aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Małgorzata Jóźwik, Katarzyna Kiraga Wpływ wartości kreowanych przez reklamy na zachowania dzieci Słowo reklama pochodzi od łacińskiego wyrazu reclamare, oznaczającego hałasowanie, robienie wrzawy. W krajach anglojęzycznych na określenie reklamy używa się bardzo podobnego znaczeniowo terminu: advertising, który pochodzi od czasownika adver - znaczą- cego “odwrócić”. Advertising to nic innego, jak właśnie precyzyjny zabieg odwrócenia uwagi i skierowania jej na konkretny produk Z etymologicznym znaczeniem słowa reklama związana jest pierwsza jej rola. W momencie swojego powstania, czyli w drugiej połowie XIX wieku, reklama nie była bezpośrednio związana z procesem produkcji. Kiedy na rynku ukazywał się nowy produkt, robiono wokół niego hałas. Pierwszym narzędziem, które wówczas wykorzystano w reklamie, był krzyk. Targ, jarmark, bazar wymagał, aby skuteczna reklama była przede wszystkim głośna Zjawiskiem korzystnym dla reklamodawcy jest trudność „ucieczki od reklamy" odbiorcy w momencie oglądania telewizji, ponieważ jeżeli nawet nie będzie patrzył w ekran, usłyszy przekaz dźwiękow Istotnym elementem, o który szczególnie dbają manipulujący odbiorcami, jest jego wiarygodność. Reklama powinna kierować uwagę na produkty i usługi, wzbudzać potrzeby i pozyskiwać klientów. Wynika z tego podstawowe zadanie reklamy, którym jest poinformowanie potencjalnych odbiorców o produkcie lub usłudze, wywołanie zainteresowań towarem oraz skłonienie do podjęcia zgodnej z zamiarem nadawcy reklamy. Konsekwencją tego powinno być zaakceptowanie towaru i doprowadzenie do jego zakupu Choć otoczeni jesteśmy wieloma mediami, to prymat jednego z nich jest niebywały- tzn prymat telewizji.. A jednocześnie jak zauważa S. Cavell tajemnica tkwiącą w tym medium jest to że, „jeszcze nie rozumiemy, dlaczego telewizję otacza z jednej strony zainteresowanie, z drugiej zaś obojętność czy zgoła niechęć. To ostatnie – czyli brak krytycznej, pogłębionej refleksji na temat telewizji, jej charakteru i zasięgu – nie wynika 1 Benedikt A., Reklama jako proces komunikacji, wyd. ASTRUM, Wrocław 2004, s.13. 2 Tamże, s.13. 3 Budzyński W., Reklama. Techniki skutecznej perswazji, wyd. POLTEXT, Warszawa 2005, s. 119. 4 Andrzejewska A., Magia szklanego ekranu. Zagrożenia płynące z telewizji., wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007, s.50. 5 Łobacz M., Telewizja szanse i zagrożenia wychowawcze, wyd. Maternus Media, Tychy 2007, s. 13-14. 1 chyba z przeświadczenia, że telewizja jest po prostu nudna”. Jak zauważył już Arystoteles, człowiek jest istotą społeczną, dlatego potrzebuje towarzystwa. Porozumiewanie się z innymi jest z kolei podstawowym środkiem przekazywania zbiorowego doświadczenia. W owej komunikacji bardzo pomocne stały się media, służące do szerokiego i szybkiego przekazywania informacji wielkim, zróżnicowanym i anonimowym grupom ludzi. Środki masowe nie pojawiły się jednak nagle. Ich stan obecny jest wynikiem długotrwałej ewolucji, zapoczątkowanej w połowie XV wieku wskutek wynalazku Gutenberga. Współczesna telewizja stała się ważnym elementem życia człowieka. Stwarza nowe środowisko, w którym mały widz kształtuje swoją osobowość. Towarzyszy dziecku niemalże od urodzenia przez całe jego życie, wypełnia czas wolny, a także niejednokrotnie i czas zajęć obowiązkowych. Systematycznie, codziennie, przez