aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Metodyka Zenon Uryga „Wymiary przedmiotu” [w:] Godziny polskiego
1.1 Nazwa a treść:
Na języku polskim uczymy się nie tylko języka, ale też tradycji, kultury i literatury polskiej. Dlatego też powinniśmy starać się podczas lekcji zwracać uwagę nie na jeden aspekt, a na wielkowymiarowość przedmiotu, pamiętając tym samym o języku. Takie podejście do przedmiotu może zaowocować powierzchownym czytaniem lektur i omawianiem ich w taki sam sposób.
Język polski ma kształtować i usprawniać komunikację językową – komunikacyjną, opartą na wiedzy o właściwościach języka i rozumieniu różnych sytuacji społecznych. Powinniśmy usprawniać u uczniów: etykietę językową, odpowiedni styl mówienia, słuchanie, mówienie. Usprawniamy język nie tylko na podstawie literatury. Literatura powinna być ważnym elementem, ale nie najważniejszym w nauczaniu. Do tematów poświęconych literaturze i językowi powinniśmy dołączyć: film, radio, kulturę. Chociażby przy omawianiu lektury jej filmowy odpowiednik.
Język polski trzeba podzielić na:
a) Literaturę
b) Kulturę
c) Język
Aby połączyć to wszystko trzeba skupić się na wszystkich wymiarach języka polskiego:
1.1 Wymiar instrumentalny – komunikacyjny: wprowadzenie uczniów w obszar pracy umysłowej, znaczenie fundamentalne tego wymiaru.
-Uczeń uczy się aktów komunikacji, nadawania, przetwarzania, czytać, pisać, mówić
-Ważne czytanie ze zrozumieniem
-Głośne czytanie przygotowuje do mowy w życiu publicznym
-Nauka pisania: podejście autonomiczne, nie można zamykać drogi ekspresji i zamknąć to w schemacie szkolnym- lekcji,
-poprawna artykulacja, dykcja
-ośmielanie dziecka
-kształtowanie umiejętności opowiadania
-kształtowanie umiejętności opowiadania
-wprowadzanie do referatów i dyskusji
1.2Wymiar historyczny – charakter płynny i konfliktowy, ponieważ tradycja jest zmienna:
Powiązany z powinnościami polonisty, wobec kultury i historii narodu, mający na celu wyrażanie przynależności do jakiejś wspólnoty.
- Nauczyciel wybiera, który element historii i tradycji ma uwypuklić- tu dwojaki charakter, można to odczytać jako akt agresji i narzucenie swoich racji lub ukazanie tych najważniejszych wartości, by pomóc uczniom w wyborze priorytetów.
Problemy związane z wymiarem historycznym:
- można, ze względu na czas, przybliżyć tylko wybrane biografię.
-problem czy kłaść bardziej nacisk na interpretacje i analizy czy na naukę historii
Punktowe nauczanie historii literatury: skupienie uwagi na lekturze niektórych dzieł historycznych i tego jak teraz funkcjonują w kulturze.
1.3 Wymiar filozoficzno - społeczny:
- poznawanie psychologii człowieka na podstawie literatury
-socjologia: życie jednostki wśród społeczeństwa
-filozofia
Rozwijanie tego wymiaru powoduje, że uczniowie kształtują swoją moralność, poznaje też normy moralne, to jak zachowywać się wśród innych.
1.4 Wymiar estetyczny czyli to jak uczniowie mają wartościować sztukę:
-Kształcenie analizy i interpretacji tekstów pod względem językowym, słuchowiska różne usprawniają to.
-Trzeba namawiać do wyrażania emocji, wzruszać, wywoływać różne emocje.
-Przygotowanie uczniów do przeżywania sztuki
-obojętność uczniów to też uczucie
-trzeba pamiętać o kreatywności przy tym wymiarze estetycznym, tu szansa dla nauczyciela na wykazanie się
Powyższe wymiary są częścią nierozerwalną, uzupełniającą się wzajemnie. Powiązane są pod względem sprawnościowym, motywacyjnym, wychowawczym i poznawczym. Podczas wyboru najważniejszego wymiaru trzeba pamiętać o wieku uczniów i do nich dostosować ten wymiar. Trzeba pamiętać, że to nauczyciel polskiego odpowiedzialny jest za rozwój duchowy uczniów.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plpies-bambi.htw.pl