aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Henryk Markiewicz
Główne problemy wiedzy o literaturze
Sposób istnienia i budowa dzieła literackiego
Zazwyczaj dzieło literackie traktowane było w sposób dualistyczny:
· Uzmysłowienie idei
· „utwór ducha ludzkiego” wyrażający myśli za pomocą słowa
Budowa dzieła literackiego.
Powszechna idea o organicznym bądź strukturalnym charakterze dzieła literackiego.
Dzieło literackie, czyli tekst to swoisty sekwencjonalny (jednoznacznie i nieodwracalnie uporządkowany) układ znaków językowych brzmieniowych lub napisowych oraz związanych z nimi schematów znaczeniowych wyrazów i zdań. Wytwory mowne istnieją nietrwale i ukazują nam dzieło literackie tylko w jednej z wielu możliwych jego realizacji. Wytwory napisowe istnieją trwale. Znaki językowe w obu odmianach są znakami umownymi. Ze znakami językowymi związane są określone schematy znaczeniowe (nie mogą być rozumiane tak samo przez wszystkich odbiorców). W utworach literackich wieloznaczność (niejasność znaczeniowa) i wieloznaczeniowość (wieloplanowość znaczeniowa) wypowiedzi jest częstsza i wyższa.
Funkcje schematów znaczeniowych w komunikacji językowej:
I. Funkcje zasadnicze
· Przedstawiająca – przekazuje informacje o cechach, stanach i czynnościach przedmiotów zewnętrznych wobec podmiotu wypowiedzi, a także o samym podmiocie (f. autoprezentacyjna)
· Wolicjonalna – przekazuje postulatu i życzenia podmiotu wypowiedzi; jej odmiana to f. pytająca
II. Funkcje uboczne
· Kontaktywna – nawiązuje i podtrzymuje kontakt podmiotu z odbiorcą wypowiedzi
· Metajęzykowa – objaśnia znaczenia składników wypowiedzi
III. Funkcje towarzyszące
· Emotywna – wyraża postawę uczuciową podmiotu wobec zawartości wypowiedzi
· Wyróżniająca – stałe cechy osobowości podmiotu (wiek, płeć) ujawniane przez styl wypowiedzi
· Autoteliczna (poetycka) – kieruje uwagę na jakość i układ znaków językowych
W tekście literackim wyróżnić można płaszczyznę znaków językowych i płaszczyznę znaczeniową wyrazów i zdań. Mamy również do czynienia z tworami takimi jak: postać literacka, fabuła, idea, które nie należą do żadnej z tych płaszczyzn, gdyż kształtują się w zależności od odbiorcy àwyższe układy znaczeniowe.
Sfera wyższych układów znaczeniowych:
I. Poszczególne „ujęcia” przedmiotów przedstawionych, stanowiące drobne, wyodrębnione całości:
· Bezpośrednio dane cechy zewnętrzne i wewnętrzne
· Stany i wypowiedzi zewnętrzne i wewnętrzne
· Związki logiczne między przedmiotami
· Ujęcia mieszane
II Cechy charakteryzujące fabułę:
· Jej stosunek do prawdopodobieństwa życiowego
· Sposób motywacji zdarzeń i stopień ich przewidywalności
· Ich jedno- lub wielowątkowość
· Więź kompozycyjna
· Dobór i uszeregowanie typowych funkcji fabułotwórczych i ich dystrybucja między postacie utworu
· Ciągłość lub przerywalność narracji
· Przewaga sekwencji dynamicznych lub statycznych
· Tożsamość bądź zmienność miejsca fabuły
· Stosunek porządku czasowego wydarzeń przedstawionych do porządku czasowego narracji
II O konstrukcji postaci literackiej decydują:
· Stosunek do prawdopodobieństwa życiowego
· Koncepcja osobowości
· Motywacja cech charakteru i sposobu postępowania
· Sposób przedstawienia przeżyć wewnętrznych
· Statyka lub zmienność osobowości
III Świat przedstawiony w dziele literackim charakteryzują:
· Stopień i kierunek transformacji w stosunku do naturalnego odbioru świata
· Wymiary czasowe i przestrzenne, pojemność zdarzeniowa i postaciowa
· Statyczność bądź dynamiczność
· Obecny w nim porządek filozoficzny
Składniki sfery wyższych układów znaczeniowych tworzą tzw. Rzeczywistość przedstawioną w dziele literackim.
...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plpies-bambi.htw.pl