aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Henryk Markiewicz
A U T O R I N A R R A T O R
Każda wypowiedź to następstwo działań jakiegoś psychofizycznego sprawcy czyli autora wypowiedzi a podstawowa relacja w każdym procesie komunikacyjnym
AUTOR – WYPOWIEDŹ
AUTOR = instancja wobec wypowiedzi zewnętrzna = AUTOR ZEWNĘTRZNY
Może być rozpatrywany w różnych perspektywach:
· - realny człowiek – osoba psychofizyczna, ucechowana bez względu na związek tych cech z wypowiedzią, którą się zajmujemy
· - realny człowiek, ale zajmujemy się jedną z rół społecznych, jakie pełni – postawy i zachowanie związane z działalnością autorską
· tylko te postawy, które są istotne dla danej wypowiedzi w ten sposób konstruuje się tzw. OSOBOWOŚĆ TWÓRCZĄ
· Inne, ważne dla badacza literatury, aspekty autora zewnętrznego: osobowość publiczna – dane personalne i biograficzne
· AUTOR ZEWNĘTRZNY = realnie istniejąca osoba psychofizyczna
AUTOR WEWNĘTRZY - autor ujawniający się w samej wypowiedzi – ujawniany w niej przez działania interpretacyjne czytelnika / badacza.
Można go traktować:
l czynnościowo = podmiot dokonywujący kolejnych operacji tekstotwórczych
l systemowo = korelat reguł urzeczywistnionych w wypowiedzi
l personalnie = osobowość implikowna przez właściwości tej wypowiedzi
l W zasadzie – autor wewnętrzny = „ja mówiące” tekstu / podmiot tekstowy (podmiot tekstowy jest zarazem autorem wewnętrznym)
l odrębność autora wew. i podmiotu tekstowego występuje w licznych utworach literatury pięknej, szczególnie w tych, które posługują się FIKCJĄ.
1. Wolfgang Kayser: Narrator nigdy nie jest znanym czy jeszcze nieznanym autorem, lecz rolą, którą autor wynajduje lub odgrywa.
2.Aleksandra Okopień-Sławińska: Podmiot utworu (autor wew.) jest nietożsamy z głównym naratorem czy podmiotem lirycznym.
Ale – autor szkicu nie zgadza się z nimi :
3. NARRATOR FINGOWANY = jego dane personalne są jawnie nie zgodne z autorskimi
Ojciec zadżumionych – bezsporny przykład narratora fingowanego
4. NARRATOR AUTORSKI – Beniowski
PODZIAŁ NARRACJI WG MARKIEWICZA
Zdarzają się utwory, które mają kilku narratorów – Wściekłość i wrzask Faulknera
I. Ze względu na sposób przekazu narracji:
l narracja mówiona
l narracja pisana
l brzmieniowy = narracja mówiona (narracja mówiona odtwarzająca narrację pisaną (lektura radiowa)
l napisowy = narracja pisana
a. narracja pisana odtwarzająca / imitująca n. mówioną (gawęda, monolog wypowiedziany)
b. narracja pisana lub mówiona odtwarzająca lub częściej fingująca czyjeś narracyjnie nasycone myślenie (monolog wewnętrzny) lub myślenie wraz z postrzeżeniami i wyobrażeniami (strumień świadomości)
II. Ze względu na na modalność:
l narrator autorskiego = autor wewnętrzny (a. Asertujący i a. Fingujący)
l narrator fingowany
l narratora autorskiego (identyczny z autorem wewnętrznym)
l narrator fingowany (odrębny od autora wew.)
l adnotacja do „narrator autorski” : narrator autorski może wystąpić jako:
- narrator asertujący – mówi szczerze lub wbrew swoim przeświadczeniom, mówi prawdę lub się myli – zawsze manifestuje / przekazuje treści wypowiedzi jako swe przekonania (list, pamiętnik, reortaż, praca naukowa)
- narrator fingujący – podmiot tekstowy, który przez swoje cechy mniej lub bardziej oddziela się od autora; wypowiada quasi-sądy, zdania pozorujące tylko sądy rzetelne, wytwarza fikcję literacką (powieść, nowela...)
