aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Scenariusz lekcji muzyki
(gimnazjum kl. I – III) czas : 45 min.
Temat: Mazurek Dąbrowskiego – narodowy hymn Polski
1. Cele lekcji a. Wiadomości
Zapoznanie uczniów z jednym z rodzajów pieśni romantycznej, a mianowicie z pieśnią patriotyczną. Wskazanie założeń pieśni patriotycznej i genezy powstania tego gatunku. Wyjaśnienie pojęcia hymn, przywołanie znanych przykładów hymnów w literaturze i muzyce. Zapoznanie uczniów z genezą powstania Mazurka Dąbrowskiego oraz analiza i interpretacja tekstu utworu. Odsłuchanie i wspólne zaśpiewanie, przy akompaniamencie nauczyciela, Mazurka Dąbrowskiego.
b. Umiejętności
Uczeń potrafi:
1. wyjaśnić termin pieśń patriotyczna w ujęciu epoki klasycyzmu i w dzisiejszych czasach.
2. wyjaśnić pojęcie hymn oraz wskazać znane przykłady w literaturze i muzyce.
3. przedstawić genezę powstania oraz rozwój hymnu Mazurka Dąbrowskiego.
4. omówić i zinterpretować tekst hymnu Mazurka Dąbrowskiego.
5. zaśpiewać i wyrecytować tekst hymnu Mazurka Dąbrowskiego.
2. Metoda i forma pracy
1. Aktywna metoda pracy z książką.
2. Metoda pogadanki z elementami opisu.
3. Wspólne zaśpiewanie Mazurka Dąbrowskiego.
3. Środki dydaktyczne
1. Karta pracy ucznia.
2. Stanowisko do odtwarzania płyt.
3. Płyta z nagraniem Mazurka Dąbrowskiego.
4. Przebieg lekcjia. Faza przygotowawcza
1. Sprawdzenie obecności.
2. Sprawdzenie zadania domowego.
3. Wspólne zaśpiewanie piosenki poznanej na ostatniej lekcji.
4. Zapisanie tematu lekcji.
(10 min.)
b. Faza realizacyjna
1. Uczniowie są wprowadzani w temat lekcji metodą pogadanki. Odnosząc się do posiadanej przez uczniów wiedzy, wyjaśnienie pojęć piosenka i pieśń patriotyczna, w ujęciu epoki klasycyzmu oraz w dzisiejszych czasach. Wskazanie przykładów pieśni patriotycznej śpiewanej do dzisiejszych czasów.
2. Metodą pogadanki i w odniesieniu do posiadanej przez uczniów wiedzy wyjaśnienie pojęcia hymn. Wskazanie przykładów hymnów z literatury polskiej oraz ich muzycznych odniesień.
· Notatka:
Hymn – uroczysta pieśń religijna, narodowa lub organizacyjna, symbolizująca określoną ideę.
3. Wskazanie przez nauczyciela ucznia, który przeczyta notatkę, na temat Mazurka Dąbrowskiego, z podręcznika Wacława Panka: Świat muzyki (rozdział Nasz Mazurek). Po przeczytaniu, metodą pogadanki, wyjaśnienie pochodzenia utworu literackiego, a następnie wskazanie autora hymnu. Przedstawienie i zapoznanie uczniów z postacią generała Jana Henryka Dąbrowskiego, jako bohatera hymnu o wolności.
4. Wysłuchanie nagrania Mazurka Dąbrowskiego oraz metodą pogadanki analiza tekstu hymnu.
5. Zapisanie notatki:
Mazurek Dąbrowskiego – towarzyszył żołnierzom podczas wszystkich bitew kampanii napoleońskiej. W okresie Księstwa Warszawskiego, Pieśń Legionów Polskich we Włoszech, odgrywała rolę nieoficjalnego hymnu. Po klęsce Napoleona, w nowo utworzonym Królestwie Polskim pod zarządem księcia Konstantego, próbowano usunąć tę pieśń z narodowej pamięci. Ale już od powstania listopadowego w 1831 roku, znów powszechnie ją śpiewano, jako jedną z najpopularniejszych pieśni patriotycznych. W XIX wieku Mazurek Dąbrowskiego stał się pierwowzorem wielu późniejszych hymnów. Tekst utworu napisał Józef Wybicki. (25 min.)
·
c. Faza podsumowująca
Nauka i wspólne zaśpiewanie Mazurka Dąbrowskiego. (10 min.)
6. Załącznikia. Karta pracy ucznia
Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Mazurek Dąbrowskiego – narodowy hymn Polski.
b. Zadanie domowe
Na podstawie podręcznika lub innego źródła, podaj przynajmniej pięciu kompozytorów lub literatów, którzy pisali hymny.
...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plpies-bambi.htw.pl