aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MYGA MARCIN Gr B1 PRACA Z DYDAKTYKI
PROGRAM NAUCZANIA DLA
II KLASY GIMNAZJUM GEOGRAFIA I SEMESTR
RACIBÓRZ 2002
WSTĘP
Autorem poniższego programu jest Marcin Myga. Student pierwszego roku Pedagogiki Resocjalizacyjnej z Wychowaniem Fizycznym w Raciborzu.
Program przeznaczony jest dla II klasy gimnazjum z geografii. Zawiera materiał obejmujący pierwszy semestr. Na realizację programu przewiduję się 1 h tygodniowo. Co w sumie daje nam 20 godzin.
CELE KSZTAŁCENIA
Cele edukacyjne:
- budzenie zainteresowania szeroko rozumianą przestrzenią geograficzną (własnym regionem, terytorium Polski, Europy, świata)
- przygotowanie do swobodnego poruszania się w tej przestrzeni.
Cele wychowawcze:
Głównym celem jest kształtowanie w uczniach poszanowania innych narodów, systemów wartości i sposobów życia oraz uświadomienie wartości jaką jest własny region, kraj i ich dziedzictwo kulturowe. Należy również w uczniach kształtować poczucie odpowiedzialności za swoje środowisko życia, gotowości uczestniczenia w rozwiązywaniu problemów swojej społeczności.
Cele poznawcze:
Uczeń przyswaja wiadomości dotyczące położenia geograficznego Eurazji oraz utrwala umiejętność opisywania położenia geograficznego.
Uczeń przyswaja wiadomości dotyczące położenia i ukształtowania poziomego i pionowego Azji. Kształci umiejętności niezbędne do percepcji materiału z geograficznych źródeł informacji oraz do przedstawiania efektów swej pracy w różnorodnych formach ekspresji.
Uczeń zaznajamia się z wiadomościami dotyczącymi: klimatu, roślinności, gleb, problemów hydrologicznych i ludnościowych. Nabiera wprawy w przedstawianiu efektów swej pracy w formie wypowiedzi słownej, pisemnej i graficznej. Uczy się rozwiązywania problemów drogą rozumowania dedukcyjnego i redukcyjnego jak również rozwija „geograficzne” myślenie.
Uczeń na podstawie podręcznika, tabel statystycznych i map w atlasie przyswaja informacje, dotyczące klasyfikacji państw Azji ze względu na różnorodne kryteria.
Uczeń na przykładzie państw:
- Chin (najludniejsze państwo świata),
- Japonii (druga potęga gospodarcza świata),
- Indii (drugie pod względem liczby ludności państwo), zapoznaje się z problematyką gospodarczą, demograficzną i społeczno – ekonomiczną tych państw. Rozwija umiejętności niezbędne do percypowania materiału ze źródeł informacji, odnoszących się do rozpatrywanej tematyki. Stosuje w toku rozwiązywania zadań rozumowanie dedukcyjne i redukcyjne. Kształtuje poszanowanie dla innych narodów, systemów wartości i sposobów życia.Przyswaja wiadomości dotyczącej „całościowej” problematyki gospodarczej, społecznej i politycznej krajów Azji. Zapoznaje się z terminologią niezbędną do percepcji rozpatrywanych treści.
Temat: Treści nauczania.
Lp
Treści nauczania
Osiągnięcia ucznia
Uwagi
Wie
Umie
Potrafi
1
Lekcja organizacyjna
2
Eurazja
Jaka treść kryje się za terminem „Eurazja”. Jalie oceany oblewają Eurazję.
Opisać położenie geograficzne Eurazji.
Wskazać na mapie umowną granicę między Europą a Azją.
Azja
3
Położenie i ukształtowanie poziome
Jak nazywają się i jakie jest rozmieszczenie większych półwyspów i wysp azjatyckich oraz akwenów otaczających ten kontynent
Określać współrzędne geograficzne punktów na mapie.
Opisać położenie geograficzne Azji oraz scharakteryzować jej linię brzegową. Wskazać punkty skrajne kontynentu.
4
Ukształtowanie pionowe
Jak nazywają się i jakie jest rozmieszczenie głównych krain geograficznych kontynentu.
Wyjaśnić termin „deniwelacja”
Scharakteryzować ukształtowanie pionowe Azji na podstawie mapy hipsometrycznej i geologicznej. Wskazać punkty skrajne kontynentu.
5
Klimat, roślinność i gleby
O strefowości klimatyczno – roślinno – glebowej Azji. Wie jakie są przyczyny wielkich kontrastów klimatycznych.
Podać strefy, na których rozciąga się Azja.
Podać wpływ monsunów na zróżnicowanie klimatyczne.
Sprawnie czytać diagramy klimatyczne oraz posługiwać się mapami tematycznymi.
6
Sieć wodna
Jakie są przyczyny dużych wahań przepływów na rzekach Azji. Wie jak nazywają się i jak są rozmieszczone większe rzeki i jeziora.
Podać przykłady degradacji wód rzecznych i jezior.
Sprawdzić na mapach sumy opadów atmosferycznych i ukształtowanie powierzchni.
Wykazać związki, jakie zachodzą między ukształtowaniem powierzchni i klimatem a siecią wodną.
7
Ludność
Uczeń wie, że Azja jest najludniejszym kontynentem świata o szybko zwiększającej się liczbie ludności. Wie o wielkim zróżnicowaniu rasowym, językowym i religijnym tego kontynentu.
Uzasadnić przyczyny wielkiego zróżnicowania gęstości zaludnienia.
Sprawnie posługiwać się mapami demograficznymi.
8
Powtórzenie wiadomości.
9
Sprawdzian wiadomości z wiedzy ogólnej o Azji.
10
Przegląd państw na mapie politycznej.
Zna większość państw azjatyckich.
Dokonać klasyfikacji niektórych państw Azji ze względu na wielkość ich obszaru, liczbę ludności, jej skład rasowy, etniczny i religijny oraz poziom rozwoju gospodarczego.
Wymienić państwa Azji. Sprawnie posługiwać się mapami tematycznymi oraz samodzielnie rozwiązywać zadania zamieszczone w podręczniku.
...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plpies-bambi.htw.pl