aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
McLuhan - "Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka"
I Środek przekazu sam jest przekazem:
· oznacza to, że "jednostkowe i społeczne konsekwencje działania każdego środka przekazu, czyli któregoś z >przedłużeń< nas samych, wynikają z nowych proposrcji wprowadzonych w nasze życie przez każdą z nowych odmian techniki":
- w wyniku automatyzacji powstały nowe wzorce układów międzyludzkich, które doprowadziły np. do likwidacji miejsc pracy
- jednocześnie automatyzacja wyparła mechanizację, co zwiększyło zaangażowanie w owe układy i w pracę przez stworzenie nowych ról
· przykład światła elektrycznego:
- samo światło jest czystą informacją, staje się jednak przekazem, gdy przybiera formę np. neonu reklamowego ("treścią" dowolnego środka przekazu jest zawsze inny środek przekazu)
- "Można utrzymywać, że sytuacje te są w pewnym sensie >treścią< światła elektrycznego, jako że nie mogłyby się bez niego wydarzyć"
- treścią pisma jest mowa, słowo pisane - druku, druk - telegrafu, mowy - bieżący proces myślowy
· "przekazem" dowolnego środka przekazu lub techniki jest "zmiana skali, tempa lub wzorca, jaką ten środek wprowadza w ludzkie życie" (koleja przyspieszyła i zwiększyła skalę wcześniejszych funkcji)
· Shakespeare:
- McLuhan dokonał zbrodni na Williamie - odnalazł w dramacie "Romeo i Julia" tv, moc środków przekazu, zależność sterowania życia społecznego i politycznego od zdolności przewidywania skutków innowacji, świadomość działania mediów
· McLuhan nie zgadza się z tezą, że środki przekazu same w sobie (jako wytwory techniki) nie są dobre ani złe, a ich wartościowanie zależne jest od sposobu użytkowania - technika może jedynie dodać siebie do tego, czym już jesteśmy
· ekonomia klasyczna nie potrafi poradzić sobie z wytłumaczeniem procesu zmian lub rozwoju - wynika to z paradoksu mechanizacji:
- sama w sobie jest ona przyczyną maksymalnego rozwoju i zmian
- jej zasada wyklucza zrozumienie zmian czy możliwość rozwoju
· "Zamiast zastanawiać się, co było pierwsze, jajko czy kura, nagle zaczęliśmy odnosić wrażenie, że kura była pomysłem jajka na otrzymanie większej liczby jajek"
· narodziny filmu wobec mechanizacji:
- film jako obraz pofragmentowanej i sekwencyjnej mechanizacji
- przeniósł nas ze świata sekwencji i związków do świata twórczych konfiguracji i struktur
- przekazem środka przekazu, jakim jest film stało się przejście od związków linearnych do konfiguracji ("Jeśli coś działa, to znaczy, że jest przestarzałe")
· przykład kubizmu:
- jest dowodem na istnienie przekazu środków przekazu
- następstwo zjawisk ustępuje miejsca ich jednoczesności
· Napoleon: "Trzy nieprzychylne gazety są groźniejsze niż tysiąc bagnetów"
· Arnold Toynbee - koncepcja "eteryzacji":
- dotyczy transformacyjnego oddziaływania mediów
- zasada postępującego upraszczania i wzrostu skuteczności w wypadku każdej struktury lub techniki
- w oddziaływaniu mediów i techniki na społeczeństwo liczy się odpowiedź jego opinii ("punkt widzenia")
· badania Williama Schramma:
- dotyczą społeczeństwa, w którym dana forma ludzkiej ekspresji technicznej jeszcze nie występuje
- badania wpływu tv na życie dzieci
· teoria równowagi - to, co dobre dla człowieka jest przez niego łatwo przyswajalne
· "człowiek nie jest wolny, jeśli nie widzi, dokąd zmierza - i to nawet wtedy, kiedy ma ma broń, któa może mu pomóc dotrzeć do celu" - konieczność osiągnięcia równowagi między oddziaływaniem technik komunikacji a zdolnością jednostki do reagowania na nie
· siła kształtująca środki przekazu to one same
II Gorące i zimne środki przekazu:
· gorący środek to np. radio, film - to taki środek, który przedłuża pojedynczy zmysł z "wysoką rozdzielczością" (stan silnego nasycenia danymi); nie pozostawia odbiorcy wiele do uzupełniania i w konsekwencji wywołuje niskie zaangażowanie:
- alfabet fonetyczny (doprowadzony do wysokiego stopnia abstrakcyjnej intensywności) stał się typografią; za jego pomocą można poziomo ujednolicić przestrzeń
· zimny środek przekazu to np. telefon, telewizja, mowa; zmusza odbiorcę do zaangażowania się w przekaz i uzupełniania informacji:
- znak hieroglificzny lub ideogram
· formy gorące wyłączają, a zimne włączają - intensywność lub wysoka rozdzielczość rodzi specjalizację i fragmentaryzację:
- Freudowski "cenzor" jest niezbędnym warunkiem uczenia się - "Gdybyśmy w pełni i bezpośrednio odbierali każdy bodziec docierający do różnych struktur naszej świadomości, szybko przemienilibyśmy w znerwicowane ludzkie wraki, wykazując opóźnioną reakcję lub wpadając w panikę" - cenzor chroni nasz centralny system wartości oraz wewnętrzny system nerwowy przez ochładzanie natłoku informacji
· nie ma medium, które mogłoby istnieć i oddziaływać samodzielnie
· skutki pojawienia się elektrotechniki:
- niepokój
- przeciwstawienie się
- znużenie, wyczerpanie
· kraje zacofane są chłodne, a my gorący; epoka mechanizacji była gorąca, a obecna epoka tv jest chłodna
· różnica między działaniem medium gorącego a zimnego:
- transmisja koncertu symfonicznego a transmisja jego próby
III Telewizja - nieśmiały olbrzym:
· kamera Mackwortha:
- zakładana dzieciom na głowę podczas oglądania tv pokazała, że ich oczy nie podążają za akcją, a za reakcją (oczy dzieci rzadko odrywają się od twarzy aktora)
· tv:
- preferuje przebieg czegoś od produktu
- dostosowuje się do tego, co się dzieje
· nieśmiały olbrzym:
- określenie Edith Efron: medium to nadaje się do przedstawienia palących problemów i wyraziście określonych kontrowersyjnych tematów
- rigor mortis
- nie pełni funkcji tła, wciąga odbiorcę
· tv:
- różni się zasadniczo od filmu i fotografii, pomimo, że mają podobną formę
- to widz jest ekranem ("Szarża Świetlnej Brygady" - James Joyce - atak tv na podświadome skojarzenia widza)
- obraz telewizyjny niesie stosunkowo mało informacji
- nie jest statyczny
[ Pobierz całość w formacie PDF ]zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plpies-bambi.htw.pl