|
|
|
|
Metoda 5 WHY - Zbigniew Huber, Zarządzanie i Inżynieria Produkcji - studia, Zarządzanie
|
aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Metoda 5-WHY_______________________________________________________ Metoda 5-WHY Wydanie 1 Zbigniew Huber Maj 2006 Artykuþ dostħpny na stronie autora: http://www.huber.pl ¨ Copyright by Zbigniew Huber Strona 1 z 6 Metoda 5-WHY_______________________________________________________ RozwiĢzanie jakiegoĻ problemu i wprowadzenie skutecznego dziaþania korygujĢcego wymaga zidentyfikowania wystĢpienia tegoŇ problemu. JeŇeli jej nie zidentyfikujemy i usuniemy (a tylko usuniemy juŇ powstaþĢ niezgodnoĻę) to moŇemy byę pewni, Ňe ponowne pojawienie siħ problemu jest tylko kwestiĢ czasuÈ Dlatego bardzo waŇne jest zidentyfikowanie faktycznej przyczyny problemu i jej usuniħcie aby zapobiec ponownemu pojawieniu siħ problemu. Jednym z wielu sposobw okreĻlania przyczyny problemu jest metoda . e e e eeee 1. Wykres przyczynowo-skutowy Ishikawa (Rybia oĻę) 2. Planowanie Eksperymentu (Design of Experiments) 3. Analiza historii zmian (co i kiedy zmieniono i kiedy nastĢpiþ problem) 5. Analizy danych statystycznych (Cpk, Pareto, Anova, itp..) 6. Burza mzgw 7. Inne e Analiza 5-WHY musi obejmowaę dwa aspekty: ee Na tym etapie zastanawiamy siħ nad przyczynami wystĢpienia problemu. Dlaczego dany defekt zostaþ wyprodukowany, eee Po drugie musimy siħ zastanowię dlaczego nasz obecny system / metody kontroli / nadzoru procesu nie wykryþy problemu kiedy siħ juŇ pojawiþ (lub nie wykryþy pojawienia siħ przyczyny problemu Î jak juŇ jĢ poznamy) Strona 2 z 6 Metoda 5-WHY_______________________________________________________ eeee Pierwszym elementem jest zebranie jak najwiħkszej iloĻci informacji o powstaþym problemie. Im wiħcej informacji zbierzesz tym wiħksze szanse mamy na zidentyfikowanie wþaĻciwej przyczyny problemu. Na tym etapie zastanw siħ nad nastħpujĢcymi aspektami: 1. Co wþaĻciwie siħ staþo? 2. Kiedy? 3. Jaka jest skala problemu, ile mamy problemw, % defektw itp? 4. Jakie zagroŇenie ten problem stwarza dla klienta, uŇytkownika, firmy? 5. Itp. Zbierz maksimum danych. JeŇeli mowa jest o defektach wyrobw Î postaraj siħ o przykþadowy wyrb z defektem (np. zwrot od klienta) lub zdjħcia problemu. Kiedy juŇ zebraliĻmy wystarczajĢco duŇo informacji o problemie, to moŇemy poszukaę odpowiednich osb, ktre mogþy by nam pomc w ustaleniu przyczyny. Zalecam aby czþonkami grupy roboczej byþy osoby, ktre wiedzĢ najwiħcej o miejscu w naszym procesie gdzie powstaþ problem Î czyli pracownicy produkcji. ee Po zebraniu grupy roboczej, naleŇy dokþadnie i precyzyjnie opisaę problem. e eee e eee Jasno zapisany problem uþatwia poszczeglnym czþonkom grupy skoncentrowanie siħ na tym wþaĻnie temacie. Podczas dyskusji niektrzy majĢ skþonnoĻę do áodchodzenia od tematuÑ Î wtedy moŇemy þatwiej áukierunkowaęÑ grupħ powrotem na wþaĻciwy temat spotkania J Strona 3 z 6 Metoda 5-WHY_______________________________________________________ Metoda 5-WHY polega na zadaniu pytania: á e<tu wstawiamy problem> Ñ i po otrzymaniu odpowiedzi zadajemy kolejne pytanie: á e<tu wstawiamy odpowiedŅ na poprzednio zadane pytanie> Ñ. Tego typu zapytania kontynuujemy Ļrednio do 5 razy. Dlatego metodħ tĢ nazywamy 5-WHY. DoĻę czħsto zakþada siħ, Ňe odpowiedŅ na piĢte pytanie okreĻla nam przyczynħ problemu. ZaþŇmy, Ňe problemem jest brak otworu áAÑ w dostarczanym przez nas wyrobie. ee Pytanie 1: e brakuje otworu áAÑ? OdpowiedŅ: Pominiħto