aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
METODA CAROLE SUTTON
Opracowana została w W. Brytanii w latach 80.przez psychologa Carola Sutton. Jest to 8-tygodniowy program szkoleniowy dla rodziców nt. "Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci".
Wymaga on pracy nie tylko od dziecka, ale też głównie od rodziców. odzina pracuje w tym programie nad jednym wybranym zachowaniem, konkretnymi bardzo jasno określonym – aby go zmienić. Polega na wypełnianiu przez 8 tygodni kart wybranego zachowania i realizowaniu rad wg 8 książeczek. Dotyczą one:
1. obserwacji trudnego zachowania
2. co poprzedza i co następuje po trudnym zachowaniu
3. co robić, gdy pojawi się trudne zachowanie
4. nagrody i kary
5. kłopoty ze snem
6. co wywołuje trudne zachowania
7. szersze zastosowanie metody
8. jak utrwalić pozytywne zmiany w zachowaniu dziecka.
Program Carole Sutton „Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci"?
1. Adresat oddziaływań:
Rodzice i wychowawcy dzieci w wieku przedszkolnym.
2. Cele programu:
Cel główny: Zapoznanie rodziców z metodą zachęcania dzieci do lepszego zachowania.
3. Podstawy teoretyczne:
Psychologia behawioralna:
o Jakie założenia co do natury człowieka przyjmuje?
o Dzięki czemu rozwija się człowiek?
o Kim jest wychowawca, jaka jest jego rola?
o Jakie mogą być skutki stosowania założeń behawioryzmu w wychowaniu?
4. Przebieg oddziaływań:
A) Definiowanie i obserwacja zachowania
§ KROK 1: Definiowane zachowania:
Co takiego twoje dziecko robi i mówi, że nazywasz to nieposłuszeństwem?
§ KROK 2: Obserwacja zachowania:
Rejestrowanie w kolejnych dniach tygodnia wszystkich przejawów posłuszeństwa i nieposłuszeństwa.
Które z trudnych zachowań dzieci w wieku przedszkolnym, mogą być skutkiem braku umiejętności stawiania i egzekwowania wymagań?
Co dobrego dla dziecka i rodziców może przynieść zdefiniowanie pożądanego i niepożądanego zachowania?
Co dobrego dla dziecka i rodziców rnoże wyniknąć z obserwacji i rejestrowania wszystkich wybranych do zmiany zachowań negatywnych i odpowiadających im zachowań pozytywnych?
B) Mechanizm utrwalania się zachowań
§ KROK 3:
§ A- wydarzenia poprzedzające dane zachowanie
§ B- zachowanie - to co dziecko robi i mówi
§ C- konsekwencje, to co dzieje się bezpośrednio po
zachowaniu dziecka
Przykład:
A - Ania je śniadanie
B - Dziewczynka ciągle wstaje od stołu
C - Mama biega za nią z miską płatków i karmi ją łyżeczką
C) Zasady warunkowania - czyli konsekwencje
§ Zachowanie pożądane + wzmocnienie (nagroda) =
więcej zachowań pożądane pożądanych
§ Zachowanie pożądane+ brak wzmocnienia
(wygaszanie)= mniej zachowań pożądanych
§ Zachowanie niepożądane + wzmocnienie (nagroda) =
więcej zachowań niepożądanych
§ Zachowanie niepożądane + brak wzmocnienia
(wygaszanie) = mniej zachowań niepożądanych
D) Zmiana reakcji rodziców
§ KROK 4: Zmiana reagowania:
§ Zwracanie uwagi na pozytywne zachowania
wzmacnianie tych zachowań
§ Ignorowanie złego zachowania lub zwracanie na
nie jak najmniejszej uwagi
E) Wzmacnianie pozytywnych zachowań
Aby dziecko mogło uczyć się być „dobre" musi wiedzieć:
§ Co ma robić?
§ Jak to robić?
§ Kiedy ma to robić? Dzieci uczą się najszybciej, kiedy
dostają jasne i proste polecenia i są chwalone za to, że je
wypełniają.
§ Chwalenie dziecka za każdym razem, gdy stawiany jest
znaczek w rubryce zachowania pozytywne
§ Precyzyjna informacja o tym, za jakie konkretne
zachowanie dziecko jest chwalone, np. „Olu, zrobiłaś
to, o co cię prosiłam. Jestem z ciebie bardzo zadowolona”
§ Jeśli zachowanie powtarza się wielokrotnie pochwale może
towarzyszyć jeszcze inna drobna nagroda.
§ Jeśli nie ma żadnych pozytywnych zachowań należy
znaleźć codziennie trzy powody, aby pochwalić dziecko.
F) Wzbogacanie wiedzy o nagrodach
Doświadczenie uczy, że nagrody społeczne są ważniejsze niż rzeczy.
Nagrody społeczne to np.:
§ uwaga,
§ uśmiech,
§ chwalenie dziecka za konkretne zachowanie,
§ zachęta,
§ pozytywne oceny „bardzo dobrze", „wspaniale"
Co jeszcze może być nagrodą społeczną?
Nagrody konkretne to zdarzenia i rzeczy, np.:
§ książeczki, komiksy,
§ słodycze, ciastka,
§ wycieczki,
§ mazaki, znaczki, drobne monety,
§ lody,
§ małe zabawki
O czym trzeba pamiętać stosując nagrody?
§ Dostosowanie nagród do upodobań dziecka
§ Nagradzanie natychmiast po wystąpieniu zachowania,
które chcemy wzmocnić
§ Pomocne bywa włączenie dzieci do oceny ich postępów.
Daje to dziecku poczucie, że może samo kontrolować
swoje zachowanie i zachęca je do samokontroli.
G) Ignorowanie złego zachowania lub zwracanie na nie jak najmniejszej uwagi
§ Nie zwracanie uwagi na złe zachowanie tak długo jak
długo jest to możliwe
§ Pozostawianie dziecka, o ile to możliwe, bez publiczności
wtedy gdy krzyczy, ma napady złości
§ Pokazanie dziecku, że traktujemy serio, to co mówimy np.
można stanąć obok dziecka i powtórzyć polecenie –
głośno, ale bez krzyku i zdecydowanie.
§ Dbanie o zgodność przekazu werbalnego i niewerbalnego
§ Chwalenie, natychmiast po zaprzestaniu złego zachowania
H) Odesłanie- metoda ignorowania trudnych zachowań dzieci
Jedną z najcenni...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plpies-bambi.htw.pl