Photo Rating Website
Strona początkowa Mateusz, Nowakowski, Bóg, Nauka
marek aureliusz, Socjologia, Filozofia

aaaaCzęsto usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.aaaa [ Pobierz całość w formacie PDF ]
MAREK AURELIUSZ
(
Marcus Aureliusz Antoninus
) – cesarz rzymski, fi-
lozof, ur. w 121 po Chr. w Rzymie, zm. w 180 w Panonii.
Pochodził z rodziny piastującej od wielu pokoleń wysokie stanowiska
publiczne, a nawet powołującej się na Numę, drugiego króla w historii Rzymu.
Był synem Anniusa Verusa (pretora) i Domicji Lucilli. Od wczesnych lat mece-
nat nad M. objął cesarz Hadrian, sympatyk Epikteta, włączając M. do stanu ry-
cerskiego (gdy miał 6 lat) i kapłańskiego (gdy miał lat 8). W 138 został adopto-
wany przez cesarza Antonina Piusa, na którego cześć M. zmienił nazwisko z
Annius Verus na Aelius Aurelius Verus Antoninus, a następnie poślubił jego
córkę Faustynę. W 140 został konsulem, w 147 trybunem. Od 161 był cesa-
rzem, współrządząc przez 8 lat imperium rzymskim ze swoim adoptowanym
bratem Luciusem Verusem. Po jego śmierci (w 169) został jedynowładcą. Wraz
z M. kończy się w dziejach Rzymu okres pax romana, a rozpoczyna kryzys,
który stopniowo doprowadzi do upadku imperium.
M. odebrał staranne wykształcenie, obejmujące kulturę gr. i rzymską.
Filozofii M. uczył się od gr. stoika Apolloniusza z Chalcedonu i od innych sto-
ików: Sekstusa z Cheronei, Iuniusa Rusticusa, Klaudiusza Maksimusa, Cynny
Catulusa, Diogneta. M. napisał (w latach 171–175) dzieło, które jest osobistym
notatnikiem nie przeznaczonym do publikacji (



[Ta eis heautón],
dosł.: do samego siebie; na pol. tłumaczone jako
Rozmyślania
).
Dzieło M. wydano m.in. pt.
M. Antonini Imperatoris In semet ipsum li-
bri XIII
(L 1913) oraz w języku pol.
Rozmyślania
, tłum. M. Reiter (Wwa 1958,
1997
5
, Kęty 1999, 2003
2
).
M. jest ostatnim wielkim zwolennikiem stoicyzmu. Cel filozofii jest wg
stoików moralny (cnotliwe i prawe życie), a nie teoretyczny (filozofia akade-
micka) ani tym bardziej sofistyczny (
Rozmyślania
, I 17). Prawdziwa filozofia,
zdaniem M., przydaje się człowiekowi w każdej życiowej sytuacji (tamże, IV
30). Jej naczelną dziedziną jest etyka. Teoretycznym zapleczem dla etyki jest
fizyka (filozofia przyrody i kosmosu) i dialektyka (logika i teoria poznania). W
swoich
Rozmyślaniach
powołuje się na Heraklita, Sokratesa, Platona, Epikura,
Chryzypa i nade wszystko Epikteta, którego
Enchiridion
był główną lekturą M.
C
ZŁOWIEK

NATURA

BÓG
. M. przyjął w swych
Rozmyślaniach
pante-
istyczną wizję bytu, która choć zróżnicowana, stanowi całość w różnym stop-
niu przenikniętą bóstwem. Człowiek składa się z ciała (

