aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Maurice Maeterlinck
Ślepcy
Symbolizm
- symbolizm (franc. symbolisme) to nurt literacki ukształtowany we Francji i w Belgii pod koniec XIX wieku. Termin pochodzi od tytułu manifestu J. Moreasa „Le Symbolisme”, ogłoszonego w 1886 roku w „Le Figaro”. Nurt został zapoczątkowany w literaturze francuskiej i belgijskiej.
- założenia:
Ø posługiwanie się symbolem, czyli obrazem mającym znaczenie: dosłowne i metaforyczne – symboliczne; możliwość wieloznaczności w interpretacji symbolu odzwierciedlała tajemniczość i złożoność świata
Ø odwołanie się do filozofii A. Schopenhauera i H. Bergsona
Ø uznanie za cel poezji tego, co niewyrażalne
Ø przekonanie, że celem poezji jest dotarcie do obszarów niedostępnych poznaniu racjonalnemu
Ø wyraźne przeciwstawienie prozy językowi poetyckiemu, którego wyróżnikiem stał się symbol
Ø założenie, iż poezja ma oddziaływać na czytelnika nie przez racjonalny wywód, ale przez atmosferę, obrazowanie, melodyjność
Ø szukanie inspiracji w baśniach, kulturach egzotycznych i prymitywnych
- nazwa stosowana wobec zjawisk artystycznych, w których kładziono nacisk na przedstawianie sfer tajemniczych, nie odkrytych, niezbadanych, stąd aluzyjność, sugestywność, niejasność tych dzieł
- kierunek w sztuce, którego zwolennicy, posługując się systemem symboli, starali się sugerować uczucia, stany emocje niewyrażalne słowem
- za pomocą obrazu, dzieła muzycznego, czy literackiego chciano wywołać u odbiorcy odpowiednie przeżycia, odwoływano się do jego sfery uczuciowej, emocjonalnej, nie rozumowej, intelektualnej
- symboliści często starali się za pomocą symboli opisać takie wartości jak: niebyt, nieskończoność, śmierć, wolność itp.
- w literaturze symbol upowszechnił belgijski pisarz i dramaturg, Maurice Maeterlinck
Symbolizm
- symbol – tajemnica; nie do końca da się wyczerpać; dużo zależy od kontekstu; poznajemy tylko części, ale musimy założyć, że istnieje jeszcze coś, co przekracza rzeczywistość
- przedstawiciele: Baudelaire, Mallarme, Rimbaud
- wyraża to, co niewyrażalne; nie jest jednoznaczny
dom latarnia
przytułek
skały las
WYSPA MORZE
Bohaterowie:
- 12 ślepców
Ø 6 kobiet i 6 mężczyzn
Ø 3 ślepych od urodzenia
Ø najstarszy ślepiec
Ø piąty i szósty ślepiec
Ø trzy ślepe staruszki modlące się
Ø najstarsza ślepa
Ø młoda ślepa
Ø ślepa wariatka
Ø 12 to całość, zamknięty obszar
- ksiądz (martwy)
- pies
- dziecko
- ktoś
Nastrój:
- tajemniczość
- niepokój
- zegar bije godzinę 12 – nie wiadomo, czy jest noc, czy dzień
Ślepcy:
- przytułek – nie lubią stamtąd wychodzić
- wyszli z przytułku, bo było święto, był ciepły dzień, ksiądz chciał im coś pokazać
- ślepota jest dwubiegunowa:
Ø rzeczywista (dosłowna)
Ø metaforyczna
- ślepota metaforyczna
Ø zagubienie w życiu, zagubienie w świecie; nowa epoka, która nie wiadomo co przyniesie; ślepcy wchodzą w nieznane
Ø poczuli strach gdy odkryli, że ksiądz nie żyje – gdy go nie czuli każdy myślał tylko o sobie, gdy przyszedł strach zaczęli potrzebować siebie; otwierają się na innych – ślepota na drugiego człowieka
Ø jeśli jest się ślepym nie można kochać, nie ma emocji – ślepota emocjonalna
Dziecko:
Ø widzi.
Młoda ślepa:
Ø wie dużo
Ø słucha księdza
Ø rozpoznawała słuchem osoby wrażliwe (miała tę umiejętność w dzieciństwie)
Ø nie była ślepa emocjonalnie
Ślepcy boją się podjąć decyzję, nie ma przywódcy.
Pies z przytułku:
Ø przekazuje informacje, których oni nie słuchają; idą biernie, liczą tylko na niego; nie wchodzą w istotę
Ø szansa na wyjście
Instynkty nie są w stanie im pomóc. Ślepcy pozbawieni są instynktów.
Zakończenie:
Płacz dziecka, szelest sukni lub liści (niewiadomo), rozpaczliwy płacz, zbliża się niebezpieczeństwo, nastrój wskazujący na nieszczęście
Skojarzenie z Jaskinią Platońską
- przytułek to jaskinia
- gdy ślepcy są wyprowadzeni:
Ø wyjście na słońce, które ich oślepia
Ø wyjście ze znanego w nieznane
Ø wyjście z domu niewoli do Ziemi Obiecanej
Ø bunt Narodu Wybranego
Ø człowiek boi się zmian
- bohaterowie – wrzuceni na wyspę
- las – Dante, alegoria grzechu, ludzkich ułomności
- ksiądz – martwa religia (Nietzsche – Bóg umarł)
- ślepy – Edyp i Tejrezjasz
- ślepi – nie widzą, nie mają wewnętrznego oglądu świata; z różnych powodów nie widzą Boga
- przytułek – coś chwilowego
- wyspa – życie (teologia zakłada, że żyjemy chwilą, a prawdziwe życie jest później)
- Beckett – kamień, drzewo, droga
- liść – nie potrafią sobie nic wytłumaczyć, są ślepi, wszystko ich przeraża
- pies – natura
- św. Augustyn – świat jest rozdarty między aniołami i zwierzętami (ksiądz i pies)
- wiódł ślepy kulawego (ksiądz) – filozofia indyjska, Schopenhauer
- ślepa jest siła, chroma wola – człowiek funkcjonuje długo, gdy ma siłę
- dziecko – widzi, ale nie może nic powiedzieć; niesie nadzieję; urośnie i stanie się być może przewodnikiem
[ Pobierz całość w formacie PDF ]zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plpies-bambi.htw.pl