Photo Rating Website
Strona początkowa Mateusz, Nowakowski, Bóg, Nauka
Metoda 5 WHY - Zbigniew Huber, Zarządzanie i Inżynieria Produkcji - studia, Zarządzanie

aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa [ Pobierz całość w formacie PDF ]
Metoda 5-WHY_______________________________________________________
Metoda 5-WHY
Wydanie 1
Zbigniew Huber
Maj 2006
Artykuþ dostħpny na stronie autora:
http://www.huber.pl
¨ Copyright by Zbigniew Huber
Strona 1 z 6
Metoda 5-WHY_______________________________________________________
RozwiĢzanie jakiegoĻ problemu i wprowadzenie skutecznego dziaþania korygujĢcego
wymaga zidentyfikowania wystĢpienia tegoŇ problemu. JeŇeli jej nie
zidentyfikujemy i usuniemy (a tylko usuniemy juŇ powstaþĢ niezgodnoĻę) to moŇemy
byę pewni, Ňe ponowne pojawienie siħ problemu jest tylko kwestiĢ czasuÈ
Dlatego bardzo waŇne jest zidentyfikowanie faktycznej przyczyny problemu i jej
usuniħcie aby zapobiec ponownemu pojawieniu siħ problemu.
Jednym z wielu sposobw okreĻlania przyczyny problemu jest metoda .
e
e
e
eeee
1. Wykres przyczynowo-skutowy Ishikawa (Rybia oĻę)
2. Planowanie Eksperymentu (Design of Experiments)
3. Analiza historii zmian (co i kiedy zmieniono i kiedy nastĢpiþ problem)
5. Analizy danych statystycznych (Cpk, Pareto, Anova, itp..)
6. Burza mzgw
7. Inne
e
Analiza 5-WHY musi obejmowaę dwa aspekty:
ee
Na tym etapie zastanawiamy siħ nad przyczynami wystĢpienia
problemu. Dlaczego dany defekt zostaþ wyprodukowany,
eee
Po drugie musimy siħ zastanowię dlaczego nasz obecny system /
metody kontroli / nadzoru procesu nie wykryþy problemu kiedy siħ juŇ
pojawiþ (lub nie wykryþy pojawienia siħ przyczyny problemu Î jak juŇ jĢ
poznamy)
Strona 2 z 6
Metoda 5-WHY_______________________________________________________
eeee
Pierwszym elementem jest zebranie jak najwiħkszej iloĻci informacji o powstaþym
problemie. Im wiħcej informacji zbierzesz tym wiħksze szanse mamy na
zidentyfikowanie wþaĻciwej przyczyny problemu.
Na tym etapie zastanw siħ nad nastħpujĢcymi aspektami:
1. Co wþaĻciwie siħ staþo?
2. Kiedy?
3. Jaka jest skala problemu, ile mamy problemw, % defektw itp?
4. Jakie zagroŇenie ten problem stwarza dla klienta, uŇytkownika, firmy?
5. Itp.
Zbierz maksimum danych. JeŇeli mowa jest o defektach wyrobw Î postaraj siħ o
przykþadowy wyrb z defektem (np. zwrot od klienta) lub zdjħcia problemu.
Kiedy juŇ zebraliĻmy wystarczajĢco duŇo
informacji o problemie, to moŇemy poszukaę
odpowiednich osb, ktre mogþy by nam
pomc w ustaleniu przyczyny.
Zalecam aby czþonkami grupy roboczej byþy
osoby, ktre wiedzĢ najwiħcej o miejscu w
naszym procesie gdzie powstaþ problem Î
czyli pracownicy produkcji.
ee
Po zebraniu grupy roboczej, naleŇy dokþadnie i
precyzyjnie opisaę problem.
e eee e
eee
Jasno zapisany problem uþatwia poszczeglnym
czþonkom grupy skoncentrowanie siħ na tym
wþaĻnie temacie. Podczas dyskusji niektrzy majĢ
skþonnoĻę do áodchodzenia od tematuÑ Î wtedy
moŇemy þatwiej áukierunkowaęÑ grupħ powrotem
na wþaĻciwy temat spotkania J
Strona 3 z 6
Metoda 5-WHY_______________________________________________________
Metoda 5-WHY polega na zadaniu pytania:
á
e<tu wstawiamy problem>
Ñ
i po otrzymaniu odpowiedzi zadajemy kolejne pytanie:
á
e<tu wstawiamy odpowiedŅ na poprzednio zadane pytanie>
Ñ.
Tego typu zapytania kontynuujemy Ļrednio do 5 razy. Dlatego metodħ tĢ nazywamy
5-WHY. DoĻę czħsto zakþada siħ, Ňe odpowiedŅ na piĢte pytanie okreĻla nam
przyczynħ problemu.
