Photo Rating Website
Strona początkowa Mateusz, Nowakowski, Bóg, Nauka
Metody badań pedagogicznych - Andrzej Góralski, E- book, STUDIA

aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa [ Pobierz całość w formacie PDF ]

METODY

BADAŃ

PEDAGOGICZNYCH

w zarysie

pod redakcją Andrzeja Góralskiego

Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej

im. Marii Grzegorzewskiej

Warszawa 1994

 

 

Tematy: Wiedza i sposoby jej osiągania - rozdział I; Określenie, rodzaje i zasada opisu, Badanie introspekcyjne. Metoda przypadków kluczowych - w rozdziale II napisał Andrzej GóralskL

Tematy: Wywiad, Ankieta, Socjometria - w rozdziale II napisała Elżbieta Grabowska.

Temat    Sprawdziany osiągnięć szkolnych - w rozdziale II napisali Grzegorz Brenda i Barbara Pilipczuk.

Tematy: Metoda obserwacji bezpośredniej. Metoda analizy wytworów - w rozdziale II napisał Jan Łaszczyk.

Temat    Metoda badania eksperymentalnego w pedagogice - rozdział III napisał Piotr Sobczak.

Temat    Metody i środki opracowywania wyników badań - rozdział IV napisał Andrzej Milusz.

Temat    Procedura badawcza pedagogiki specjalnej - rozdział V napisała Janina Jeziorska.

 

KOMITET REDAKCYJNY WYDAWNICTWA WSPS

Przewodniczący -              Jan Pańczyk

Członkowie         -              Janusz Kostrzewski

-              Maria Nowicka-Kozioł

-              Andrzej Potocki

-              Stefan Przybylski

Jerzy Stochmiałek

Grażyna Walczak

Sekretarz              -              Halina Zawistowska-Zacharewicz

 

V I,

II

 

Opiniowali

Prof. dr hab. Alfred Andrzej Janowski Prof. dr hab. Mieczysław Łobocki

Wydanie drugie zmienione

Opracowanie redakcyjne Barbara Udzielowa, Julita Kobos

ISBN 83-901860-6-3

(c) Copyright by

Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej

im. Marii Grzegorzewskiej

Warszawa 1994

 

Nakł. 1000 + 30.

Oddano do składu w lipcu 1994 r.

 

Ark. druk. 8,5.              Papier offsetowy kl. III 71  g

Druk ukończono w marcu 1995 r.              Zamówienie nr 1004/94

 

 

 

Zakład Graficzny Oficyny Wydawniczej PW, ul. Kopińska  12/16,   02-321  Warszawa

 

 

 

 

 

 

SPIS TRECI

WSTĘP                               7

I.              WIEDZA I SPOSOBY JEJ OSIĽGANIA                               9

II.              METODY OBSERWACYJNE                               13

Określenie, rodzaje i zasada opisu                               13

Metoda obserwacji bezpośredniej                            15

Pożytki z obserwowania bezpośredniego                               15

Definicja obserwacji bezpośredniej                               16

O dobrym stosowaniu obserwacji bezpośredniej                               17

Rodzaje obserwacji bezpośredniej                            20

Formy obserwacji                              21

Planowanie obserwacji                            24

Czynności przygotowawcze                               25

Sposób przeprowadzenia badań                            26

Opracowywanie wyników                               27

Możliwe trudności                            28

Zadania                            28

Badanie introspekcyjne                            29

Pożytki introspekcji                            29

Definicja introspekcji                            30

Rodzaje introspekcji                               30

Procedura i wyniki introspekcji                            31

Kilka uwag o realizacji introspekcji                            33

Przykład introspekcji                            34

Główne trudności                               34

Zadania                              35

Wywiad                            36

Możliwe pożytki wywiadu                            36

Opis metody                            37

Definicja wywiadu                               38

Sposoby realizacji wywiadu                            38

Sytuacje optymalne dla stosowania wywiadu                               39

Ograniczenia możliwości stosowania wywiadu                            39

Planowanie wywiadu                            40

Czynności przygotowawcze do prowadzenia wywiadu                            41

Sposób prowadzenia wywiadu i zadawania pytań                               42

Uzupełnienie wywiadu przez obserwację                            45

Weryfikacja odpowiedzi                            45

Lęk w trakcie wywiadu                              46

 