[soma]), duszy (

Marek Aureliusz
PEF - © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu

[psyché]) i rozumu (

[noús]). Ciało pozwala na odbieranie wrażeń, du-
sza odpowiada za życie afektywne (popędy), natomiast rozum poznaje zasady
(tamże, III 16). Najważniejszy jest rozum, który pozwala czytać prawa natury,
kieruje ludzkim działaniem i prowadzi je do celu (tamże, V 14). Człowiek jest
tylko częścią natury, tak jak ręka jest częścią ciała. Natura jako całość jest
wszechświatem, który posiada jedną wspólną duszę (tamże, IV 40). Wszystko
w naturze ma sobie przypisane miejsce. Natura zbudowana jest z pratworzywa,
bo z niczego nic nie może powstać, zaś pratworzywo nie ulega zniszczeniu
(tamże, V 13). Działania natury są celowe i racjonalne, mają na względzie do-
bro całości. Za działaniami natury stoi rozum boski. Istnienie bogów poznać
można, zdaniem M., na podstawie ich potęgi. Kierują oni wszechświatem,
mają plany wobec ludzi, chcą dobra (tamże, VI 44). Znają też ludzką wolę. Do
bogów ludzie się modlą, a ci okazują im swoją pomoc. Ludzki umysł wykazuje
pokrewieństwo z bogami, sam jest wręcz bogiem (tamże, XII 26). Swoich po-
glądów panteistycznych M. nie przedstawił ani nie uzasadnił. Są one uznane
jako dziedzictwo stoickie, tło dla promowania określonej postawy moralnej.
Nie podejmuje też tematu czy bóg jest jeden (monoteizm), czy bogów jest wie-
lu. Pisze raz o jednym, innym razem o wielu bogach.
E
TYKA
. M. głosił zasady etyki stoickiej; niektóre z nich mocno zbliżają
się do chrześcijaństwa. Naczelna zasada postępowania człowieka to być do-
brym, w postępowaniu kierować się dobrą wolą i życzliwością, mając na
względzie nie indywidualne aspiracje, lecz dobro całego wszechświata, kiero-
wanego przez boski rozum i wolę (tamże, IV 10). Trzeba umieć brać pod uwa-
gę zarówno sprawy ludzkie, jak i boskie, być współrozumnym z boskim rozu-
mem. Czynić należy to, co każe bóg i na pochwałę boga (tamże, XII 11). Dro-
ga takiego postępowania jest zgodna z naturą, jest sprawiedliwa, rozumna i
cnotliwa, a jej zaprzeczenie (nieprawość) jest bezbożnością (tamże, X 1). Ale
jest to droga niełatwa – M. mówił wręcz o „trudzie bycia człowiekiem” (tamże,
V 1). Trzeba umieć przyjąć wszystko, co się zdarza, innym nie wytykać błę-
dów, przysługi wyświadczać ze skromnością, nie odpłacać pięknym za nadob-
ne, życzliwie odnosić się nawet do wrogów, zachować godność mimo okazy-
wanej nam pogardy lub nienawiści (tamże, XI 13). Dobre postępowanie obja-
wia się w wewnętrznym zadowoleniu (tamże, VIII 7). Jeśli odbieramy to, co
nam się przydarza jako zło, to może to być tylko nasz fałszywy osąd, tylko na-
Marek Aureliusz
PEF - © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
sze mniemanie, a nad nimi możemy zapanować, odzyskując spokój ducha
(tamże, VIII 47).
P
OLITYKA
. Społeczny wymiar życia ludzkiego postrzegał M. w katego-
riach naturalistycznych, moralnych i kosmopolitycznych. Społeczeństwo nie
jest umową, gdyż człowiek z natury powołany jest do życia we wspólnocie i do
wzajemnej pomocy. W swoim postępowaniu powinien mieć na względzie uży-
teczność, dobro publiczne i państwo nie tylko własne, ale państwo najwyższe,
które obejmuje wszystkie istoty rozumne na Ziemi, będące współobywatelami
(tamże, IV 4). W wizji tej uznana została równość wszystkich ludzi nie tylko w
sensie indywidualnym, ale również politycznym, co w konsekwencji prowadzi
do zarysowania perspektywy wspólnego wszystkim państwa. Kosmopolityzm
M. otwiera drogę do globalizmu.
Śmierć uznawał M. za sposób działania natury, której wszystko podlega
(tamże, VIII 25). Podał różne możliwości rozumienia tego, czym jest śmierć.
