Photo Rating Website
Strona początkowa Mateusz, Nowakowski, Bóg, Nauka
Maria Ossowska - Ethos rycerski i jego odmiany - opracowanie, STUDIA, Antropologia kulturowa

aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa [ Pobierz całość w formacie PDF ]

Maria Ossowska, „Ethos rycerski i jego odmiany”,

Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000

 

 

Ethos

Etyka

-          Styl życia pewnej społeczności;

-          Ogólna orientacja jakiejś kultury;

-          Przyjęta przez społeczeństwo hierarchia wartości;

-          Termin stosuje się do grup;

-          Pojęcie podstawowe dla socjologii kultury;

-          Gdy chcemy zbadać czy członkowie grupy wolą próżnować – zajmujemy się ethosem.

-          Nazwa dyscypliny teoretycznej, które ustala co się robić powinno, a co nie powinno;

-          Zajmujemy się etyką, gdy zastanawiamy się czy szacunek dla człowieka pozwala lekarzowi na stosowanie środków wpływających na zmianę charakteru pacjenta.

 

 

Rozdział 1 „Pojęcie wzoru i pojęcie naśladowania”

 

Wzór

Model

-          Implikuje wartościowanie;

-          Jest wyrazem regularności ludzkiego zachowania, stanowi powtarzalną strukturę tego zachowania (Kłoskowska);

-          Coś co staramy się osiągnąć.

-          Aksjologicznie neutralny;

-          „słowne, obrazowe lub jakiekolwiek przedstawienie ludzkiego zachowania (instytucji, osobowości) mogące służyć za przykład i przedmiot odniesienia ocen i skonstruowane dla praktycznych celów społecznych” (Kłoskowska)

 

IDEAŁ – implikuje doskonałość i nierealność; coś nieosiągalnego.

 

Tadeusz Kotarbiński – 4 interpretacje doskonałości:

1)       nieskazitelność – bezbłędność;

2)       dorównanie – umiar, który sprawia, że czyny nasze w danej dziedzinie jak najlepiej odpowiadają potrzebie;

3)       skończoność – wykonanie do końca bez niedociągnięć, zupełnie;

4)       miara najwyższa – kontroluje dorównanie by nie pozwalano sobie na nadmierną wybujałość.

 

Spinoza – ludzie doskonali to Ci, którzy jak najbardziej zbliżyli się do wzoru natury ludzkiej, który stawiamy przed sobą; doskonałość i niedoskonałość to pojęcia, które zwykliśmy zmyślać przy porównaniu między sobą jednostek jednego rodzaju. Doskonałość powinna zachęcać do naśladownictwa.

 

WZÓR OSOBOWY - konkretny człowiek, który jest przedmiotem aspiracji dla jednostki (grupy), implikuje hierarchię wartości. Nie można przeniknąć jakiejś kultury bez wiedzy o tym, jakie wzory leżą u podstaw jej zabiegów wychowawczych.

 

Wg Ossowskiej mamy lukę w terminologii, bo nie ma pojęcia „antywzoru”, a w rozwoju jednostki (grup) przeciwstawieni się czemuś odgrywało większą rolę niż „stawianie za wzór”.

 

Antywzory współpracują często z wzorami, naśladujemy bowiem jednych by odróżnić się od drugich.

 

STEREOTYP              - „obraz człowieka należącego do pewnej grupy, ukuty z cech poczytywanych za charakterystycznych dla danej grupy”

-          oszczędza nam wysiłek myślenia, porządkuje świat;

-          nie nadąża za przemianami społecznymi przez co fałszuje rzeczywistość.

 

Wzór propagowany

Wzór akceptowany

Łatwiej wyłowić przez prasę, radio, kodeksy karne, życiorysy mężów stanu.

Przykład: robotnik – pracowity i zadowolony z losu,

Próbujemy wychwycić przez ankiety, obserwację uczestniczącą.

Wzór realizowany

Wzór akceptowany tylko werbalnie

 

 

NAŚLADOWNICTWO – tendencja do upodabniania się, kierowania uświadomionym lub nie uświadomionym przekonaniem o jakiejś dodatniej wartości osoby naśladowanej.

Naśladownictwo nie jest instynktem, gdyż zachowania instynktowne wywołuje określony impuls, który prowadzi do określonego uczucia. W przypadku naśladownictwa nie mamy do czynienia z określonym i idącym za nim uczuciem.