wiele godzin, telewizja „jest” z dzieckiem, stając się dominującym wśród innych sposobem wykorzystania czasu. Dostarcza ona dziecku nie tylko rozrywki, zabawy, ale staje się też często podstawowym, niezastąpionym źródłem wiedzy o otaczającym świecie, a dla niektórych pierwszym i często jedynym w domu „nauczycielem”. Nic więc dziwnego, że dzieciństwo współczesnych dzieci trafnie określa się mianem dzieciństwa telewizyjnego Telewizja pełni wiele różnorakich funkcji, stwarzając człowiekowi wiele szans rozwoju osobistego. Małgorzata Łobacz zdecydowane walory rozpatruje w oparciu o pięć funkcji: 1. informacyjną 2. wychowawczą 3. rozrywkową 4. integracyjną 5. opiniotwórczą Funkcja informacyjna realizuje potrzebę i prawo człowieka do informowania i bycia informowanym. Daje możliwość do uczestnictwa w wydarzeniach rozgrywających się na całym świecie, są one źródłem wiedzy, inspirują i kształtują ludzkie postępowanie na płaszczyźnie indywidualnej, rodzinnej i społecznej. Telewizja będzie mogła skutecznie informować społeczeństwo, także je wychowywać pod warunkiem, że ludzie, którzy odpowiadają za nią będą nie tylko wykształceni, ale także moralnie szlachetni Informacji 6 Cavell S., Fakt telewizji, w: A. Gwóźdź, Pejzaże audiowizualne. Telewizja, wideo, komputer, Kraków 1997, s. 13. 7 Łobacz M., dz. cyt., s. 17. 8 Izdebska J., Rodzina, dziecko, telewizja, wyd. Trans Humana, Białystok 2001, s. 20. 9 Łobacz M., s. 38-49. 10 Tamże, s. 38 2 przypisuje się znaczenie kreacji , czyli czynnika warunkującego rozwój nowoczesnego społeczeństwa Funkcja wychowawcza rozpatrywana jest w dwóch znaczeniach: węższym i szerokim. W znaczeniu węższym odnosi się do działalności, która wcześniej została przemyślana i zaplanowana, czyli do czynności świadomej. Tą wyłącznie drogą zostają wykształcone cechy instrumentalne i kierunkowe młodego człowieka . Cechy instrumentalne związane są z realizacją zadań wychowania usprawniającego (wiedza, uzdolnienia, umiejętności). Cechy kierunkowe wynikają z realizacji zadań wychowania ukierunkowanego (postawy, motywacje, zainteresowania). Znaczenie szersze funkcji wychowawczej związane jest z nieplanowaną działalnością mediów, w tym telewizji. Wpływ wychowawczy zależy tutaj od tego, jakie programy wybierane są do oglądania oraz jak są one interpretowane przez telewidza Często dzieci zaskakują nauczycieli swoją wiedzą, zasobem słów, znajomości faktów, kojarzeniem przyczynowo-skutkowym. Telewizja pozwala na wyrównanie poziomu wiedzy i wyobraźni dzieci z różnych środowisk . W programach telewizyjnych dla dzieci występują zagadnienia historyczne, geograficzne, zdrowotne, przyrodnicze oraz społeczno- moralne. Programy edukacyjne dla młodych widzów często kładą nacisk na wartość i wyjątkowość danej osoby, także dziecka, wzmacniając pozytywny obraz samego siebie oraz szacunek wobec innych . Telewizja nadając różnego rodzaju programy spełnia również funkcję rozrywkową, dostarczając dziecku wiele pozytywnych przeżyć, radości, dobrej zabawy. Realizowana może być przez zabawy towarzyskie, ruchowe, wycieczki, zajęcia hobbistyczne. Rozrywka jest przeciwieństwem biernego odpoczywania, wyraża potrzebę ruchu, nowości, przygody, iluzji. Jest pewnego rodzaju „odskocznią” od tych czynności i zajęć, które powodowały zmęczenie i nie dawały im radości. Telewizja powinna przede wszystkim bawić dziecko, dostarczać