Rejestracja wyników wywiadu                               46

Opracowanie wyników wywiadu                            47

Możliwe problemy i ograniczenia w stosowaniu wywiadu                              47

Zadania                               48

Ankieta                            48

Możliwe pożytki ankiety                               48

Opis ankiety                            49

Definicja ankiety                            49

Sposoby realizacji badań ankietowych                            49

Sytuacja, w której korzystne jest stosowanie ankiety                            49

Cechy sytuacji ograniczającej możliwość stosowania ankiety                              50

Planowanie ankiety                            50

Czynności przygotowawcze                               50

Przeprowadzenie badań ankietowych                            51

Opracowanie wyników ankiety                            51

Możliwe ograniczenia w stosowaniu ankiety                                52

Zadania                              53

Socjometria                            53

Możliwe pożytki                            53

Krótki opis metody                              53

Warunki efektywności zastosowań                               55

Planowanie badań socjometrycznych                            56

Sposób przeprowadzenia badań                            58

Opracowanie wyników badania                            59

Możliwe ograniczenia w interpretacji wyników badań socjometrycznych                            67

Uwaga końcowa                            68

Zadania                              68

Sprawdziany osiągnięć szkolnych                            68

Jakie pożytki płyną z obiektywnego poznania treści opanowanej przez uczniów?                            68

Jaka droga prowadzi do obiektywnej (tzn. zgodnej z wymaganiami programowymi) oceny

szkolnej?                              69

Jak konstruować sprawdzian osiągnięć szkolnych?                               70

Jak przeprowadzać sprawdzian osiągnięć szkolnych?                            71

Jakie rodzaje zadań testowych można wykorzystać w sprawdzianie?                            72

Jak łączyć wyniki sprawdzania osiągnięć szkolnych z oceną?                            76

Jakie trudności można dostrzec w stosowaniu sprawdzianów osiągnięć szkolnych uczniów?              77

Zadania                            77

Metoda analizy wytworów                            77

Pożytki z analizy wytworów                            78

Definicja i typy analizy wytworów                               79

Planowanie badania                            80

Realizacja badania                            82

Przykład                            83

Zadania                               84

Metoda przypadków kluczowych                               84

Sytuacje, w których warto sięgać do metody przypadków kluczowych                               84

Określenie metody                               85

Zarys procedury                               85

Przykład zastosowania                            86

Uwagi końcowe                               87

Zadania                              87

 

III.              METODA BADANIA EKSPERYMENTALNEGO W PEDAGOGICE                            88

Określenie eksperymentu pedagogicznego                            88

Zmienne                            90

Hipoteza robocza                            91

Określenie procedury eksperymentalnej                            91

Plan eksperymentu                            92

Niebezpieczeństwa błędów w eksperymencie                            96

Przykład eksperymentu pedagogicznego                               97

Zadania                            98

IV.              METODY I RODKI OPRACOWYWANIA WYNIKÓW BADAŃ                               100

Metody statystyczne...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • pies-bambi.htw.pl
  • Odnośniki
    Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.
    Marek Ludwicki 2 automatyka i robotyka, Studia, Automatyka i robotyka
    Meteorologia i Klimatologia 6 Kondensacja rosa, MOJE STUDIA Toksykologia i Mikrobiologia środowiska (Ochrona Środowiska - dzienne), Meteorologia i klimatologia
    Marcin spr 2, Studia budownictwo pierwszy rok, Chemia budowlana, Chemia budowlana, Nowy folder (3), Moje sprawozdanie
    Marshall 2, studia, ekonomia uek, marshall
    Maria Grzegorzewska, studia, oligo, oligo
    Mc Kenzie, pielęgniarstwo, studia pielęgniarstwo
    Marcin - Program Nauczania z Dydaktyki, STUDIA, Dydaktyka
    Mateusz, Studia, semestr 4, Elektronika II, Elektr(lab)
    Margaret Mead - trzy studia, Psychologia UŚ, Semestr IV, Psychologia społeczna
    Marketing max, ● STUDIA EKONOMICZNO-MENEDŻERSKIE (SGH i UW), marketing
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • exopolandff.htw.pl
  • Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.

    Designed By Royalty-Free.Org