Photo Rating Website
Strona początkowa Mateusz, Nowakowski, Bóg, Nauka
Manifest - Teodor Kaczyński - o społeczeństwie przemysłowym i jego przyszłości, Filozofia społeczna i polityki

aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa [ Pobierz całość w formacie PDF ]
Teodor Kaczy�skiMANIFESTSPO�ECZE�STWO PRZEMYS�OWE I JEGO PRZYSZ�O��WPROWADZENIE1. Rewolucja przemys�owa oraz jej konsekwencje okaza�y si� katastrof� dlarodzaju ludzkiego. Znacznie zwi�kszy�y �redni� d�ugo�� �ycia tych z nas,�yj�cych w krajach �rozwini�tych�, lecz zdestabilizowa�y spo�ecze�stwo, uczyni�y�ycie niespe�nionym, podporz�dkowa�y ludzi nieudogodnieniom, doprowadzi�y docierpienia na p�aszczy�nie psychologicznej (w krajach Trzeciego �wiata r�wnie� ifizycznej) oraz narazi�y naturalny �wiat na powa�ne szkody. Kontynuowanierozwoju technologii pogorszy jedynie sytuacj�. Z pewno�ci� podporz�dkuje ludzijeszcze wi�kszym nieudogodnieniom i narazi naturalny �wiat na jeszcze wi�kszeszkody, prawdopodobnie doprowadzi do wi�kszego roz�amu spo�ecznego ipsychologicznego cierpienia, a nawet do zwi�kszenia cierpienia fizycznego wkrajach �rozwini�tych�.2. System industrialno-technologiczny mo�e przetrwa� lub ulec za�amaniu. Je�eliprzetrwa, MO�E ostatecznie osi�gn�� niski poziom fizycznego i psychologicznegocierpienia, lecz jedynie po przej�ciu przez d�ugi i dotkliwy okresprzystosowawczy i jedynie za cen� trwa�ego zredukowania istot ludzkich orazwielu innych �ywych organizm�w do r�l sterowanych produkt�w i trybik�wspo�ecznej machiny. Ponadto, je�eli system przetrwa, konsekwencje b�d�nieuniknione: nie istnieje �aden spos�b zreformowania b�d� zmodyfikowaniasystemu bez pozbawienia ludzi ich godno�ci i autonomii.3. Je�eli system ulegnie za�amaniu, konsekwencje wci�� b�d� bardzo dotkliwe. Imwi�kszy jednak staje si� system, tym bardziej katastroficzne b�d� skutki jegoupadku, je�eli wi�c ma upa��, lepiej �eby nast�pi�o to wcze�niej ni� p�niej.4. Wysuwamy wi�c has�o rewolucji skierowanej przeciw systemowi industrialnemu.Rewolucja ta mo�e, lub te� nie, zrobi� u�ytek z przemocy; mo�e nast�pi� nagle,lub stanowi� wzgl�dnie stopniowy proces obejmuj�cy kilka dziesi�cioleci. Takichrzeczy nie jeste�my w stanie przewidzie�. Mo�emy jednak og�lnie naszkicowa�kryteria, jakie powinni przyj�� ci, kt�rzy nienawidz� systemu industrialnego wcelu przygotowania pod�o�a pod rewolucj� przeciwko dzisiejszej formiespo�ecze�stwa. Nie b�dzie to rewolucja POLITYCZNA. Jej celem b�dzie obalenie nierz�d�w, lecz ekonomicznych i technologicznych podstaw wsp�czesnegospo�ecze�stwa.5. W poni�szym tek�cie zwracamy uwag� jedynie na niekt�re negatywne aspektywynikaj�ce z systemu industrialno-technologicznego. O innych wspominamy bardzopobie�nie lub zupe�nie ignorujemy. Nie oznacza to, �e uwa�amy je za niewa�ne. Zprzyczyn praktycznych musimy ograniczy� nasz� dyskusj� do obszar�w, kt�re niedoczeka�y si� dostatecznej uwagi publicznej lub takich, o kt�rych mamy dopowiedzenia co� nowego. Przyk�adowo, skoro dzia�aj� dobrze rozwini�te ruchy narzecz ochrony �rodowiska i dzikiego �ycia, o degradacji czy destrukcji dzikiejnatury piszemy niewiele, pomimo tego, �e uwa�amy te kwestie za niezwykle wa�ne.6.Prawie ka�dy zgodzi si� ze stwierdzeniem, i� �yjemy w spo�ecze�stwie n�kanymprzez liczne problemy. Jedn� z najbardziej rozpowszechnionych manifestacjiszale�stwa naszego �wiata jest lewactwo, tak wi�c dyskusja nad psychologicznymobrazem lewactwa mo�e pos�u�y� jako wprowadzenie do dyskusji nad problemamiwsp�czesnego spo�ecze�stwa jako og�u.7. Czym jednak jest lewactwo? W pierwszej po�owie 20-tego wieku lewactwo mia�oby� praktycznie uto�samiane z socjalizmem. Dzisiaj ruch ten jest podzielony inie jest do ko�ca jasne, kto