mu wzorów dobrej rozrywki, ucząc w ten sposób jak należy wypoczywać i przyjemnie spędzać czas Zdaniem M. Łobacz, rozrywka może stanowić kompensację w sytuacji przeciążenia pracą oraz rozładować napięcie., rozbudza oraz pomnaża wesołość i radość, budzi ciekawość świata, przyczyniając się tym samym do wzbogacania wiedzy. M. Łobacz zauważa, jak ważną funkcję pełni tu fantazja. To właśnie ona zaspokaja potrzebę ucieczki i odpoczynku od męczącej rzeczywistości, innym zaś razem od nudy i pustki . Medium telewizyjne może integrować ludzi już w momencie dokonywania 11 Andrzejewska A., dz. cyt. , s.20. 12 Łobacz M., dz. cyt., s.39. 13 Tamże, s. 41. 14 Zajdel K., Telewizja w wychowaniu-autorytet czy zagrożenie? , „Dyrektor Szkoły-2006” nr 4, s. 46. 15 Lemish D., Dzieci i telewizja. Perspektywa globalna ., Kraków 2007, s.80. 16 Izdebska J., dz. cyt., s. 162-164. 17 Łobacz M., dz. cyt., s.42-43. 3 wyboru programów (funkcja integracyjna). Rodzinne planowanie spędzenia czasu przed telewizorem sprzyja poznawaniu wzajemnych zainteresowań, jednoczy domowników, a przede wszystkim chroni je przed samotnym, mimowolnym patrzeniem w „elektroniczne pudełko” Wspólne oglądanie razem ze znajomymi, przyjaciółmi, sprzyja dyskusji na temat oglądanego programu. Rozmowy na tematy telewizyjne mogą znacznie pomóc dzieciom w zrozumieniu tego, że świat oglądany w telewizji jest konstrukcją i należy go odróżnić od życia w ich własnym środowisku społecznym Telewizja poprzez funkcję opiniotwórczą ułatwia dostęp do różnorodnych informacji, ale oferuje też gotowe interpretacje określonych wydarzeń, propaguje godne naśladowania wzory postępowania. Kształtowanie opinii sprzyja rozwojowi aktywności, stymuluje indywidualne zainteresowania, ukierunkowując człowieka na pozytywne zmian B. Dudel i M. Głoskowska-Sołdatow do najważniejszych grzechów telewizji zaliczają: kreowanie fałszywego obrazu świata przedstawianie rzeczywistości w krzywym zwierciadle upowszechnianie konsumpcyjnego stylu życia dezawuowanie ogólnie aprobowanych wartości Niepokojące jest to, że media, w tym telewizja stają się same w sobie autorytetem. Wraz z zanikiem osobowych autorytetów, pojawił się autorytet medialny. Ma on charakter odpersonalizowany, rozproszony, wielopostaciowy i amoralny-trudno go zidentyfikować, trudno z nim dyskutować, zmienić. Jest on nie uchwytny, nie ponosi odpowiedzialności za to co przekazuje. Telewizja pokazuje to, co jest najchętniej oglądane, czyli to co się najlepiej sprzedaje . Dzieci tego faktu nie zauważają dlatego tak często padają wpływom telewizji. Zewnętrzną warstwą reklamy jest obraz oddziałujący na wzrok, słuch oraz nawiązujący symbolicznie do innych zmysłów: smaku, węchu, kinestetyki, a także intuicji. Obraz może mieć różne formy: od najprostszej, czyli np. nieruchomej planszy, przez wypowiedź osoby prezentującej produkt, ruchome obrazy, do krótkiego filmu fabularnego lub animowanego. Zewnętrzna warstwa uruchamia świadome i podświadome procesy przetwarzania informacji 18 Tamże, s. 45. 19 Lemish D., dz. cyt., s.28. 20 Łobacz M., dz. cyt., s.46-47. 21 Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M., Wybrane aspekty obecności telewizji w życiu dziecka, w: (red.) Izdebskiej J., Sosnowskiego T., Dziecko i media elektroniczne-nowy wymiar dzieciństwa, tom 1, wyd. Trans Humana, Białystok 2005, s.225. 