Photo Rating Website
Strona początkowa Mateusz, Nowakowski, Bóg, Nauka
METODA CAROLA SUTTON, Dysleksja

aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa [ Pobierz całość w formacie PDF ]

 

METODA CAROLE SUTTON

 

 

 

Opracowana została w W. Brytanii w latach 80.przez psychologa Carola Sutton. Jest to 8-tygodniowy program szkoleniowy dla rodziców nt. "Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci".

Wymaga on pracy nie tylko od dziecka, ale też głównie od rodziców. odzina pracuje w tym programie nad jednym wybranym zachowaniem, konkretnymi bardzo jasno określonym – aby go zmienić. Polega na wypełnianiu przez 8 tygodni kart wybranego zachowania i realizowaniu rad wg 8 książeczek. Dotyczą one:

1.     obserwacji trudnego zachowania

2.     co poprzedza i co następuje po trudnym zachowaniu

3.     co robić, gdy pojawi się trudne zachowanie

4.     nagrody i kary

5.     kłopoty ze snem

6.     co wywołuje trudne zachowania

7.     szersze zastosowanie metody

8.     jak utrwalić pozytywne zmiany w zachowaniu dziecka.

 

 

Program Carole Sutton „Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci"?

1.     Adresat oddziaływań:
Rodzice i wychowawcy dzieci w wieku przedszkolnym.

2.     Cele programu:
Cel główny: Zapoznanie rodziców z metodą zachęcania dzieci do lepszego zachowania.

3.     Podstawy teoretyczne:
Psychologia behawioralna:

o                                 Jakie założenia co do natury człowieka przyjmuje?

o                                 Dzięki czemu rozwija się człowiek?

o                                 Kim jest wychowawca, jaka jest jego rola?

o                                 Jakie mogą być skutki stosowania założeń behawioryzmu w wychowaniu?

 

4.     Przebieg oddziaływań:

A) Definiowanie i obserwacja zachowania

§                                                           KROK 1: Definiowane zachowania:
Co takiego twoje dziecko robi i mówi, że nazywasz to nieposłuszeństwem?

§                                                           KROK 2: Obserwacja zachowania:
Rejestrowanie w kolejnych dniach tygodnia wszystkich przejawów posłuszeństwa i nieposłuszeństwa.
Które z trudnych zachowań dzieci w wieku przedszkolnym, mogą być skutkiem braku umiejętności stawiania i egzekwowania wymagań?
Co dobrego dla dziecka i rodziców może przynieść zdefiniowanie pożądanego i niepożądanego zachowania?
Co dobrego dla dziecka i rodziców rnoże wyniknąć z obserwacji i rejestrowania wszystkich wybranych do zmiany zachowań negatywnych i odpowiadających im zachowań pozytywnych?

 

B) Mechanizm utrwalania się zachowań

§                                                           KROK 3:

§                                                                                   A- wydarzenia poprzedzające dane zachowanie

§                                                                                   B- zachowanie - to co dziecko robi i mówi

§                                                                                   C- konsekwencje, to co dzieje się bezpośrednio po

                              zachowaniu dziecka
 

Przykład:
A - Ania je śniadanie
B - Dziewczynka ciągle wstaje od stołu
C - Mama biega za nią z miską płatków i karmi ją łyżeczką

 

C) Zasady warunkowania - czyli konsekwencje

§                                                           Zachowanie pożądane + wzmocnienie (nagroda) =

                      więcej zachowań pożądane pożądanych

§                                                           Zachowanie pożądane+ brak wzmocnienia

                     (wygaszanie)= mniej zachowań pożądanych

§                                                           Zachowanie niepożądane + wzmocnienie (nagroda) =

                      więcej zachowań niepożądanych

§                                                           Zachowanie niepożądane + brak wzmocnienia

                      (wygaszanie) = mniej zachowań niepożądanych

 

D) Zmiana reakcji rodziców

§                                                           KROK 4: Zmiana reagowania:

§                                                                                   Zwracanie uwagi na pozytywne zachowania

                             wzmacnianie tych zachowań

§                                                                                   Ignorowanie złego zachowania lub zwracanie na

                              nie jak najmniejszej uwagi

 

E) Wzmacnianie pozytywnych zachowań
Aby dziecko mogło uczyć się być „dobre" musi wiedzieć:

§                                                           Co ma robić?

§                                                           Jak to robić?