w�a�ciwie powinien by� okre�lany mianem lewaka. Wponi�szym tek�cie, gdy m�wimy o lewakach, mamy na my�li g��wnie socjalist�w,kolektywist�w, osoby �politycznie poprawne�, feministki, dzia�aczy na rzeczgej�w i niepe�nosprawnych, aktywist�w praw zwierz�t, i tym podobnych. Nie ka�dy,kto jest powi�zany z kt�rym� z tych ruch�w jest lewakiem. To, do czego chcemydotrze� przez omawianie lewactwa to nie tyle ruch czy ideologia, co typpsychologiczny, czy raczej zbi�r pokrewnych typ�w. Tak wi�c to, co mamy na my�lim�wi�c o lewactwie wy�oni si� ja�niej wraz z tokiem naszej dyskusji nad lewackimobrazem psychologicznym (zobacz r�wnie� punkty 227- 230).8. Mimo to, nasza koncepcja lewactwa pozostaje punktem wyj�cia mniej jasnym, ni�by�my sobie tego �yczyli, jednak�e nie ma na to rady. Staramy si� jedynie ukaza�z grubsza i w spos�b zbli�ony dwie psychologiczne tendencje, kt�re naszymzdaniem s� g��wn� si�� nap�dow� wsp�czesnego lewactwa. W �adnym wypadku nietwierdzimy, �e ujawniamy CA�� prawd� w obrazie psychologicznym lewactwa. Wdodatku nasza dyskusja odnosi si� jedynie do lewactwa wsp�czesnego. Kwesti�, wjakim stopniu nasza dyskusja mo�e odnosi� si� do 19-tego i wczesnych lat 20-tegowieku, pozostawiamy otwart�.9. Dwie psychologiczne tendencje stanowi�ce pod�o�e wsp�czesnego lewactwanazywamy �poczuciem ni�szo�ci� oraz �nadsocjalizacj��. Poczucie ni�szo�cicharakterystyczne jest dla wsp�czesnego lewactwa jako ca�o��, podczas gdynadsocjalizacja charakterystyczna jest jedynie pewnego jej segmentu; segment tenjest jednak wysoko wp�ywowy.POCZUCIE NI�SZO�CI10. �Poczucie ni�szo�ci� rozumiemy nie tylko w �cis�ym tego s�owa znaczeniu, alejako ca�e spektrum powi�zanych cech: niskiej samooceny, poczucia bezradno�ci,tendencji desperacyjnych, defetyzmu, poczucia winy, samonienawi�ci, itd.Twierdzimy, �e wsp�cze�ni lewacy posiadaj� owe cechy (prawdopodobnie mniej lubbardziej t�umione) oraz �e s� one czynnikiem decyduj�cym dla ustalenia kierunkuwsp�czesnego lewactwa.11. Je�li kto� interpretuje jako uw�aczaj�ce prawie wszystko, co si� o nim m�wi(lub o grupach, z kt�rymi si� identyfikuje) wnioskujemy z tego, �e ma onpoczucie ni�szo�ci lub niski poziom samooceny. Ta tendencja jest widoczna po�r�drzecznik�w praw mniejszo�ci, niezale�nie od tego, czy nale�� do grupmniejszo�ci, kt�rych praw broni�. S� oni nadwra�liwi na terminy u�ywane dookre�lenia mniejszo�ci. Terminy �murzyn�, �orientalny�, �upo�ledzony� czy�panienka� dla Afrykanina, Azjaty, osoby niepe�nosprawnej czy kobiety pierwotniepozbawione by�y jakiegokolwiek uw�aczaj�cego znaczenia. �Babka� i �panienka�by�y jedynie �e�skimi odpowiednikami �faceta�, �go�cia� czy �kolesia�. Negatywneznaczenie zosta�o przypisane tym terminom przez samych aktywist�w.12. Osoby najbardziej przewra�liwione na punkcie �niepoprawnej politycznie�terminologii to nie przeci�tni czarni mieszka�cy getta, azjatyccy imigranci,wykorzystywane kobiety czy osoby niepe�nosprawne, lecz ma�a grupa aktywist�w,spo�r�d kt�rych wielu nie nale�y nawet do �adnej �uciskanej� grupy, leczpochodzi z uprzywilejowanej warstwy spo�ecze�stwa. Polityczna poprawno��znajduje swe oparcie po�r�d profesor�w uniwersyteckich, maj�cych zapewnionezatrudnienie z zadowalaj�cymi zarobkami, z kt�rych wi�kszo�� jestheteroseksualnymi bia�ymi m�czyznami z klasy �redniej.13. Wielu lewak�w mocno identyfikuje si� z problemami grup, kt�re postrzegane s�jako s�abe (kobiety), pokonane (Ameryka�scy Indianie), odpychaj�ce(homoseksuali�ci), czy w inny spos�b ni�sze. Lewacy sami r�wnie� uwa�aj� tegrupy za ni�sze. Nie przyznaliby si� nawet sami przed sob� do tego, �e maj�takie odczucia, ale w�a�nie dlatego identyfikuj� si� z problemami tych grup,poniewa� uznaj� je za