aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
1. Typy badań naukowych stosowanych w pedagogice (wg Pilcha)
1. Ze względu na cel badań – ich zadaniem jest zbadanie warunków niezbędnych do realizacji badania:
a. badania teoretyczne – to wszelkie poznanie zmierzające do gromadzenia wiedzy teoretycznej, dostarcza drobnego elementu budującego teorię danej dyscypliny
b. badania weryfikacyjne – to próba sprawdzenia skutków zastosowanych rozwiązań, a także poszukiwanie cech, właściwości zdarzeń i procesów
c. badania diagnostyczne – diagnoza określonego stanu rzeczy lub zdarzenia
2. Ze względu na organizowanie przebiegu badań – organizowane przez zespoły, częstą praktyką jest powtórzenie badań w celu obserwacji zmian:
a. badania zespołowe – prowadzone w dużych zespołach rozproszonych po różnych instytucjach
b. badania terenowe – mają mniejszy i ściśle określony zasięg terenowy, ich przebieg jest zaprogramowany i ściśle kontrolowany
c. badania powtarzalne (tzw. panelowe) – służą badaniom zmiany jakiejś cechy pod wpływem celowo wprowadzonego czynnika do badanego układu lub pod wpływem naturalnego wpływu czasu i naturalnych okoliczności
3. Ze względu na przedmiot naukowego poznania – źródłem tego rozróżnienia jest istnienie w logice dwóch rodzajów pytań: pytań rozstrzygnięć, które rozpoczynają się od partykuły „czy” i wymagają tylko odpowiedzi „tak” lub „nie” oraz pytań dopełnień, które zaczynają się najczęściej od wyrazu „jak” i dają wiele różnych odpowiedzi:
a. badania opisowe – badają pojedyncze zjawiska, indywidualne zdarzenia, których wyjaśnienie jest jednoznaczne i oczywiste np. sondażowe, badania statystyczne zbiorowości
b. badania wyjaśniające – szukają związku między cechami, zmiennymi
4. Ze względu na procedurę badawczą:
a. badania instytucji – analiza dokumentów, wywiad
b. badanie zbiorowości – ankieta
c. badanie zjawisk i procesów – sondaże ankietowe, techniki statystyczne
2. Etapy procesu badawczego (wg Pilcha)
1. określenie przedmiotu i celu badań
2. sformułowanie zagadnienia, czyli problemu badawczego
3. sformułowanie hipotez
4. wybór terenu badań i dobór próby badawczej
5. dobór metod i technik badawczych
6. badania pilotażowe
7. opracowanie ostatecznej wersji zagadnienia, hipotez roboczych i narzędzi badawczych
8. przeprowadzenie badań właściwych
9. uporządkowanie materiałów badawczych i ich analiza
10. sprawdzenie hipotez
11. opracowanie wyników badań (statystyka)
12. opracowanie teoretyczne – podsumowanie
3. Kryteria poprawności problemu badawczego
Warunki jakie musi spełniać problem badawczy, aby był prawidłowo sformułowany:
1. problem badawczy musi być wyrażony w postaci pytania
2. problem badawczy musi być rozstrzygalny empirycznie
3. z problemu badawczego muszą wynikać określone hipotezy, które będzie można poddać naukowej weryfikacji
4. problem musi mieć znaczenie dla praktyki społecznej, pedagogicznej
5. problem badawczy musi być sformułowany jasno i jednoznacznie
4. Podać definicje metody, techniki i narzędzia badawczego.
Metoda – to zespół teoretycznie uzasadnionych zabiegów koncepcyjnych i instrumentalnych obejmujących całość postępowania badania i prowadzący do rozwiązywania określonego problemu naukowego.
Technika badań – to czynność praktyczna, pozwalająca na uzyskanie optymalnych, sprawdzalnych informacji.
Narzędzie badawcze – jest to przedmiot za pomocą którego realizuje się daną technikę zbierania materiału badawczego np. ankieta będzie techniką, a kwestionariusz ankiety będzie narzędziem.
5. Metody i techniki badań (opisać jedną metodę i technikę w niej stosowaną)
l
sondaż diagnostyczny – technika ankiety albo wywiadull
metoda socjometryczna ll
obserwacjal1
Sondaż diagnostyczny:
Badania sondażowe obejmują wszelkiego typu zjawiska społeczne, stany świadomości społecznej, opini i poglądów określonych zbiorowości i narastania zjawisk.