Naśladownictwo kierowane jest wartościowaniem. Naśladownictwu sprzyjają:

-          szacunek – „Przekonamy się, że wszyscy ludzie których naśladujemy, są przedmiotem naszego szacunku i że wszyscy ludzie, których szanujemy, są przedmiotem naszego naśladownictwa czy tendencji naśladowczych.” Gabriel Tarde;

-          „sprawność” – naśladujemy kogoś dlatego, że chcemy uzyskać pewien efekt, w uzyskaniu którego osoba ta okazała się sprawna;

-          atrakcyjność – naśladujemy osoby, które są dla nas w pewien sposób atrakcyjne, posiadają prestiż, władzę, kompetencje, inteligencję, lubimy je, zazdrościmy, podziwiamy;

-          nagroda – gdy zachowania naśladowcze są nagradzane, obserwujemy tendencję do dalszego naśladowania (przykład: wychowanie); Miller i Dollard przeprowadzili badanie na dzieciach, które pokazało, że naśladownictwa można się nauczyć i oduczyć. W wyniku tego badania wyodrębnili 4 grupy osób naśladowanych: starsi byli naśladowani przez młodszych, wyżsi w pozycji socjalnej przez niższych, przerastających inteligencją przez mniej inteligentnych, sprawniejsi technicznie przez mniej inteligentnych, sprawniejsi technicznie przez mniej sprawnych;

-          bliskość – dystans społeczny między osobą naśladowaną a naśladującą nie może być zbyt wielki.

 

Obecnie naśladownictwo często jest zastępowane terminem identyfikacja. Dziewczynka, która przewija bobaska, identyfikuje się z matką. Ale nie powiemy, że dziecko uczy się mówić przez identyfikację.

 

Rola społeczna naśladownictwa jest olbrzymia. Jest ono zarówno czynnikiem zmiany i postępu, jak i czynnik zachowawczy, czynnik zarówno cementujący społeczeństwo, jak i czynnik dezintegracji.

 

Ze względu na ludzką tendencję do naśladowania tych, którzy objawiają jakąś wyższość, a zwłaszcza wyższość w hierarchii społecznej, pewna grupa ludzi odgrywa szczególną rolę w procesie szerzenia się pewnych wzorów i zmian. „Główną rolą arystokracji (…) jest jej charakter inicjujący”. Brakiem stratyfikacji społecznej tłumaczono zacofanie różnych krajów. W Rosji carskiej naśladowaniu arystokracji stawał na przeszkodzie brak klasy średniej, co łączył się z nadmiernym dystansem „dołów” w stosunku do „góry”, kultura „góry” bowiem, przez brak ogniwa pośredniczącego, nie spływa na „doły”.

 

Trzy twierdzenia McDouglla:

1)       Naśladownictwo uprawiane jest przez „doły” społeczne w stosunku do „góry”.

2)       Nie zachodzi ono tam, gdzie dystans jest zbyt wielki.

3)       Klasy uprzywilejowane łatwo chwytają nowości, skoro mają być czynnikiem zmiany. (ale z drugiej strony obowiązuje opinia, że arystokracja bywa zwykle zachowawcza).

 

Rozdział 2 „Ethos rycerski w Grecji starożytnej”

 

Ideał powstał na podstawie opisu cech bohaterów „Iliady” i „Odysei” Homera.

 

Wychowanie jest przekazywaniem kultury = urabianiem całej osobowości człowieka według określonego wzoru. Ten wzór jest kreowany przez szlachtę.

 

Główne cechy wzorca Homerowego:

·         Pochodzenie (przodkowie, szlachectwo we krwi);

·         Szlachetność – nabywana jedynie dzięki pochodzeniu;

·         Uroda – harmonijne ciała (mężczyzna – rosły, potężne bary);

·         Dobra sprawność fizyczna;

·         Piękna mowa i ogłada towarzyska (dyskrecja);

·         Odwaga (tchórzostwo – największa obelga)

·         Dbałość o cześć, pragnienie sławy i wyróżnienia („Cały porządek społeczny szlachty Homerowej opiera się na wzajemnym okazywaniu sobie czci”);

·         Wrażliwość na ośmieszenie (samoponiżanie – największa ofiara jaką można sobie wyobrazić);

·         Szczodrość (obdarzanie gości darami);

·         Praca fizyczna hańbi, jedyne zajęcia, które przystoją: sprawowanie rządów, ceremonii religijnych, wojowanie i sport oraz administrowanie własnością rolna;

·         Wyprawy łupieskie nie są potępiane – sposób na wzbogacenie się;

·         Kult współzawodnictwa (u kobiet współpracy);

·         Pojedynek – niezwykle ważny, odbywa się wg ściśle ustalonych reguł albo wychwalanie zasług przeciwnika (podniesienie swoich zasług na wypadek zwycięstwa) albo obrzucanie go obelgami (zastraszenie), otwarta walka jest dużo bardziej ceniona;

·         Brak motywacji: za ojczyznę, wojna jest kierowana prywatną potrzebą zemsty;

·         Reguły walki: oszczędź tego, kto się korzy i prosi o litość, szanuj posła, przestrzegaj rozejmu, zezwalaj na pogrzeb poległych i powstrzymaj się od przechwałek nad trupem;

·         Życie gdy nie ma wojny: „Zawsze jest u nas biesiada i luba kitara, są pląsy i świeże szaty do zmiany i ciepłe kąpiele i łożnice”;

·         Próżnowanie stanowi o pozycji pana, „konsumpcja na pokaz”, nie obejmuje ona kobiet, one pracują, przędą, kierują sztabem służby;