§                                                           Kiedy ma to robić? Dzieci uczą się najszybciej, kiedy

                     dostają jasne i proste polecenia i są chwalone za to, że je

                     wypełniają.

§                                                           Chwalenie dziecka za każdym razem, gdy stawiany jest

                      znaczek w rubryce zachowania pozytywne

§                                                           Precyzyjna informacja o tym, za jakie konkretne

                      zachowanie dziecko jest chwalone, np. „Olu, zrobiłaś

                      to, o co cię prosiłam. Jestem z ciebie bardzo zadowolona”

§                                                           Jeśli zachowanie powtarza się wielokrotnie pochwale może

                     towarzyszyć jeszcze inna drobna nagroda.

§                                                           Jeśli nie ma żadnych pozytywnych zachowań należy

                     znaleźć codziennie trzy powody, aby pochwalić dziecko.

 

F) Wzbogacanie wiedzy o nagrodach
Doświadczenie uczy, że nagrody społeczne są ważniejsze niż rzeczy.
Nagrody społeczne to np.:

§                                                           uwaga,

§                                                           uśmiech,

§                                                           chwalenie dziecka za konkretne zachowanie,

§                                                           zachęta,

§                                                           pozytywne oceny „bardzo dobrze", „wspaniale"

Co jeszcze może być nagrodą społeczną?
Nagrody konkretne to zdarzenia i rzeczy, np.:

§                                                           książeczki, komiksy,

§                                                           słodycze, ciastka,

§                                                           wycieczki,

§                                                           mazaki, znaczki, drobne monety,

§                                                           lody,

§                                                           małe zabawki

O czym trzeba pamiętać stosując nagrody?

§                                                           Dostosowanie nagród do upodobań dziecka

§                                                           Nagradzanie natychmiast po wystąpieniu zachowania,

                     które chcemy wzmocnić

§                                                           Pomocne bywa włączenie dzieci do oceny ich postępów.

                     Daje to dziecku poczucie, że może samo kontrolować

                     swoje zachowanie i zachęca je do samokontroli.

 

G) Ignorowanie złego zachowania lub zwracanie na nie jak najmniejszej uwagi

§                                                           Nie zwracanie uwagi na złe zachowanie tak długo jak

                     długo jest to możliwe

§                                                           Pozostawianie dziecka, o ile to możliwe, bez publiczności

                    wtedy gdy krzyczy, ma napady złości

§                                                           Pokazanie dziecku, że traktujemy serio, to co mówimy np.

                      można stanąć obok dziecka i powtórzyć polecenie –

                     głośno, ale bez krzyku i zdecydowanie.

§                                                           Dbanie o zgodność przekazu werbalnego i niewerbalnego

§                                                           Chwalenie, natychmiast po zaprzestaniu złego zachowania

H) Odesłanie- metoda ignorowania trudnych zachowań dzieci
Jedną z najcenni...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • pies-bambi.htw.pl
  • Odnośniki
    Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.
    Marzena Mieszkowicz - Metoda ośrodków pracy, pedagogika, Pedagogika(1), Pedagogika specjalna, Artykuły
    Metoda 18 struktur wyrazowych w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu Zeszyt ćwiczeń Struktura 3, Inne
    Metoda diagnostyczna i terapeutyczna David, MEDYCYNA O, Ortopedia(1), Ortopedia
    Metoda osiemnastu struktur wyrazowych w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Struktura 5, Nauka
    Metoda 5 WHY - Zbigniew Huber, Zarządzanie i Inżynieria Produkcji - studia, Zarządzanie
    Metoda ustawiania rodziny - systemowa terapia Berta Hellingera, Szkoła podstawowa pomoce edukacyjne, scenariusze zajęć psychologia
    Metoda bezpośrednia i pośrednia Cash Flow, Studia - materiały, semestr 7, Zarządzanie, Marketing, Ekonomia, Finanse itp
    Metoda kinesiotapingu i jej zastosowanie w leczeniu zaburzeń narządu żucia. H. Chmielewska, fizjoterapia, metody, taping
    Metoda kinesiotaping i jej zastosowanie w wybranych przypadkach ortopedycznych. Ewa Jaraczewska, fizjo, KTA (fizjolub)
    metoda 3 kroków- Agata dostaje z WF, szkoła specjalna z niepełnosprawnością umysłową
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • exopolandff.htw.pl
  • Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.

    Designed By Royalty-Free.Org