Techniki stosowane:
- ankieta
- wywiad
- rozmowa
Metoda sondażu może okazać się pomocna w rozwiązywaniu problemów, w których badanie jest utrudnione lub wręcz niemożliwe przy użyciu innych metod.
Ankieta:
Jest techniką gromadzenia informacji polegającą na wypełnianiu najczęściej samodzielnie przez badanego specjalnych kwestionariuszy w obecności lub częściej nieobecności ankietera. Badania techniką ankietową można przeprowadzić na dowolnej liczbie osób.
Wady:
- trudności w zrozumieniu pytań i formułowaniu odpowiedzi
- mała możliwość stymulacji motywacji do wypełniania
- wiarygodność informacji zawartych w ankiecie
Procedura przebiegu badania ankietowego:
- rozdanie badanym kwestionariuszy ankiet
- udzielenie wstępnych wyjaśnień
- omówienie celu badania
- omówienie sposobu wypełniania ankiety
- zebranie wypełnionych ankiet
Obserwacja (wg Pilcha) – jest czynnością badawczą polegającą na gromadzeniu danych drogą postrzeżeń
Rodzaje obserwacji:
- ze wzglądu na treść:
* całościowa (całe zachowanie jednostki)
* częściowa (wycinkowa)
- ze względu na liczbę obserwowanych osób:
* jednostkowa
* zbiorowa (grupowa)
- ze względu na postawę badacza:
* uczestnicząca (bezpośrednia - Łobocki) – gdy badacz stanie się uczestnikiem badanej zbiorowości i jest przez nią akceptowany
* nieuczestnicząca (pośrednia) – polega na obserwowaniu danego zjawiska przez badacza, który występuje poza grupą
- ze wzglądu na czas prowadzonej obserwacji:
* ciągła (systematyczna) – ma ściśle określony cel
* nieciągła (dorywcza) – występują regularne przerwy
- ze względu na aktywność obserwatora
* czynna
* bierna
- ze wzglądu na uszczegółowienie obserwacji:
* zaprogramowana – do obserwowanego zjawiska podchodzi się wybiórczo
* swobodna – nie wyodrębnia się żadnych kategorii zachowań, przedmiot traktuje się elastycznie
Cechy poprawnej obserwacji:
- celowa (co chcemy obserwować)
- planowa (prowadzona w sposób zorganizowany)
- obiektywna (rejestrujemy tylko przedmiot badań)
- selektywna (uwzględnianie tylko istotnych cech zjawiska badanego)
- dokładne (wierna – zjawiska obserwowane nie mogą ulegać zniekształceniu)
Metoda socjometryczna (Moreno) – ma na celu analizowanie stosunków międzyludzkich w niewielkich zbiorowościach społecznych.
Narzędzie: test socjometryczny
Badania socjometryczne prowadzi się w celu:
- zachodzących w grupie stosunków sympatii i antypatii
- umożliwia rozpoznanie jednostek o wyjątkowej atrakcyjności dla grupy lub odrzucenia przez grupę
4 techniki:
1. klasyczna technika Moreno – wszystkim w grupie zadaje się kilka pytań dotyczących różnych rodzajów stosunków społecznych, aby osoba badana dokonała wyboru spośród całej grupy z kim najbardziej chciałby wejść w kontakt a z kim nie
2. zgadnij kto – dostarcza informacji o tym, jak oceniają się wzajemnie poszczególne osoby w grupie, i na ile ocena badacza odbiega od grupy
3. plebiscyt życzliwości i niechęci (ocenianie każdej osoby w grupie wg 5-stopniowej skali):
- bardzo lubię(++)
- lubię (+)
- jest mi obojętny (0)
- raczej nie lubię (-)
- nie lubię (--)
4. technika szeregowania rangowego – każdy z badanych ma za zadanie uszeregować wszystkie osoby z grupy kolejno według stopnia pewnej właściwości, wskazuje jego rangę w określonej zbiorowości
[ Pobierz całość w formacie PDF ]zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plpies-bambi.htw.pl