ZaþŇmy, Ňe problemem jest brak otworu áAÑ w dostarczanym przez nas wyrobie.
ee
Pytanie 1: e brakuje otworu áAÑ?
OdpowiedŅ:
Pominiħto operacjħ - detal nie byþ poddany obrbce (wierceniu)
Pytanie 2: e operator pominĢþ operacje i nie podaþ detalu
OdpowiedŅ:
Detale przed i po wierceniu sĢ obok siebie
Pytanie 3:
e detale przed i po wierceniu sĢ obok siebie?
OdpowiedŅ:
Nie ma jasno okreĻlonego miejsca przy maszynie, dla detali
przed i po wierceniu otworu.
Pytanie 4:
e nie ma jasno okreĻlonego miejsca przy maszynie dla
detali przed i po wierceniu otworu?
OdpowiedŅ:
Technolog tego obszaru produkcji nie ustaliþ zasad identyfikacji
detali przed i po wierceniu.
Pytanie 5:
e technolog tego obszaru produkcji nie ustaliþ zasad
identyfikacji detali przed i po wierceniu
OdpowiedŅ:
Brak jasnych zasad (wytycznych) do oznaczania wyrobw przed
i po danej czynnoĻci w caþym zakþadzie obrbki skrawaniem
eee
Po zakoıczeniu 5-WHY moŇemy zweryfikowaę czy uzyskana finalna odpowiedŅ jest
logicznie powiĢzana z problemem (na zasadzie przyczyna -> skutek). PrzeglĢdamy
wiħc kolejno pytania i odpowiedzi czy sĢ ze sobĢ powiĢzane logicznie.
Strona 4 z 6
obrbce?
 Metoda 5-WHY_______________________________________________________
OczywiĻcie powyŇsze zdanie naleŇy gramatycznie i stylistycznie dopasowaę do
uzyskanych odpowiedzi, ale naleŇy zachowaę logikħ przyczyna -> skutek.
ee
Brak jasnych zasad (wytycznych) do oznaczania wyrobw przed i po danej
czynnoĻci
PrzyczynĢ problemu (braku otworu) wcale nie jest niefrasobliwoĻę operatora, jego
nieuwaga czy áponiedziaþkowe zmħczenieÑ, lecz
e
eee
I teraz, jeŇeli zlikwidujemy przyczynħ problemu, poprzez opracowanie zasad
postħpowania z materiaþem na stanowisku pracy i jego jasnego odseparowania przed
i po danym procesie oraz wprowadzimy te zasady dla caþego obszaru produkcji to:
1. Likwidujemy przyczynħ naszego problemu z brakiem otworu
2. Likwidujemy potencjalne problemy w innych procesach, gdzie tak samo moŇna
pominĢę operacjħ !
3. Doskonalimy system zapewnienia jakoĻci w caþej organizacji (nie tylko w
wybranym miejscu przy maszynie do wiercenia)
e
Pytanie 1: epracownik siħ przewrciþ?
OdpowiedŅ :
Pytanie 2: e podþoga byþa mokra?
OdpowiedŅ:
Pytanie 3: e zawr byþ nieszczelny?
OdpowiedŅ:
Pytanie 4: e uszczelka byþa zuŇyta?
OdpowiedŅ:
Plan przeglĢdw prewencyjnych nie uwzglħdnia kontroli stanu
zaworw
Strona 5 z 6
Podþoga byþa mokra
Bo woda wyciekþa z nieszczelnego zaworu
Bo uszczelka byþa zuŇyta
Bo nie byþa wymieniona od 3 lat
Pytanie 5: e nie byþa wymieniona od 3 lat?
OdpowiedŅ:
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • pies-bambi.htw.pl
  • Odnośniki
    Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.
    Metody Numeryczne Anna Barcz 2008 Zawodowe, WI ZUT studia, Metody numeryczne, egz, MN Egzamin Zawodowe 2008
    Marek Ludwicki 2 automatyka i robotyka, Studia, Automatyka i robotyka
    Metodologia badan Brzezinska, studia, Metodologia badań społecznych
    Meteorologia i Klimatologia 6 Kondensacja rosa, MOJE STUDIA Toksykologia i Mikrobiologia środowiska (Ochrona Środowiska - dzienne), Meteorologia i klimatologia
    Metody Numeryczne Anna Barcz 2008 Zawodowe, STUDIA, WIL PK, Metody numeryczne
    Marcin spr 2, Studia budownictwo pierwszy rok, Chemia budowlana, Chemia budowlana, Nowy folder (3), Moje sprawozdanie
    Marshall 2, studia, ekonomia uek, marshall
    Maria Grzegorzewska, studia, oligo, oligo
    Mc Kenzie, pielęgniarstwo, studia pielęgniarstwo
    Marcin - Program Nauczania z Dydaktyki, STUDIA, Dydaktyka
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • exopolandff.htw.pl
  • Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.

    Designed By Royalty-Free.Org