22 Biernat T., Media-wychowanie czy manipulacja?, Wychowanie na co Dzień 2000, nr 4? s.32. 4 u widza Dzieje się tak dzięki mechanizmom psychologicznej manipulacji stosowanym w reklamie. Są to: Perswazja nadawcy - polega na dostarczaniu informacji lub dezinformacji · o produkcie reklamowanym przez aktora wykreowanego na fachowca, „zwykłego człowieka" lub osobę znaną. Argumenty podawane w reklamie są przetwarzane w warstwie świadomej i mogą być odrzucone lub przyjęte przez widza. Im większe ma on zaufanie do promującego produkt w reklamie, tym większe prawdopodobieństwo zapamiętania argumentacji. Dlatego w reklamie występują osoby atrakcyjne, podobne do odbiorcy lub znane i cenione Modelowanie - polega na demonstrowaniu zachowań związanych z używaniem · reklamowego produktu w rożnych sytuacjach życiowych przez różnych ludzi. Największą tendencję do naśladowania budzą osoby atrakcyjne, podobne pod jakimś względem do odbiorców oraz autorytety – autentyczne znane osoby lub tylko aktorzy skojarzeni z symbolami władzy: pieniędzmi, tytułami naukowymi, eleganckimi ubraniami, biżuterią czy samochodami . Tendencję do naśladowania budzą też osoby podobne do widzów, a więc dzieci - u dzieci, ludzie młodzi - u młodzieży itd. Wykorzystywany tu bywa również mechanizm "społecznej słuszności", polegający na tym, że ludzie są skłonni sądzić, że jeśli "wszyscy" tak myślą, to prawdopodobnie mają rację. W reklamach występują więc często tzw. "zwykli ludzie" - kobiety, mężczyźni, młodzi, starzy - którzy zgodnie twierdzą, że jakiś produkt jest szczególnie wartościow Nadawanie znaczeń emocjonalnych - polega na kojarzeniu różnorodnych emocji · z obrazem lub nazwą reklamowanego produktu. Emocje te mogą być bezpośrednio związane z produktem reklamowym, jak np. łakomstwo ze słodyczami, ale też mogą z nimi nie mieć nic wspólnego, jak w przypadku erotyzmu kojarzonego z samochodami czy jedzeniem Reklamy skierowane do dzieci i młodzieży wykorzystują specjalnie dobrane środki wyrazu. Najczęściej spotykane to: a) wykorzystywanie języka typowego dla dzieci 23 Litwińska K., Dąbrowska R., Reklamy i zwiastuny audycji w programach telewizyjnych, w: (red.) Gała A., Ulik- Jaworska I., Czas pusty. Analiza treści programów telewizyjnych czterech nadawców polskich, wyd. KUL, Lublin 2006, s 180-181. 24 Litwińska-Malec K., Manipulacja reklam telewizyjnych, „Edukacja i Dialog ” 2003, nr 6, s. 17. 25 Litwińska K., Dąbrowska R., dz. cyt., s.181 26 27 Tamże, s.181-182. 5 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plpies-bambi.htw.pl
|
|
 |
Odnośniki
Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.Malgorzata Gasiorowska-Prostytucja jako zjawisko i problem spoleczno-wychowawczy, Studia, Pedagogika, pedagogikaMelchior Malgorzata - Zaglada a tozsamosc - Polscy Zydzi ocaleni na aryjskich papierach, Nieposortowane (2)Małgorzata Stachurka, ► języki obce, ■ j.rosyjski, Opracowania, notatkiMałgorzata Kwiatkowska, Pedagogika, Metodyka z głębszą NImałgorzata wasilewska, teologia, katechetyka ćwMagic and Magicians in The Greco-Roman World by Matthew W Dickie (2005), Magia - historia magiiMarcin Braś- Linie wpływu, budownictwo, STUDIA, semestr V, mechanika budowli IIMarcin Wolski - Antybaśnie, PONAD 12 000 podręczniki, W-428Max Cary -Dzieje Rzymu t.1, Historia(1)Mariusz Jacob L Grupa 1(1), UTP, Semestr I, Podstawy Informatyki
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plniecoinny.xlx.pl
|