Narrator asertujący występuje jako:
- narrator asertujący relatywnie – ze swojego stanowiska (narrator powieściowego pamiętnika czy dzinnika) (rzadziej) narrator fingowany i fingujący zarazem (postać powieściowa pisząca powieść – Edward w Fałszerzach Gide’a)
- narrator pseudoasertujący – Stanisław Lem jako autor fingowanych recenzji w Doskonałej próżni
III. Ze względy na pozycje narratora wobec przedstawianej rzeczywistości
l narrator bezpośredni
l narrator mediatyzujący
l narracja immanentna
l narracja transcendentna
l należy do rzeczywistości jako uczestnik czy bezpośredmni świadek całości/części przedstawianych zdarzeń (pamiętnik, dariusz, odminny fingowane) = narracja immanentna
l znajduje się poza jej obrębem (praca hostoryczna) = narracja transcendentna
l Narrator bezpośredni opowiada ze swojego własnego stanowiska
l Narrator mediatyzujący utożsamia się z postacią lub postaciami, o których opowiada, czyniąc ich w ten sposób pośredników narracyjnych (patrz niżej)
zjawisko mediatyzacji NARRATOR MEDIATYZUJĄCY
l autonarracja – 1 osobowa
l allonarracja – 3 osobowa
l narrator asertujący
l narrator fingujący
l Orientacja: autotropiczna i allotropiczna
skierowana na samego siebie – autotropiczna = autonarracja (1.os.)
skierowana na inne postaci lub przedmioty – allotropiczna = allonarracja (3.os.)
l Motywacja czyli źródło od którego pochodzi przekazywana treść np. Obserwacja, samoobserwacja, retrospekcja, rekonstrujcja na podstawie innych żródeł, domysły, hipotezy, fantazjowanie
a. narrator asertujący – ujawnia wprost lub bezpośrednio swoją motywację
b. narrator fingujący – udaje tylko obserwację, retrospekcję itd., jego obserwacja posiada często cechę niezawodnej hiperdomyślności; retrospekcja opiera się tu na „doskonałej pamięci”. U narrartorów fingujących występują jeszcze inne motywacje: - empatia = bezpośrednia penetracja przebiegów cudzego życia - nadwiedza = wyposażenie narratora w taki zasób informacji, który przekracza granice wiedzy dostępnej w danym momencie jakiejkolwiek postaci(np.antycypacja wydarzeń przyszłych) oraz w wiedzę o nieświadomych stanach psychicznych postaci - kreacja = np. narrator Kubusia fatalisty ujawnia wprost swoje uprawnienia kreacyjne
l Wobec rzeczywistości przedstawionej narrator może przejawiać różne kompetencje
1. może ograniczyć się do asertowanej lub fingowanej konstancji działań, zdarzeń, procesów zewnętrzych = „oko kamery” / poza behawiorystyczna
2. może przytaczać wypowiedzi i myśli czy przedstawienia innych stanów psychocznych swych bohaterów
może dalej interpretować, wyjaśniać i uzasadniać, stawiać hipotezy i przewidywania, oceny i uogólnienia
l Stosunek narratora do przedstawianego i projektowanego odbiorcy:
1. uwydatnianie tego stosunku – może się ujawnić wyższość lub niższość, dystans lub poufałość, akcentowanie zgodności lub sprzeczności stanowisk, agresywność lub symapatia, ułatwnienie lub utrudnienie odbioru
2. stonowanie
l konstrukcja narratora uwzględniać musi stopień i sposoby tematyzowania samej komunikacji narracyjnej
l wzminki narratora o sobie jako podmiocie czynności narracyjnych
l wzmianki autoprezentacyjne – inne informacje o sobie, np.dane personalne, biograficzne, cechy charakteru, uczucia, poglądy
l obfitość, wyrazistość i indywidualizacja tych danych – stanowi o stopniu personalizacji narratora
l wzmianki kontaktowe – nawiązujące kontakt z odbiorcą
l Autorytatywność narratora
Cechy charakterystyczne:
- niezmienność tych cech na przestrzeni całego tekstu (lliteratura naukowa, pamiętnikarska, reportażowa)
- niezmienność narratora, zwłaszacza obranego przez niego punktu widzenia – naczelny postulat sztuki powieściowej (szczególnie XX wiek)
- w powieściach z XIX wieku – narrator się zmienia (np. Lalka)
Monolog Molly z Ulissesa J. Joyce’a:
l narracja niby myślana
l fingowana (względnie asertowana)
l immanentna czyli jest uczestnikiem przedstawianych zdarzeń
l auto- i allotropiczna
l obserwacyjna i wspomnieniowa
l bezpośrednia, spersonalizowana
...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plpies-bambi.htw.pl