jest z wymaganiami stawianymi wizycie w muzeum, tzn. różnym formom aktywności w muzeum i specyficznym motywom, które zadecydowały o odwiedzeniu muzeum, jak również per- cepcji satysfakcji, jaka może być udziałem zwiedzających w wyniku tej ak- tywności; [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plpies-bambi.htw.pl
|
|
 |
Odnośniki
Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.mc kenzie-art, Metody specjalne, Mc KenzieMello Anthony de - Wezwanie do miłości, metody, Anthony de MelloMarzena Mieszkowicz - ZADANIA - ZASADY - METODY. Rewalidacja dzieci upośledzonych umysłowo, pedagogika, Pedagogika(1), Pedagogika specjalna, ArtykułyMetody biernego wykorzystania energii promieniowania słonecznego - Ewa Klimczak, Ochrona Środowiska, semestr V, Racjonalne Gospodarowanie Energią, prezentacje RGEMcKenzie - calosc, SUM FIZJO, II semestr, metody teraputyczne, mckenzieMetodyka wychowania fizycznego wykłady Wykładowca Eligiusz Madejski, Dokumentymckenzie-pytania-word, SUM FIZJO, II semestr, metody teraputyczne, mckenzieMetodologia - SPSS - Zastosowanie komputerów - Bieniek - Testy t, Psychologia, Metodologia badań psychologicznych i Statystyka, Metodologia - SPSS - Zastosowanie komputerów (osolek)MESiB - lab1 poprawione AiR AB4 Krzysztof Pisarski, Politechnika Śląska, Metody elementów skończonych i brzegowychMESiB - lab4 AiR AB4 Krzysztof Pisarski, Politechnika Śląska, Metody elementów skończonych i brzegowych
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plexopolandff.htw.pl
|
|
|
 |
Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.
|
|
|
|