·         Życie rodzinne – musi być harmonia, mąż i żona powinni być jednej myśli; ale mężczyznom przystoi mieć wiele kochanek, kobiety natomiast obowiązuje czystość przed ślubem i wierność po ślubie;

·         Rodziny mają nieliczne potomstwo legalne;

·         Starość respektowana, wiąże się z autorytetem;

·         Cel walki: żądza pomsty, łupu, prestiż;

·         Ścisła ingerencja bogów, niektórzy cieszą się łaską (otrzymują waleczność), a innych nie (pozbawiają odwagi);

·         Możni mogą najwięcej poświęcać zabiegom wychowawczym, dlatego że młodzież z tej sfery nie musi być wcześnie wciągana w troski gospodarcze i konieczność zarabiania na życie;

·         Wychowanie za pomocą pochwały i zawstydzenia;

·         Człowiek mierzy swoją cnotę uznaniem jakim się cieszy, głos indywidualnego sumienia nie istnieje;

·         Pochwała pederastii – doskonała miłość do chłopca;

·         Męska cywilizacja, ekskluzywna;

·         Wielkoduszność – ktoś kto nie skorzystał ze swojej przewagi nad kimś, puścił wolno wroga;

·         Ideał człowieka „słusznie dumnego” (Arystoteles): szczodry, prawdomówny, otwarty, otwarcie kocha  otwarcie nienawidzi, nie chwali, nie gani, nie skarży się ani nie prosi, dzielnie stawia czoła niebezpieczeństwom, pochodzi ze szlachetnego rodu.

 

Inny jest obraz u Hezjoda:

·         Cnota nie jest związana z pochodzeniem;

·         Cnotę zdobywa się osobistym wysiłkiem;

·         Uroda nie jest istotna;

·         Ład, oszczędność, samowystarczalność;

·         Praca gospodarcza

·         Dbanie o dobre relacje z sąsiadem;

·         Ideał żony: rządna i pracowita;

·         „hańbą jest żyć w bezczynności”;

Ø       dyrektywy mieszczańskie (nie jak u Homera szlacheckie)

 

Ezop:

·         zdrowy, chłopski rozum,

·         poddawanie się bywa korzystniejsze niż opieranie;

·         ze słabszym nie należy sobie psuć stosunków, bo nigdy nie wiadomo kiedy ten może się przydać;

·         stan skromny zasługuję na pochwałę;

·         lepiej skromnie, ale bezpiecznie;

·         w przyjaźni ceniona jest przede wszystkim pomoc;

·         trzymajmy się z tymi, z którymi wiążą nas nasze interesy;

·         ostrożność, nieufność,

·         praca – skarb;

·         nie dba o urodę, ozdoby zewnętrzne;

Ø       wzór człowieka zajmującego pozycję między możnymi a najbiedniejszymi.

 

 

 

Rozdział 3 „Wojownik spartański”

 

Państwo spartańskie miało charakter wybitnie arystokratyczny.

 

Układ społeczny:

-          heloci – ludność podbita, uprawiali ziemię podzieloną między Spartan, pozbawieni wszelkich praw, narażeni na bezkarne indywidualne zabójstwa i pogromy;

-          pejorkowie – pozbawieni praw politycznych, trudnili się handlem i rzemiosłem.

-          Spartanie - jedyni pełnoprawni mieszkańcy.

„Spartanie to by...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • pies-bambi.htw.pl
  • Odnośniki
    Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.
    Maria Pawlikowska - Jasnorzewska, Dwudziestolecie międzywojenne, Lektury, lektury, Pawlikowska - Jasnorzewska
    Maria Konopnicka - O krasnoludkach i sierotce Marysi (tekst), 2 PRZEDSZKOLE, O krasnoludkach i sierotce marysi
    Maria Brzozowska-OBSŁUGA GOŚCI W HOTELARSTWIE I GASTRONOMII, BHP, HCCP oraz GHP i GMP, HCCP oraz GHP i GMP, Towaroznawstwo produktów spożywczych
    Maria Montessori i jej system wychowania przedszkolnego, Pedagogika EPiW, Pedagogika przedszkolna
    Maria Dąbrowska - Noce i dnie(1), Dwudziestolecie międzywojenne, Lektury, lektury, Dąbrowska
    Maria kielar-turska, psychologia rozwojowa, Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży
    Maria Janion - Kiedy wampir się skrada, Polonistyka, Teoria literatury, teoria-literatury
    Maria Mrukot. Kosmetologia. Książka, ZDROWIE-MEDYCYNA (HASŁO-112233), Medycyna, Kosmetologia
    Maria - Joe Dassin, karafun song, Karaoke, Pliki MIDI zespolami od a do z, Joe Dassin
    Medaliony - Zofia Nałkowska, Teoria kultury, GENDER
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • niecoinny.xlx.pl
  • Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.

    Designed By Royalty-Free.Org