Jako przejście w „bezczucie”, jako powrót do bogów i wchłonięcie przez „myśl
twórczą wszechświata” (tamże, VI 24), jako rozłączenie pierwiastków (ato-
mów), jako przemiana lub przejście w nicość (tamże, VII 32). Zalecał, aby
śmiercią nie gardzić ani się jej nie bać, bo dla natury śmierć jest czymś poży-
tecznym, a dla człowieka ma wyjątkowe znaczenie. Najbardziej skłaniał się do
pozytywnego rozumienia śmierci ludzkiej: tak jak dziecko wychodzi z łona
matki do życia w świecie, tak później dusza przechodzi do innego, wyższego
życia („A z tym uczuciem, z jakim teraz czekasz na wyjście potomka z łona
swej żony, oczekuj pory, w której dusza twa wyjdzie z tej oto obsłonki”, tamże,
IX 3). Taka koncepcja śmierci podatna będzie na chrześcijańską reinterpretację,
w której śmierć uznana jest jako przejście do życia w łonie Boga (Krąpiec Dz
IX, rozdz. XIII).
Filozofia M. przekracza stoicyzm tam, gdzie na plan pierwszy wysuwa
nie przysłowiowy „stoicki spokój”, a właśnie aktywność i zaangażowanie w
czynieniu dobra, z godnością i wielkodusznością, w wymiarze uniwersalnym i
ogólnoludzkim, przenosząc życzliwość nawet na nieprzyjaciół. Taka postawa
M. miała szczególne znaczenie, gdyż wyznawana była przez władcę najwięk-
szego imperium świata. Wiele jej wątków, z zachowaniem zupełnie nowej kon-
cepcji bytu, człowieka i Boga, zostało zasymilowanych przez chrześcijaństwo.
Marek Aureliusz
PEF - © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
W. Görlitz,
M. Aurel. Kaiser und Philosoph
, L 1936, St 1954
2
; A. Cresson,
M.-
Aurèle. Sa vie, son oeuvre
, P 1939, 1947
3
; M. Pohlenz,
Die Stoa. Geschichte
einer geistigen Bewegung
, I–II, Gö 1948, 1992
7
; A. S. L. Farquharson,
M. Au-
relius. His Life and His World
, Ox 1951, 1952
2
; H. R. Neuenschwander,
M. Au-
rels Beziehungen zu Seneca und Poseidonios
, Bn 1951; Ch. Parain,
M.-Aurèle
,
P 1957, Bru 1982 (
M. Aureliusz
, Wwa 1962); D. Pesce,
Epicuro e M. Aurelio.
Due studi sulla saggezza antica
, Fi 1959; P. de Proyart,
M. Aurèle. Un empe-
reur citoyen du monde
, P 1962; A. Birley,
M. Aurelius
, Lo 1966; E. Monti,
M.
Aurelio. Imperatore del dovere
, Mi 1988; P. Grimal,
M. Aurèle
, P 1991 (
M. Au-
reliusz
, Wwa 1997); U. Schall,
M. Aurel. Der Philosoph auf dem Cäsarenthron
,
Esslingen 1991; G. Dankwarth,
M. Aurel. Römischer Kaiser und Philosoph
,
Heere 1997.
Piotr Jaroszyński
Marek Aureliusz
PEF - © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • pies-bambi.htw.pl
  • Odnośniki
    Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.
    Marek Ludwicki 2 automatyka i robotyka, Studia, Automatyka i robotyka
    Marek-Ruka Marianna - Rehabilitacja społeczna, PSYCHOLOGIA, psychologia rozwojowa i osobowości, psychologia społeczna
    Marek Szczepaniec - Makroekonomia, Szkoła wykłady, Makroekonomia
    Marek Dobecki - Zapewnienie jakości analliz chemicznych, Przedmioty ścisłe, Chemia, Chemia Analityczna
    Marek kk, prawo, karne, karne zmiany - projekty uzasadnienia 2014 i 2015
    Marek Bernacki - Stanisław Vincenz – Czesław Miłosz kręgi wzajemnej fascynacji i inspiracji, Teoria literatury
    Marek-Szweda-194515-grH, MBM PWr W10, II stopień, badania elementów i zespołów maszyn
    Marek Piwko Outsourcing elementem zarzdzania ryzykiem w banku2-[ www.potrzebujegotowki.pl ], Ściągi i wypracowania
    Marek Kozłowski- Ekonomia moralności- jak praca nad sobą tworzy wartość, ♦SECRET garden ♦, ●Filozofia, ►Różne
    MAREK ANNEUSZ LUKAN - WOJNA DOMOWA, Dokumenty. Hasło - Krzaczki, Autorzy starożytni
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • imikimi.opx.pl
  • Często usiłujemy ukryć nasze uczucia przed tymi, którzy powinni je poznać.

    Designed By Royalty-Free.Org