ni�sze. (Nie chcemy przez to powiedzie�, �e kobiety,Indianie, itd. s� ni�si, czynimy tylko uwag� na temat lewackiej psychologii).14. Feministki desperacko chcia�yby udowodni�, �e kobiety s� r�wnie silne iuzdolnione jak m�czy�ni. Najwidoczniej n�kane s� przez obaw�, �e kobiety mog�NIE by� r�wnie silne i uzdolnione jak m�czy�ni.15. Lewacy wydaj� si� nienawidzi� wszystkiego, co posiada wizerunek silnego,dobrego i pe�nego sukces�w. Nienawidz� Ameryki, nienawidz� zachodniejcywilizacji, nienawidz� bia�ych m�czyzn, nienawidz� racjonalno�ci. Powody,jakie podaj� lewacy na uzasadnienie swej nienawi�ci do Zachodu, itd. w oczywistyspos�b nie odpowiadaj� ich rzeczywistym motywom. Twierdz�, �e nienawidz� Zachoduza jego upodobanie do wojen, imperializmu, seksizmu, etnocentryzmu, itd., leczgdy tylko te same wady ujawniaj� si� w krajach socjalistycznych, lub kulturachprymitywnych, lewacy znajduj� dla nich uzasadnienie, lub co najwy�ej NIECH�TNIEprzyznaj�, �e owe wady istniej�, podczas gdy ENTUZJASTYCZNIE wytykaj� (cz�stoznacznie przesadzaj�c), gdy pojawiaj� si� w cywilizacji zachodniej. Jest wi�coczywiste, �e wady te nie stanowi� rzeczywistego motywu nienawi�ci do Ameryki iZachodu. Nienawidz� Ameryki i Zachodu za to, �e s� silne i pe�ne sukces�w.16. S�owa takie jak �pewno�� siebie�, �poleganie na sobie�, �inicjatywa�,�przedsi�biorczo��, �optymizm�, itd. odgrywaj� ma�o istotn� rol� w liberalnym ilewackim s�ownictwie. Lewak jest antyindywidualistyczny, pro-kolektywistyczny.Oczekuje od spo�ecze�stwa, by zajmowa�o si� potrzebami ka�dego, ka�dym si�opiekowa�o. Nie jest tym typem osoby, kt�ra posiada wewn�trzne poczucie ufno�ciw mo�liwo�� samodzielnego rozwi�zywania swoich problem�w i zaspokajania swoichpotrzeb. Lewak jest nastawiony antagonistycznie do koncepcji wsp�zawodnictwa,poniewa� w g��bi duszy czuje si� przegrany.17. Formy sztuki poci�gaj�ce wsp�czesnych intelektualist�w lewackich wydaj� si�skupia� na n�dzy, pora�ce i rozpaczy, lub tez przyjmuj� ton orgiastyczny,odrzucaj�cy racjonaln� kontrol�, tak jakby nie istnia�a nadzieja na osi�gni�cieczegokolwiek poprzez racjonaln� kalkulacj�, a jedyne, co pozosta�o to zanurzeniesi� w odczuwaniu danej chwili.18. Wsp�cze�ni filozofowie lewaccy wykazuj� tendencj� do pomijania przyczyny,nauki, obiektywnej rzeczywisto�ci i twierdz�, �e wszystko jest kulturowowzgl�dne. Prawd� jest, �e mo�na powa�nie kwestionowa� podstawy wiedzy naukowej ito, w jaki spos�b, je�eli w og�le, mo�na zd...[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • pies-bambi.htw.pl
  • Odnośniki
    Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.
    McQuillan - Paul de Man (Routledge Critical Thinkers), Filozofia współczesna, Routledge Critical Thinkers
    Merleau-Ponty (Routledge Philosophers) - Taylor Carman, Filozofia współczesna, Merleau-Ponty
    McAfee - Julia Kristeva (Routledge Critical Thinekrs), Filozofia współczesna, Routledge Critical Thinkers
    Markowski - Dlaczego filozofowie czytają literaturę, Teoria literatury
    Markowski Andrzej - Słownik poprawnej polszczyzny, zachomikowane joga zdrowie świadomość medycyna naturalna filozofie religie
    McCall Smith Alexander - Niedzielny klub filozoficzny, PONAD 12 000 podręczniki, M-790
    Marcin Miłkowski- Aktualność Hegla, Filozofia, Hegel Georg - [Audio], [PDF]
    McCoy Max - Indiana Jones i kamien filozoficzny, Do poczytania, McGregor Rob
    Maurice Blanchot - Poznanie nieznanego, biblioteczka rozwoju duchowego, filozofia
    Matthias Mettner - Katolicka Mafia, Filozofia, Kościół Różne
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jakbynigdynic.opx.pl
  • Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.

    Designed By Royalty-Free.Org