operacjħ - detal nie byþ poddany obrbce (wierceniu) Pytanie 2: e operator pominĢþ operacje i nie podaþ detalu OdpowiedŅ: Detale przed i po wierceniu sĢ obok siebie Pytanie 3: e detale przed i po wierceniu sĢ obok siebie? OdpowiedŅ: Nie ma jasno okreĻlonego miejsca przy maszynie, dla detali przed i po wierceniu otworu. Pytanie 4: e nie ma jasno okreĻlonego miejsca przy maszynie dla detali przed i po wierceniu otworu? OdpowiedŅ: Technolog tego obszaru produkcji nie ustaliþ zasad identyfikacji detali przed i po wierceniu. Pytanie 5: e technolog tego obszaru produkcji nie ustaliþ zasad identyfikacji detali przed i po wierceniu OdpowiedŅ: Brak jasnych zasad (wytycznych) do oznaczania wyrobw przed i po danej czynnoĻci w caþym zakþadzie obrbki skrawaniem eee Po zakoıczeniu 5-WHY moŇemy zweryfikowaę czy uzyskana finalna odpowiedŅ jest logicznie powiĢzana z problemem (na zasadzie przyczyna -> skutek). PrzeglĢdamy wiħc kolejno pytania i odpowiedzi czy sĢ ze sobĢ powiĢzane logicznie. Strona 4 z 6 obrbce? Metoda 5-WHY_______________________________________________________ OczywiĻcie powyŇsze zdanie naleŇy gramatycznie i stylistycznie dopasowaę do uzyskanych odpowiedzi, ale naleŇy zachowaę logikħ przyczyna -> skutek. ee Brak jasnych zasad (wytycznych) do oznaczania wyrobw przed i po danej czynnoĻci PrzyczynĢ problemu (braku otworu) wcale nie jest niefrasobliwoĻę operatora, jego nieuwaga czy áponiedziaþkowe zmħczenieÑ, lecz e eee I teraz, jeŇeli zlikwidujemy przyczynħ problemu, poprzez opracowanie zasad postħpowania z materiaþem na stanowisku pracy i jego jasnego odseparowania przed i po danym procesie oraz wprowadzimy te zasady dla caþego obszaru produkcji to: 1. Likwidujemy przyczynħ naszego problemu z brakiem otworu 2. Likwidujemy potencjalne problemy w innych procesach, gdzie tak samo moŇna pominĢę operacjħ ! 3. Doskonalimy system zapewnienia jakoĻci w caþej organizacji (nie tylko w wybranym miejscu przy maszynie do wiercenia) e Pytanie 1: epracownik siħ przewrciþ? OdpowiedŅ : Pytanie 2: e podþoga byþa mokra? OdpowiedŅ: Pytanie 3: e zawr byþ nieszczelny? OdpowiedŅ: Pytanie 4: e uszczelka byþa zuŇyta? OdpowiedŅ: Plan przeglĢdw prewencyjnych nie uwzglħdnia kontroli stanu zaworw Strona 5 z 6 Podþoga byþa mokra Bo woda wyciekþa z nieszczelnego zaworu Bo uszczelka byþa zuŇyta Bo nie byþa wymieniona od 3 lat Pytanie 5: e nie byþa wymieniona od 3 lat? OdpowiedŅ: [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plpies-bambi.htw.pl
|
|
|
Odnośniki
Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.Metody Numeryczne Anna Barcz 2008 Zawodowe, WI ZUT studia, Metody numeryczne, egz, MN Egzamin Zawodowe 2008Marek Ludwicki 2 automatyka i robotyka, Studia, Automatyka i robotykaMetodologia badan Brzezinska, studia, Metodologia badań społecznychMeteorologia i Klimatologia 6 Kondensacja rosa, MOJE STUDIA Toksykologia i Mikrobiologia środowiska (Ochrona Środowiska - dzienne), Meteorologia i klimatologiaMetody Numeryczne Anna Barcz 2008 Zawodowe, STUDIA, WIL PK, Metody numeryczneMarcin spr 2, Studia budownictwo pierwszy rok, Chemia budowlana, Chemia budowlana, Nowy folder (3), Moje sprawozdanieMarshall 2, studia, ekonomia uek, marshallMaria Grzegorzewska, studia, oligo, oligoMc Kenzie, pielęgniarstwo, studia pielęgniarstwoMarcin - Program Nauczania z Dydaktyki, STUDIA, Dydaktyka
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plexopolandff.htw.pl
|
|
|
|
Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.
|
|
|
|